Arbeidsliv

Julie Foyn-Laukvik på USA-kontoret til PwC.

Læringsmuligheter var forutsetning for valg av jobb

Muligheter for å utvikle seg faglig var et av kravene Julie Foyn-Laukvik stilte da hun begynte å jobbe i PwC for fem år siden. Nå har hun fullført et 14-måneders rotasjonsprogram på Silicon Valley-kontoret til selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Manager i PwC Julie Foyn-Laukvik forteller at mulighet for utveksling og læring noe av det som gjorde det globale revisjon- og rådgivningsfirmaet til en attraktiv arbeidsplass i hennes øyne.

– Det var viktig for meg å ha muligheten til å utvikle meg innad i selskapet.

Det finnes mange måter å bli kompensert på som arbeidstaker, men for Foyn-Laukvik var det å utvikle seg selv noe av det som sto høyest på ønskelisten.

– Det er både stimulerende og motiverende. Jeg ville ikke likt meg om jeg viste at det ikke var mulighet for å utforske nye områder. Det er på denne måten nye ideer oppstår. Jeg har fått gjort ting jeg aldri har gjort før og jobbet med ting på en annerledes måte, sier hun.

USA i 14 måneder

I november i fjor returnerte hun til Norge etter å ha vært på utveksling ved det amerikanske PwC-kontret i Silicon Valley. Det er en del av det internasjonale programmet «Global Mobility» som går ut på at ressurser skal utveksles mellom de ulike kontorene.

Med god hjelp og tilrettelegging fra avdelingslederen sin grep hun selv muligheten til å søke seg til programmet, og fikk napp.

– Jeg søkte meg til en mulighet fordi jeg ønsket å gjøre noe annet og utvikle meg innen en ny bransje som i dette tilfelle var teknologibransjen for å se hvordan andre greiner av PwC jobber.

Selv om hun var på utveksling, var hun fullt og helt en del av organisasjonen til PwC i Silicon Valley.

Det var viktig for meg å ha muligheten til å utvikle meg innad i selskapet

– Oppholdet åpnet opp for en helt ny kurskatalog som vi ikke har tilgang på i Norge. De hadde valgt andre grep i den digitale strategien for å øke ferdighetene til alle ansatte enn det vi har gjort i Norge .

Hun tok blant annet del i programmet «Digital Academy» hvor de ansatte lærte å bruke en rekke programmer og verktøy for å heve kompetansen innenfor eksempelvis visualisering, Data Analytics, Design Thinking og robotisering.

– Det ble mildt sagt en intensiv opplæringsperiode. Jeg var glad det ikke var et kurs over en kort periode, fordi det tok ganske mange måneder før jeg følte jeg kunne bidra med den verdien jeg så for meg fra starten av. Det var så pass mange «investeringskostnader» på det å lære seg alt man måtte kunne om bransjen, termologien og det å være ny på kontoret, forteller hun.

Ingen av-perioder

En av de største kulturforskjellene som møtte Foyn-Laukvik var det intensive arbeidspresset og konstant høye tempoet.

– Alle var på hele tiden. Det var ingen av-periode slik som vi har i Norge med fellesferier og høytider. Det har å gjøre med at de har mye mer mangfold og at folk tar fri på ulike tidspunkt i løpet av året

Både faglig, språklig og kulturelt føler Foyn-Laukvik at hun har fått utviklet seg på en annen måte enn det hun hadde fått anledning til i Norge.

– Jeg rakk veldig mye på kort tid når det var så intensivt. Samtidig kan jeg si at jeg har lært meg å verdsette en del ved den norske arbeidskulturen. Det å være på hele tiden er ikke det samme som at man er effektiv. Vi er veldig effektive i Norge og har større respekt for fritid. Det tror jeg er sunt.

Selv har hun aldri møtt så mange stressede mennesker som hun gjorde de månedene i USA.

– Det var veldig trist å se. Det er unødvendig stress. Hadde de lært seg å koble av, hadde de nok fått en sunnere livsstil.

Sterkere teknologiforståelse

Etter å ha vært på rotasjonsprogrammet fikk Foyn-Laukvik fortsette å jobbe innenfor det samme fagområdet som hun tidligere hadde gjort, men byttet bransjefokus.

– Jeg jobbet mye innenfor offentlig og privat sektor tidligere, men ikke mye av det var like mye rettet mot teknologi som det er i dag.

Hun ønsker å utvikle seg mer innen fagfeltet «governance risk and compliance», samtidig som hun vil ha et sterkere teknologifokus.

– Det å være i USA var som å hoppe inn i en ny virkelighet hvor vi fremdeles leverte samme leveranser, men det var noe annet nå når jeg fikk jobbe med unicorn-bedrifter i et helt annet tempo. Teknologi var som «brød og smør», som de repeterte hele tiden. Det er teknologi de lever av. Det var fundamentet for alt, sier hun.

Alle får karriereveiledning

I PwC blir alle tildelt sin egen karriereveileder når de begynner. Denne personen er på et høyere nivå enn vedkommende som blir veiledet og skal passe på at prosjektene man blir satt på er hensiktsmessige for vedkommendes utvikling.

– Karriereveilederen er en person som alltid skal kjempe for din utvikling, sier Foyn-Laukvik.

Hun har hyppige samtaler med veilederen og utviklingssamtaler fire ganger i året hvor de ser på hva hun ønsker å lære seg det neste året og hvilke kurs hun burde ta for å styrke den utviklingen.

– Jeg opplever at det er en forventing fra ledelsen om at vi søker disse mulighetene.

I tillegg til veileder, tilbyr også PwC kurs for alle nivåer i organisasjonen. Alle får en grunnpakke med obligatoriske kurs som man må ta og utover det finnes det frivillige kurs.

Ønske om å lære mer

I løpet av 2018 hadde de 1900 ansatte i PwC Norge over 100.000 timer med kursing eller etterutdanning.

Avhengig av om du er konsulent, revisor eller advokat så er det ulike kurs som du obligatorisk må gjennom hvert år.

PwC har et eget nettsted som fungerer litt som booking.com, bare at innholdet er artikler og kurs. De som har vist interesse for kunstig intelligens-artikler får eksempelvis lignende artikler.

– Ønsket om læring må komme innenfra. Det er som med karakterer, du lærer ikke for karakterens skyld men de fleste har et genuint ønske om å forstå mer, sier HR-leder Kristin Hesla-Halvorsen.

Det er som med karakterer, du lærer ikke for karakterens skyld men de fleste har et genuint ønske om å forstå mer

Selv har Foyn-Laukvik tatt mange av de kursene PwC tilbyr og hun mener dette er en viktig del av pakka.

– Det har også vært viktig for meg å ta kurs i andre avdelinger enn den jeg selv jobber i. Her om dagen spurte lederen min meg om det var av interesse for meg å ta noen internasjonale sertifiseringer for prosjektledelse.

Hun føler at hun er en del av en kultur hvor det å utvikle seg både verdsettes og forventes.

– Det er en del av kulturen her at man ønsker å søke nye muligheter til å utvikle seg selv på, sier hun.

Powered by Labrador CMS