Arbeidsliv

Nytilsatt konserndirektør Magnar Øyhovden (tv.) har tatt over ledelsen av Media Bergen, mens gründer og tidligere eneeier Ove Grønnevik har trukket seg tilbake fra den daglige administrasjonen.

Kreativ kultur i førersetet

Byråklyngen under morselskapet Media Bergen, er i dag det største kommunikasjonsselskapet utenfor Oslo. På forsommeren ble konsernets nye selskap, Apriil, lansert.

Publisert Sist oppdatert

For Ove Grønnevik er menneskene selv fundamentet i medieimperiet han har bygget opp.

– Grunntanken for alt vi gjør, har vært tuftet på kvalitet og kompetanse, med mennesket i fokus, forteller Ove Grønnevik.

– Jeg så kanskje ikke det i begynnelsen, men jeg har vært bevisst på at jeg vil skape et skikkelig selskap som betyr noe for mange mennesker.

Han har alltid vært på utkikk etter dyktige medarbeidere, særlig dem som har faglig og sosial kompetansen.

Siste skudd på stammen er nytilsatt konserndirektør i Media Bergen, Magnar Øyhovden. Den nye toppsjefen i det mediekonglomorat som konsernet er blitt gjennom oppkjøp og organisk vekst, kom inn like før koronaen eksploderte. Øyhovden var hentet inn blant annet for å lede lanseringen av datterselskapet Apriil.

– Ja, jeg kom inn rett før verden endret seg. Vi diskuterte mye om vi skulle vente. Men vi var klare, eller så klare vi kunne bli, forteller han.

Ny organisasjonsstruktur

Apriil så dagens lys 28. mai i år. Det er en sammenslåing av seks selskaper under Media Bergen-paraplyen: Nor PR, Navigator, Cox, Media Bergen Event, Oktan og Apriil. Det nye byrået vil ha 90 ansatte og inntekter opp mot 70 millioner kroner.

Hele konsernet har over 230 ansatte som jobber mot blant annet reklame, PR, media, design, analyse og event-virksomhet. Utover hovedkontoret i Bergen er konsernselskapene til stede i Oslo, Stavanger, Hamar, København og Stockholm. Det nye Apriil er flaggskipet i byråkjeden.

Med Øyhovdens inntreden har Grønnevik gitt fra seg den daglige ledelsen. Fra å ha vært eneeier siden oppstart, er det nå delt eierskap i flere av selskapene. Hans rolle nå, er som hovedeier og som den som skal påvirke den strategiske utviklingen. I morsselskapet jobber han og Øyhovden tett sammen.

– Flere endringer har skjedd i det siste. Konsernledelsen har inntil nylig vært meg og et par stykker til. Vi har ikke hatt noe styre. Det er blitt opprettet nå, og jeg går ut som styreleder, forklarer Grønnevik.

La kompetansen blomstre

Foto Ove Grønnevik tegner og forklarer sine ideer om kreativ kultur. (Foto: Otto von Münchow)

Ove Grønnevik grunnla Media Bergen for 30 år siden som et rent annonseselskap. I begynnelsen håndterte han alt fra det kreative til kunder. Men på et tidspunkt så han at det ikke var mulig å vokse mer, og han måtte lære å bygge på en annen måte. Blant annet ved å la andre lede på sitt vis.

– Det handler om å profesjonalisere selskapet. Det er en tid for alt. Gründeren er den viktigste personen i selskapet i en periode. Men på et tidspunkt kan gründeren bli det største hinderet.

Grønnevik forklarer at da Øyhovden gikk inn i som toppsjef i Media Bergen, var det nødvendig å avklare rollene mellom ny og gammel sjef. Selv ønsker han ikke å bli noen syvende far i huset, men vil fortsatt jobbe for å videreutvikle mediekonsernet.

Den nye konserndirektøren tilføyer at inntil nylig har mye handlet om koronaen. Så langt på huset har en bare fått jobbet med rolleavklaringen i nye Apriil.

– Vi har fått utfordret oss selv, og det har vært bra at vi har vært to om det, konstaterer Øyhovden.

– Nå kan vi i større grad konsentrere oss om å legge til rette for å la så mange mennesker og så mye kompetansen få blomstre. Det handler blant annet om å ta ut synergier på det beste.

Gründeren er den viktigste personen i selskapet i en periode. Men på et tidspunkt kan gründeren bli det største hinderet

En balansegang

Det han har i tankene, er de forretningsmulighetene som finnes på tvers av kompetansen i konsernet. Ledelsen vil i første runde jobbe med samhandling ut mot kundene internt i Apriil. Deretter skal det jobbes videre med den samhandlingen Apriil har med de øvrige selskapene i konsernet.

Som Øyhovden påpeker, det krever mot å holde på sterke og kreative mennesker. De må få frihet til å blomstre. – For meg blir jobben å koordinere alt som skjer i konsernet.

Ove Grønnevik skyter inn at kreativ kultur er både krevende og givende. For det nye selskapet Apriil handler alt nettopp om kreativitet. Og det har selskapet definert som å utfordre og finne løsninger.

– Det vi skal være, er å skape en fantastisk, kreativ kultur. Hvordan skaper vi det? Jo, det handler om mennesker, forklarer Grønnevik.

– Vår mulighet er å sette kreativitet i fokus. Og forutsetningen for å skape en kreativ kultur, er en flat organisasjon. Vi har gjort oss helt uavhengig av hierarkiske strukturer.

Som Øyhovden, peker Grønnevik på at en må gi sterke personligheter masse frihet og plass. Samtidig må en dyrke ærlighet og oppriktighet. Og laget. Denne tosidigheten er nettopp et av særtrekkene som preger mediekonsernet med base i Bergen, ifølge Grønnevik: På den ene siden skal Media Bergen tiltrekke kjente og markante personligheter som ønsker plass. Samtidig må laget alltid komme først.

Kreativ kultur

Grønnevik blir ivrig når han kommer inn på kreativ kultur. Han begynner å tegne opp en matrise på en flippover for å vise hvordan han ser sammenhengen mellom kompetanse og kultur. Så viktig er kultur for ham at Media Bergen for noen år tilbake fikk laget en hel bok om hva mediekonsernet står for og hvordan det jobber. Boken gis til alle nyansatte.

Slik Grønnevik ser det, er de verste de som mangler både kompetanse og sosiale ferdigheter. De har ingen plass i Media Bergen. Motsatt er det for dem som både har god kompetanse og fungerer sosialt, slike mennesker ønskes velkommen – og er dem som det er flest av i konsernet. Det er heller ikke noe problem med dem som er god på kultur, men mangler noe på kompetanse, dem kan selskapet løfte kompetansen for.

«Problembarna» er de som står sterkt på kompetansen, men faller gjennom på kultur, ifølge Grønnevik. De representerer på mange måter medieklyngens gull, men hva gjør en med dem, spør Grønnevik retorisk.

– Vi vil ikke ha sånne ledere, for over tid vil det ikke fungere. Vi må ha ledere som bygger mennesker på en positiv måte. Hele mennesker har en verdi, konstaterer mannen som står bak medieimperiet i Bergen.

– Men samtidig må vi ta innover oss at er vi konkurranseutsatt. Er det noen som er superbriljant? De vil vi likevel gjerne ha. Hvis vi skal konkurrere på høyeste nivå, må vi ha toppkompetansen.

Det er alltid en balansegang mellom laget og enkeltmenneskene. Det å ansette folk er noe som en aldri kan ta lett på

Laget først

Grønnevik sammenlikner det med et fotballag. Og da blir han ivrig igjen – som ihuga Manchester United-fan. Ikke desto mindre refererer han til Liverpools legendariske Bil Shankly – trener for det andre store, engelske, røde laget – og hans klassiske utsagn: Rød eller død.

Shankly var kjent som en fantastisk kulturbygger der laget kommer først, påpeker Grønnevik. Men lagene som kjemper helt i toppen trenger også virtuoser som Christiano Ronaldo eller David Beckham.

– Alle lag taper kamper, men spørsmålet er hvordan du taper. Vi i Media Bergen går også på nederlag innimellom. Hvordan vi håndterer det, er det som løfter oss.

Øyhovden nikker gjenkjennende og legger til at en må tørre å holde på de briljante menneskene, som kanskje mangler noe på kulturelle ferdigheter. De må få rom og respekt. Samtidig understreker også konserndirektøren at det er laget som er alfa og omega.

– Vi har tro på det, fordi vi vil levere fantastiske resultater til kundene. Et nøkkelord er samhandling, som jeg nevnte. Mennesker med ulik kompetanse må kunne samhandle med respekt, men de med kompetanse må også kunne få lov å bruke sin kompetanse, sier Øyhovden.

– Det er alltid en balansegang mellom laget og enkeltmenneskene. Det å ansette folk er noe som en aldri kan ta lett på.

En reise

Balansegang blir et stikkord når seks datterselskap samles under ett navn og én felles kultur. Innad i Media Bergen har det vært snakk om å slå sammen byråer i ti år, men det var først i fjor sommer at beslutningen ble fattet. Resultatet er «nye» Apriil – lansert i mai.

Som tidligere nevnt har tanken hele tiden vært at hovedproduktet til Apriil skal være kreativitet. Gjennom høsten i fjor har to grupper jobbet med henholdsvis å utforme den kreative kulturen og hvordan samhandle på tvers av de gamle byrågrensene. Målet er ikke mindre enn å bli best i Norge på samhandling.

– Jeg vil bidra med min erfaring innen ledelse og samhandling, tilkjennegir Øyhovden. Han ledet Sbanken siden 2010 og bidro sterkt til at banken gjennom 18 år har hatt de mest fornøyde bankkundene.

– Jeg har alltid vært opptatt av å utfordre det tradisjonelle. Det passet som hånd i hanske å komme til Media Bergen.

Gamlesjefen, Ove Grønnevik, legger til:

– Vi legger nå ut på en reise. Vi kommer til å feile, men feil skal bli en del av læringen.

Powered by Labrador CMS