Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Arbeidstaker må vel gi beskjed om at hun ikke kommer på jobb?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: En av våre ansatte møtte ikke på jobb på for fire uker siden. Hun har ikke rett til å bruke egenmelding. Vi måtte selv ta kontakt med den ansatte den aktuelle dagen, og fikk da bekreftet at hun ikke ville komme på jobb grunnet sykdom. Arbeidstaker må vel gi beskjed om at hun ikke kommer på jobb?

HR- konsulent

Svar: Arbeidstaker har meldeplikt om sykefravær, også ved sykmelding fra lege, fra første fraværsdag. Dere har som arbeidsgiver ikke plikt til å betale sykepenger før den ansatte har gitt melding om at hun er syk (arbeidsufør), med mindre det ikke har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik beskjed. Den ansatte trenger imidlertid ikke å levere sykmelding samme dag som hun melder seg syk. Dersom den ansatte kun har rett til sykepenger på grunnlag av legeerklæring (og ikke har rett til å bruke egenmelding), må legeerklæring leveres arbeidsgiver innen 14 dager, beregnet fra første fraværsdag, for å få rett til sykepenger.

SBDL v/advokat Mona Mjøen McKiernan

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS