Arbeidsliv

Black Friday er også i år en drømmedag for handelsstanden. Men der store deler av handelsnæringen har opplver vekst, er koronakrisen en katastrofe for andre bransjer.

8 av 10 kantineansatte permittert – rekordvekst i detaljhandelen

For mange virksomheter er korona en katastrofe. Andre opplever eventyrlig vekst.

Publisert Sist oppdatert

1 av 2 kantiner har sagt opp ansatte og like mange har planer om det samme. 8 av 10 har permittert ansatte.

− Krisen er nesten ikke til å fatte, sier Jorulf Brøvig Silde, direktør for bransjen i NHO Service og Handel.

Over 9 av 10 som driver kantinedrift og catering svarer at de har merket lavere etterspørsel og kanselleringer siste fire uker som følge av koronakrisen.

− Hjemmekontor og nødvendige smittevernstiltak fører til at kundegrunnlaget i mange tilfeller er fullstendig borte, opplyser Brøvig Silde.

Ønsker forutsigbarhet

Andre bransjer som sliter tungt er reiseliv, serveringsbransjen, store deler av tjenestesektoren og kulturlivet.

Blant reiselivsbedriftene som er organisert i NHO frykter hele 39 prosent nå konkurs og 34 prosent melder om store likviditetsproblemer.

Også bygg, anlegg og maritim sektor melder om sviktende etterspørsel og kansellerte ordre, viser NHOs siste medlemsundersøkelse som ble lansert denne uken.

− Det er dårlig nytt at stadig flere melder om sviktende etterspørsel og kansellerte ordre, sier administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid.

Arbeidsgiverorganisasjonene stresser nå regjeringen på at mer langsiktige kompensasjonsordninger og større forutsigbarhet for næringslivet må på plass.

NHO-sjefen er sikker på at krisen ikke er over i februar neste år:

− Vi var glade for at den siste krisepakken kom på plass. Nå er det viktig at bedriftene får forutsigbarhet fremover. Derfor må det senest i januar besluttes hvilke tiltak som skal videreføres, inkludert kompensasjonsordningen som er tidsstemplet ut februar 2021. Vi må dessverre ta høyde for at krisen i næringslivet vil pågå en god stund til. Bedriftene er avhengig av større forutsigbarhet enn vi har hatt til nå, sier Almlid.

Hjemmekontor og nødvendige smittevernstiltak fører til at kundegrunnlaget i mange tilfeller er fullstendig borte

Redusert grensehandel skaper arbeidsplasser

Samtidig i en butikk nær deg: Nye tall fra SSB viser at rekordveksten i detaljhandelen fortsetter. Og denne veksten er i stor grad forårsaket av koronarestriksjonene. Dagligvare og vin og brennevin er blant de som opplever sterkest vekst med henholdsvis 16 og 26 prosent.

Arbeidsgiverorganisasjonen Virke mener norsk økonomi trenger oppturen i detaljhandelen for å bremse den økonomiske nedturen, og benytter anledningen til å komme med en anbefaling til politikerne som nå sitter og forhandler statsbudsjett:

– Regjeringen må lytte til Frp og ta tak i grensehandelsavgiftene.

Det sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter: − Å gjennomføre kraftige kutt i grensehandelsavgiftene er som å trykke på en knapp for å gjøre tusenvis av arbeidsplasser permanente. Hvordan kan regjeringen nøle med dette når norsk økonomi etter alle solemerker vil oppleve en tilbakegang i år?

− Den sterke veksten disse bransjene opplever er drevet av de koronastengte grensene. I tredje kvartal falt grensehandelen med 96 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Bare innen dagligvare og Vinmonopol vil et varig bortfall av grensehandelen gi 8200 nye arbeidsplasser i Norge, hevder Andersen.

Men ikke all varehandel går til himmels. Butikker som driver med klær, har omtrent nullvekst. Og skobutikker har en nedgang på 8 prosent, sammenlignet med oktober i fjor, viser tallene fra SSB.

Optimisme i forkant av julehandelen

NHOs medlemsundersøkelse viser samme positive trend for handelsbedriftene: 4 av 10 bedrifter innen varehandelen øker omsetningen de siste fire uker sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Dette er langt høyere enn mange andre kriserammede bransjer.

Det er dog store forskjeller innad i handelsnæringen. Mens noen opplever sterk vekst, blant annet som følge av økning i netthandel og mindre pengebruk på opplevelser, er spesielt selvstendige sentrumsbutikker og enkelte kjeder hardt rammet av krisen.

− Optimismen forut for den viktige julehandelen tror vi vil forsterke seg fremover. Vi vil særlig oppfordre til å handle lokalt og støtte den lille og ofte sårbare virksomhet i ditt nærmiljø, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel.

Andelen som har likviditetsproblemer, som har sagt opp ansatte og som frykter konkurs er lavere innen handel enn for andre bransjer, påpeker hun.

− Om julehandelen vokser i tråd med prognosene, vil det kunne føre til at handelen er en av de bransjene som på totalnivå vil klare seg best gjennom koronakrisen, sier Kaltenborn.

Salget den første timen av «Black Friday» var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag

«Black Friday»

Allerede melder butikkene om gode dager i forbindelse med «Black Week» og «Black Friday». Særlig godt går det for netthandelen, der de store nettbutikkene kan notere seg for eventyrlig høy aktivitet i forbindelse med årets største netthandelsdag.

– Salget den første timen av «Black Friday» var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Generelt har norsk netthandel økt med 32 prosent hittil i år.

− Konkursraten for nettbutikkene har falt betydelig under korona, og veksten har økt. Strengere koronatiltak i november gjør at vi kan forvente at den veksten vi har sett hittil i år, vil fortsette, sier Anne Cecilie Kaltenborn.

NHOs medlemsundersøkelse – ved noen av dem

Følgende eksempler fra NHOs siste medlemsundersøkelse viser hvor forskjellig koronakrisen slår ut for ulike bransjer.

Hovedfunn medlemsundersøkelse: Kantiner

  • 92 % har merket lavere etterspørsel og kanselleringer siste fire uker

  • 50 % har gjennomført oppsigelser

  • 50 % har planer om oppsigelser

  • 17 % av bedriftene frykter konkurs

  • 83 % av bedriftene har permittert ansatte

Hovedfunn medlemsundersøkelse: Handel

  • 40 % har merket økt omsetning siste fire uker sammenlignet med i fjor

  • 12 % har gjennomført oppsigelser

  • 9 % har planer om oppsigelser

  • 12 % har likviditetsproblemer

  • 10 % av bedriftene frykter konkurs

Hovedfunn medlemsundersøkelse: NHO totalt

  • 17 % har merket økt omsetning siste fire uker sammenlignet med i fjor

  • 14 % har gjennomført oppsigelser

  • 19 % har planer om oppsigelser

  • 16 % har likviditetsproblemer

  • 14 % av bedriftene frykter konkurs

NHOs medlemsundersøkelse er basert på 3800 svar fra NHOs mange medlemsbedrifter. 530 respondenter er medlem i NHO Service og Handel.

Powered by Labrador CMS