Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Varefremmerne ut av Rema

Rema 1000 vil ha mindre hjelp av industrien til å få varene ut i hyllene.

Publisert Sist oppdatert

I 2015 kastet Norgesgruppen leverandørenes varefremmere ut av butikkene. Konsernet overførte store deler av ansvaret til butikknettet, samtidig som de leide inn ekstern hjelp. Nå gjør Rema 1000 noe av det samme, ifølge opplysninger fra flere sentralt plasserte kilder i dagligvarebransjen.

Etter det vi erfarer, vil endringen skje fra 1. januar 2019, men dette er ennå ikke bekreftet. Varefremming er oppgaver som industrien i dag har ansvaret for, og som har blitt utført enten av leverandørenes eget salgs-/varefremmerkorps, eller av innleide, spesialiserte selskaper som Retail24, Mersalg og Manpower.

Rema 1000 er forelagt opplsyningene, men har grunnet interne møter bedt om å få komme tilbake med en kommentar på et senere tidspunkt.

– Aha!

– Aha! svarer én leverandør når Dagligvarehandelen spør om de er kjent med at Rema vil gjøre varefremmingsjobben selv.

– Det forklarer en god del. Vi har skjønt at noe er på gang.

Noen timer senere tikker en sms fra leverandøren inn på telefonen; vedkommende har fått samme beskjed som oss. Deretter får vi i løpet av kort tid bekreftet saken fra flere aktører fra ulike deler av bransjen.

Andre vil ikke uttale seg om saken.

– Vi kan ikke uttale oss om merchandising, kommer det kontant fra Orkla-direktør Håkon Mageli.

– Kan du avkrefte at du er kjent med Remas planer?

– Vi kan ikke uttale oss om merchandising, gjentar Mageli.

Bedre forberedt

Sist gang bransjen var i en slik situasjon, var industrien uforberedt på hva det innebar. Mange av leverandørene har nå jobbet seg gjennom scenariet, og står trolig bedre rustet til å håndtere endringene.

– Men det vil bety drastiske tiltak for enkelte bedrifter, påpeker administrerende direktør Tom Aulie i Spirit Gruppen, som i 2015 var rådgiver for et betydelig antall leverandører i forbindelse med den nye NG-hverdagen. Han presiserer at han kjenner ikke premissene for at merchandisere skal ut av butikk, og at betraktningene kun er av prinsipiell karakter.

– Noen spørsmål som vil dukke opp, er hva slags kompensasjon Rema 1000 vil kreve fra leverandørene, og ikke minst hvordan dette vil påvirke kjøpmennenes økonomi? De får mye hjelp til varefremmeing av industrien i dag, sier Aulie, som ønsker Rema 1000 lykke til.

– Vi unner Rema 1000 all suksess, og ikke minst: Det er viktig at tre dagligvarekjeder lykkes!

Ikke helt overrasket

– Vi er ikke kjent med at de har tatt en beslutning rundt dette, men vet at Rema jobber med systemer som kan påvirke hvilke oppgaver vi som tredjepartsleverandør skal løse, sier adm. direktør Frode Hansen i Mersalg.

– Vi har forberedt oss på at ting kan skje, og jobber i dag først og fremst med salgsbesøk. Vårt fokus er salg, informasjon, nyhetspresentasjon, og å se til at avtalene om distribusjon mellom kjede og leverandør etterleves. I tillegg etterfyller vi med varer der det er et behov og et ønske fra kjeden, forteller Hansen, som sier Mersalg er langt bedre forberedt nå enn de var i 2015.

– Vi har endret og utviklet og oss, og drevet mye opplæring av selgerne våre, slik at dette kommer til å gå bra. Vi vil utføre de oppgavene kundene våre til enhver tid ønsker, sier Hansen.

– Vil dette få følger for bemanningen deres?

– Det er det altfor tidlig å svare på; jeg visste ikke om dette før du ringte nå.

Blir påvirket

– Endringene hos Rema 1000 vil først og fremst påvirke vår merchandiseravdeling, sier adm. direktør Gisle Vikøyr i Retail24, som er landets største leverandør av salgsfremmende tjenester til norsk dagligvare.

– Norgesgruppen gjorde en lignende endring fra og med 1. januar 2015, og vi har derfor vært forberedt på at denne endringen også kan komme hos de andre kjedene. Vi har jobbet mye med utvikling av våre andre tjenester slik at vi fremdeles kan være en slagkraftig leverandør av salgsfremmende butikktjenester til industrien og kjedene, sier han, og lister opp:

– Dette er salgstjenester, produktdemo, produksjon av POS-materiell, samt vareplassering og generell butikkoppfølging på direkte oppdrag fra kjede og butikk. Gjennom disse tjenestene har vi i dag 600 ansatte med en stor dagligvarekompetanse, sier Vikøyr, som ikke legger skjul på at mange ansatte vil bli negativt påvirket av endringen

– Ikke bare hos Retail24, men i hele bransjen, sier han.

– Naturlig å gjøre jobben selv

Dagligvarehandelen har vært i kontakt med Rema 1000 om denne saken, men har fortsatt ikke fått svar fra kjeden selv på hvorfor de avvikler bruk av leverandørenes varefremmere og merchandisere.

I et informasjonsbrev til leverandørene letter imidlertid kjeden på sløret. Der poengterer Rema at de jobber kontinuerlig for en stadig effektivisering i butikk og distribusjon.

«Nå er vi kommet dit at vi frykter vi ikke kan ta ut alle fordeler hvis vi ikke samtidig overtar full kontroll på varene hele veien fra lager og helt ut til hyllene i butikken. Fra 1. januar 2019 ser vi oss derfor nødt til nå å ta det naturlige neste steg og overta all varepåfylling i butikkene selv. Etter at Norgesgruppen gjennomførte denne endringen i egne butikker i 2015 har forskjellen skapt et konkurransefortrinn mellom kjedene både når det gjelder kostnader og effektivitet i butikk som vi må ta tak i», heter det.

«Slik som konkurransesituasjonen for tiden fremstår blir det umulig for oss å fortsette i eksisterende spor. Det er tjenester som varepåfylling og annen merchandising i butikk som nå vil oppleve praktisk endring, altså vil ikke leverandørenes salgsapparat berøres av endringen», skriver Rema videre, og fortsetter:

«Vi velger å gå ut med denne informasjonen i god tid før endringen trer i kraft slik at dere kan gjøre de nødvendige justeringer med gode frister og åpne mulighetsrom».

Ikke alle er enige i at varselet kommer i god tid i forveien. Flere kilder Dagligvarehandelen har snakket med, påpeker at Norgesgruppen hadde betydelige innkjøringsproblemer da de kastet ut varefremmerne og merchandiserne – til tross for at de var noe tidligere ute enn Rema er nå.

Powered by Labrador CMS