Arbeidsliv

Vær diskret når du bytter jobb

5 tips for å unngå å lage oppstyr.

Publisert Sist oppdatert

Du har kommet til det tidspunktet hvor du begynner å vurdere å bytte jobb. Men hvordan går du fram? Skal du si at du er på utkikk og risikere at tilliten forsvinner? Skal du først fortelle om den nye jobben etter du har fått den? Forbes har fem tips til hvordan du bytter jobb uten å lage oppstyr.

Ligg lavt

Du er mer attraktiv på jobbmarkedet når du er ansatt. Folk bryr seg mer om noen de trenger, enten det er kollegene dine eller en rekrutterer. Ligg lavt med planene dine om å bytte jobb – da opprettholder du tryggheten som kommer med stillingen.

Vern om kontaktene dine

Du har sannsynligvis et nettverk bestående av både personer på din nåværende arbeidsplass og utenfor. Hvis du er raus med å dele av nettverket ditt kan det åpne opp nye muligheter senere, også med dine nåværende kolleger etter at du har forlatt arbeidsplassen.

Bruk den private eposten din

Når du slutter forsvinner jobb-eposten din. Bruk den private eposten din når du korresponderer med rekrutterere, potensielle arbeidsgivere og viktige nettverksbrikker.

Polér CVen

Hvis det er en stund siden du søkt på en jobb gjør du det lurt i å se over CVen din. Oppdater erfaringer og egenskaper, og dobbeltsjekk med referansene dine om de fortsatt kan gi deg de skussmålene du trenger. CV-rydding inkluderer også LinkedIn.

Fredssamtaler med arbeidsgiver

Uansett hvilke omstendigheter som ligger bak jobbskiftet ditt, så lønner det seg at du og arbeidsgiver skilles som venner. Forklar hvorfor du søker deg bort, fortell hva du har trivdes med i gamlejobben, og fortsett å gjøre en god innsats ut oppsigelsestiden. En tidligere sjef kan være en viktig del av ditt framtidige nettverk.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS