Arbeidsliv

Det vanligste problemet ifølge 50 prosent respondenter, er å bli forstyrret av høylytte kolleger.

Arbeidsgivere taper 7315 kroner per ansatt hvert år

En ny rapport viser at 95 prosent arbeidsfolk opplever at støy ødelegger konsentrasjonen og produktiviteten.

Publisert Sist oppdatert

Lydproblemer kan resultere i opptil 30 minutter tapt produktivitet i uka for hver ansatt. For en bedrift med ti ansatte kan tapt konsentrasjon bety over 70.000 kroner i tapte utgifter.

Åpent kontorlandskap er godt for samarbeid, men også fult av forstyrrelser. 95 prosent medarbeidere og ledere opplever plager fra lyd på jobben, som påvirker konsentrasjonen og produktiviteten deres på jobb. Det viser en ny undersøkelse fra IPSOS.

Det vanligste problemet ifølge 50 prosent respondenter, er å bli forstyrret av høylytte kolleger.

Deretter er det generelle lydnivået for høyt (48 prosent), og kolleger som direkte avbryter deg (46 prosent).

Resultatene fremkommer i EPOS- rapporten, Understanding Sound Experiences, der 2500 respondenter deltok, inkludert medarbeidere og ledere, hvorav over 75 prosent jobber i bedrifter, med over 200 ansatte.

Dårlig lydkvalitet

Foto Geir Kalleberg, CCO i PeBeCom og ansvarlig for EPOS i Norge.

Etter hvert som teknologien har utviklet seg og jobbvanene våre endret seg, har volumet av virtuell samhandling og digitale møterom vokst.

Hjemmekontor og fjernarbeid oppfordrer mennesker til en fleksibel måte å jobbe på, men det har sine baksider.

– Nesten halvparten av alle arbeidstakere sier de har dårlig lydkvalitet når de snakker i telefonen, og 39 prosent sier det samme om nettsamtaler, sier Geir Kalleberg, CCO i PeBeCom og ansvarlig for EPOS i Norge.

Totalt sier 87 prosent av respondentene at de har opplevd minst ett problem med dårlig lyd når de er på telefon, enten de er jobber hjemmefra eller er på kontoret.

Disse problemene består av bakgrunnsstøy (42 prosent), behovet for å repetere hva du har sagt eller be den du snakker med å gjøre det samme (34 prosent).

Dette forårsaker ekstra kostnader for bedrifter som mangler tilgang til lydprodukter av høy kvalitet.

Dette taper arbeidsgiver

  • Tidskostnaden: Ansatte mister gjennomsnittlig 29 minutters produksjonstid hver uke på grunn av dårlig lydkvalitet i jobbsamtaler og deretter måtte dobbeltsjekke informasjon etterpå. For en vanlig heltidsansatt utgjør dette tilsammen tre hele dager som går tapt hvert år.

  • Produktivitetskostnaden: Bortkastet tid medfører tapt produktivitet for bedriften. Basert på nordmenns gjennomsnittslønn i 2019, som er 47.300 kroner (SSB), tilsvarer 29 minutter i uka en utgift på 7315 kroner i året for en ansatt. For bedrifter med ti ansatte blir regnestykket 73.150 kroner tapte utgifter i året. For de med 100 og oppover er det minst 731.500 kroner i året med tapte utgifter, bare i 2020 var det registrert 2831 bedrifter med over 100 ansatte i Norge ifølge SSB.

  • Bedriftskostnadene: Det er ikke bare produktiviteten som lider av dårlig lydkvalitet. Lederne i undersøkelsen sier det medfører misfornøyde kunder (23 prosent), tapte utgifter som følge av feil (18 prosent), tap av viktig arbeid som forårsaker økonomisk tap for selskapet (18 prosent) og til og med tap av anbud (19 prosent). Disse konsekvensene er langt større enn tre dagers tapt produktivitet hos en ansatt.

Fjerner støy

79 prosent av lederne i undersøkelsen er enige om at det er en løsning på disse problemene, i form av profesjonelt lydutstyr som hodetelefoner og bordtelefoner.

De beste hodetelefonene på markedet i dag inkluderer støykansellering med kunstig intelligens, som legger til rette for at støy og kolleger på jobben ikke lenger er forstyrrende.

– Arbeidslivet har fjernet mye av enkeltkontorene, slik man hadde på 1980-tallet. Men folk trenger fortsatt en dør og lukke igjen når de har behov for fred. I år ser vi at de trenger dette hjemme også. Dette kan vi løse med teknologi i dag, som du kan legge fra deg på pulten når du er ferdig.

– Med kunstig intelligens kan vi i dag tilpasse teknologien til hver enkelt ansattes personlige støynivå og forbedre den over tid. Derfor er vi på vei mot en ny form for åpent landskap, som kombinerer det beste av to verdener, samarbeid og privatliv, enten hjemme eller på kontoret, sier Geir Kalleberg.

Profesjonelt utstyr

Ifølge undersøkelsen er de mest populære appene som brukes på jobb i dag Skype for Business (brukt av 38 prosent), Microsoft Teams (27 prosent) og Webex (16 prosent).

Lederne opplyser at videosamtaler og møter gjør at de føler seg nærmere kollegene (27 prosent), ivaretar personlig kontakt når man jobber fra hjemmekontor (24 prosent) og etablerer tillitt i arbeidsforholdet (23 prosent).

– Ansatte drar klart nytte av produkter som støtter deres egen produktivitet og velvære, nå som fjernkontor blir mer utbredt. Det er en positiv utvikling når 93 prosent av ledere planlegger å kjøpe inn nytt utstyr de neste 12 månedene, motivert til dels fra behovet om å henge med i utviklingen og ha det nyeste av teknologi.

– I fremtiden forventer vi at arbeidslivet utstyrer sine ansatte med høykvalitets-hodetelefoner, i samme grad som med datamaskiner og telefoner, sier Theis Moerk, Vice President for Product Management, Enterprise Solutions i EPOS.

Powered by Labrador CMS