Arbeidsliv

Covid-19 vil sannsynligvis påvirke budsjettene våre, rekrutteringen og hvordan vi organiserer oss fremover, sier konserndirektør for kommunikasjon Thomas Midteide i DNB.

Covid19 skaper et behov for mer digitalisering og innovasjon

– Vi må ta høyde for mindre inntekter, større tap og tilpasninger til en ny hverdag med større sosial distansering, sier konserndirektør Thomas Midteide i DNB.

Publisert Sist oppdatert

DNB må som mange andre virksomheter ta høyde for den pågående koronakrisen når budsjettene for neste år skal drøftes i høst.

– Det sier seg selv at budsjettene vi legger opp til fremover må ta hensyn til effektene av covid19, og vi må ta høyde for mindre inntekter, større tap og tilpasninger til en ny hverdag med større sosial distansering, sier konserndirektør for kommunikasjon Thomas Midteide i DNB.

Verden har endret seg dramatisk på kort tid, noe som har påvirket hele bankvirksomheten. For ansatte har det betydd hjemmekontor og digitale møteplasser for de fleste.

– I tillegg jobber vi tett med alle de ulike kundene som er rammet - alt fra personkunder som er permittert eller har mistet jobben, eller bedrifter som sliter, sier han.

Satser på innovasjon

I år som i fjor toppet DNB listen over mest innovative norske selskaper i magasinet Innomag sin årlige kåring.

Midteide forklarer at selskapet har bygget en solid plattform for å takle utfordringene med covid19.

– Er det noe vi har lært det siste halvåret, er det at utvikling og innovasjon lønner seg. Vi er veldig glade for at vi har prioritert innovasjon og digitalisering over mange år allerede. Det får vi betalt for nå og det har bidratt til at vi har gode verktøy for å møte kundene digitalt.

Vil krisen påvirke hvordan DNB prioriterer innovasjon og forskning i neste års budsjett?

– Innovasjon og digitalisering er allerede høyt prioritert i DNB, og det kommer det også til å være fremover. Det er for tidlig å si hvordan dette vil prege fremtidens budsjett, men det er åpenbart at Covid19 skaper et behov for mer digitalisering og innovasjon. Det vil sannsynligvis påvirke budsjettene våre, rekrutteringen og hvordan vi organiserer oss fremover.

Tett oppfølging

For DNB har det vært spesielt viktig å ha tilstrekkelig inhouse-kompetanse slik at de har kunne snu seg rundt og kjapt levert nødvendige tjenester og produkter.

– Utviklingsmiljøene i DNB har gjort en kjempejobb med å bistå myndighetene med å lage verktøy for å raskt få utbetalt tiltakspakkene som har gått ut til bedriftene i forbindelse med covid19.

Tettere oppfølging av kunder under kriser er også helt nødvendig, forklarer konserndirektøren.

– God rådgivning og tett oppfølging fra våre kundekontakter har vært helt nødvendig for mange bedrifter og privatpersoner.

Powered by Labrador CMS