Arbeidsliv

Svinesund kontrollstasjon.

Utenlandske lastebilsjåfører får ikke lovbestemt norsk minstelønn

Nesten ingen sjåfører svarer at de får den lønnen de har krav på når de kjører i Norge, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Yrkestrafikkforbundet har for tredje gang gjennomført en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund.

En av tre sjåfører svarer at de tjener mindre enn 1500 euro i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.

10 prosent svarer at de tjener under 1000 euro per måned.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for bransjen.

– Dette er sosial dumping. Vi ser at særlig polske og litauiske transportører henter sjåfører stadig lenger øst. Det nye er at de nå går utenfor EU-området til Ukraina og Russland og utstyrer sjåførene med kjøretillatelser i EU-området. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, sier Klungnes i en melding.

Liten sjanse for å bli tatt

Av de som svarer at de kjører relativt mye (mer enn 40 oppdrag) innad i Norge i løpet av året oppgir kun 10 prosent at de får norsk minstelønn under oppdragene.

Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.

– Her ser vi resultatet av mange år med nedprioritering av kontrolletatene. Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, avslutter Klungnes.

Doblet antallet

Undersøkelsen viser også en stor andel EU-sjåfører har blitt byttet ut med ukrainere.

Denne gangen var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen fra Ukraina. For to år siden var det syv prosent.

Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.

– Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, konkluderer Klungnes.

44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.

Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.

Powered by Labrador CMS