Arbeidsliv

En ny undersøkelse fra Telenor viser at mange nordmenn ikke var utstyrt til å utføre jobben på hjemmekontoret da koronaepidemien inntraff.

Viken best forberedt på hjemmekontor

En ny undersøkelse fra Telenor viser at mange nordmenn ikke var utstyrt til å utføre jobben på hjemmekontoret da koronaepidemien inntraff.

Publisert Sist oppdatert

Koronakrisen kom brått på norsk arbeidsliv. I en undersøkelse utført av Kantar på vegne av Telenor Norge sier 40 prosent av lederne med personalansvar at medarbeiderne deres i liten eller svært liten grad er utstyrt til å jobbe hjemmefra.

Undersøkelsen viser også at 80 prosent jobber bedre på kontoret enn hjemmefra.

Samtidig sier 50 prosent av respondentene at de har blitt tryggere på bruk av digitale løsninger som arbeidsverktøy de siste ukene.

De som bor i Viken var i størst grad forberedt med utstyr til å jobbe hjemmefra.

– Dette er tall vi kjenner igjen. Her ser vi nok en strukturell forskjell på type arbeidsplasser. Det er de store offentlige virksomhetene og selskapene som har base i og rundt hovedstaden, og disse er erfaringsmessig best rustet for at medarbeiderne kan jobbe hjemmefra, sier Ove Fredheim, leder av Telenor Norges bedriftsdivisjon.

– Når det er sagt skjer det en utvikling i resten av landet. Vi har økt etterspørsel etter løsninger for hjemmekontor fra distriktskommuner og gjør vårt ytterste for å imøtekomme dette, sier han.

Høyere kompetanse

Telenors egne tall og funn i undersøkelsen understøtter inntrykket av at norske bedrifter og ansatte ikke var forberedt på krisen som kom så brått, men at ukene etter har gitt høyere kompetanse på digitale verktøy og større utbredelse av hjemmekontorløsninger.

Etter at koronaviruset sendte folk bort fra arbeidsplassen, har bruken av samhandlingsverktøy på dagtid økt merkbart, og etterspørselen etter dette og hjemmekontorløsninger skutt i været.

– Vi har stått på hardt for å bistå bedrifter og virksomheter over hele landet, slik at deres ansatte kunne jobbe godt og trygt hjemmefra, sier Fredheim. I den tidlige fasen av krisen snakket nordmenn nesten dobbelt så mye i telefonen med hverandre, og mobilsurfingen økte med 25 prosent. I tillegg så vi at internett-bruken på fastnett bredbånd økte med 30-40 prosent på dagtid, sier Fredheim.

Varige endringer

Koronakrisen har endret nordmenns daglige rutiner radikalt. Ifølge Telenors bedriftsdirektør tyder mye på at den ekstraordinære situasjonen vi befinner oss i gir grobunn for kreativ utvikling og innovasjon.

– Nye bruksmønstre oppstår, og det er ingen tvil om at koronakrisen har løftet befolkningens digitale kreativitet betraktelig, sier Fredheim.

Eksempelvis har vi sett flere digitale og innovative tjenester, konserter, arrangementer og undervisningsløsninger som vi ikke hadde opplevd om alt var som normalt.

– Dette kan føre til varige endringer i hvordan vi kommuniserer med hverandre i fremtiden, sier Fredheim.

Powered by Labrador CMS