Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Norske fastleger er mindre fornøyd med arbeidsmengden enn sine utenlandske kolleger

Undersøkelsen viser også at en dobbel så stor andel av allmennleger i Norge planlegger å bytte karriere i løpet av de neste tre årene sammenliknet med kolleger i de andre landene.

Publisert Sist oppdatert

Norge har også i år deltatt i Commonwealth Fund (CMWF) sin årlige internasjonale undersøkelse om helsetjenestesystemer i elleve land.

Denne gangen har allmennleger vurdert hvor godt helsetjenestene i de respektive deltakerlandene fungerer.

Resultatene er publisert i rapporten Commonwealth Fund-undersøkelsen blant allmennleger i elleve land i 2019: tabellrapport fra Folkehelseinstituttet.

– Denne undersøkelsen gir oss en unik mulighet til å sammenligne hvordan det norske helsesystemet fungerer sammenlignet med andre lands systemer, sett fra allmennlegers perspektiv, sier seniorforsker Kjersti Eeg Skudal ved Folkehelseinstituttet.

Mindre fornøyd med arbeidsmengden

Undersøkelsen viser at norske fastleger er mindre fornøyd med sin daglige arbeidsmengde enn snittet av de andre landene.

– Undersøkelsen viser også at en dobbel så stor andel av allmennleger i Norge planlegger å bytte karriere i løpet av de neste tre årene sammenliknet med kolleger i de andre landene: 20 prosent mot 10 prosent, sier Eeg Skudal.

I undersøkelsen kommer det videre fram at norske fastlegekontorer i mindre grad enn i andre land inkluderer andre yrkesgrupper som sykepleiere, psykologer og kliniske ernæringsfysiologer innenfor egen praksis.

Videre svarer 68 prosent av allmennlegene i Norge at det er «et stort problem» at pasientene ber om unødvendige prøver og behandlinger, mot 56 prosent i øvrige land.

Norge skårer dårligere enn gjennomsnittet av de andre landene på blant annet disse områdene:

  • Systemer for kvalitetsmåling

  • Allmennlegers rutinemessige samtaler om behovet for helsehjelp med eldre og syke som ikke kan ta avgjørelser på egne vegne

  • Følge opp pasienter ved utarbeidelse av behandlingsplaner

  • Skriftlig veiledning til pasientene om håndtering av egen situasjon

  • Kontakt med pasienter mellom konsultasjoner

  • Elektroniske tjenester for pasienter, blant annet tilgang til egen journal på nettet og Journalsystemets mulighet til å generere ulike typer lister

Mer tilfreds i jobben

Norske fastleger er mer tilfreds i jobben enn gjennomsnittet av utenlandske kolleger.

Norge skårer bedre enn gjennomsnittet av de andre landene på blant annet disse områdene:

  • Jobbtilfredshet

  • Hvordan helsevesenet fungerer

  • Hvor forberedt de er på å motta komplekse pasientgrupper

  • Elektronisk informasjonsutveksling med andre tjenester og leger, slik som epikriser, Laboratoriesvar/diagnostiske prøver og lister over legemidler tatt av enkeltpasient

  • Rutiner for kommunikasjon med annet helsepersonell som tilbyr hjelp i hjemmet

Powered by Labrador CMS