Arbeidsliv

– Vi tar kraftfulle grep. Det er nødvendig og rigger oss bedre for fremtiden, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen AS.

Norsk bilgigant kutter 200 årsverk

Bilforhandler Bertel O. Steen skal i tillegg redusere driftskostnadene med 200 millioner kroner inneværende år.

Publisert Sist oppdatert

Bilbransjen er inne i sin største endringsfase siden Bertel O. Steen startet med bilimport i 1907.

– Vi tar kraftfulle grep. Vi skal redusere kostnadene gjennom omstilling og mer effektive driftsprosesser. Målet er å redusere driftskostnadene med 200 millioner kroner inneværende år, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen i en pressemelding.

I tillegg sikter selskapet på en reduksjon på rundt 200 årsverk gjennom 2019 som får full effekt i 2020.

Med en årlig turnover på 10 prosent vil ansettelsesfrys og naturlig avgang være effektive virkemidler. Selskapet kommer allikevel ikke unna oppsigelser, men tilstreber å holde dette så lavt som mulig.

– Det er nødvendig med en betydelig kostnadsreduksjon for å sikre nok kraft til den omstillingen vi er inne i nå, sier Maarud.

Krevende start på året

Et begrenset utvalg av elektriske biler og plug-in hybrider medførte et vesentlig resultatfall for konsernet i 2018. Starten på 2019 har også vært krevende.

Etter årets fire første måneder er salget av nye personbiler for Bertel O. Steen redusert med hele 33,2 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor.

På samme tid har det norske personbilmarkedet hatt en vekst på 3,9 prosent. Som en konsekvens må konsernets kostnader tilpasses den nye situasjonen.

Innovasjon og utvikling er satsingsområder

Bertel O. Steen importerer biler fra tyske Daimler, franske Groupe PSA og koreanske Kia.

– Vi brenner for innovasjon og utvikling og satser på kvalitet, smarte tjenester og god service. Vår økonomi er solid, og vi er omstillingsvillige. Selv om det butter nå, har vi flere år bak oss med sterke resultater, sier Maarud.

Han legger til at selskapet nå er i gang med å endre seg. De har rekruttert ny kompetanse for å utvikle nye digitale tjenester, og fortsetter den digitale transformasjonen av konsernet.

– VI investerer i vår infrastruktur gjennom et nytt, toppmoderne logistikksenter på Berger og et flott forhandlerbygg på Lørenskog. Samtidig som vi gjør store investeringer for fremtiden, kutter vi der vi kan. Å bruke både gass og brems samtidig er krevende, men helt nødvendig i den transformasjonen vi er inne i nå, sier Maarud.

Elbiler kommer på rekke og rad

Et lyspunkt for selskapet er at deres bil-leverandører nå lanserer mange elektriske modeller som er på vei til det norske markedet. Rundt 13.000 kunder står på ventelister for Mercedes EQC, Kia e-Soul og e-Niro, DS 3 Crossback E-Tense og Peugeot e-208. Alt fra stor familie-SUV til mindre bybiler med god rekkevidde.

– Elbilene som kommer, løser likevel ikke alt. Selv med attraktive produkter på vei, vil ikke kampen om kundene bli enklere fremover når konkurransesituasjonen rundt elbiler normaliseres. Bemanningsjusteringen vi nå foretar, er nødvendig og riktig og vil bidra til at vi er bedre rigget for fremtiden – slik vi ser det nå, sier Maarud.

Powered by Labrador CMS