Arbeidsliv

Kan arbeidstakere pålegges å ta ut ferie i oppsigelsestiden?

Vil pålegge arbeidstaker å ta ferie i ­oppsigelsestiden

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: En av våre ansatte har selv valgt å gå til oppsigelse av sin stilling hos oss. Hun har en oppsigelsestid på 3 måneder. Vi ønsker gjerne at hun avvikler ferien sin i oppsigelsestiden. Den ansatte har ikke avtalt ferie med oss for i år. Den ansatte ønsker ikke å ta ut ferie i oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden til den ansatte løper fra og med 1. mars - og utløper 31. mai. Det gjelder ikke tariffavtale på vår arbeidsplass, og arbeidstaker er under 60 år gammel.

Daglig leder

Svar: Når arbeidstaker selv sier opp sitt arbeidsforhold, reguleres fastsettingen av ferie i stor grad som for et ordinært arbeidsforhold. Dere skal så tidlig som mulig drøfte tidspunktet for ferie med arbeidstaker. Blir dere ikke enige, er det arbeidsgiver som bestemmer tidspunktet for ferien. Arbeidstaker kan imidlertid kreve at minst 18 virkedager ferie gis sammenhengende i perioden 1. juni - 30. september (hovedferien). De øvrige virkedagene med ferie kalles for «restferien».

Dersom dere har oppfylt deres drøftingsplikt med den ansatte, og dere ikke blir enige om tidspunktet for ferieavvikling, kan dere dermed bestemme at restferien avvikles i oppsigelsestiden. Hovedferien kan den ansatte kreve at skal avvikles i perioden 1. juni – 30. september, som altså er i tidsrommet etter at hun fratrer hos dere.

Merk at dere må skille mellom reglene om feriefritid og feriepenger. Dere må fortsatt betale opptjente feriepenger (fra 2017 og 2018) fullt ut til den ansatte. Når den ansatte fratrer skal hun få utbetalt alt tilgodehavende av feriepenger, enten samtidig med siste lønning eller ved avsluttende sluttoppgjør.

SBDL v/advokat Mona Mjøen McKiernan

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS