Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Arbeidsmiljøet er mildt sagt dårlig – hva kan jeg gjøre?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er arbeidstaker i et lite firma, med det man mildt sagt kan kalle et dårlig arbeidsmiljø. Jeg har prøvd å si ifra til sjefen min flere ganger at vi burde gjøre noe for å få det litt mer trivelig på jobb, f.eks. gjøre noe sosialt sammen eller prøve å endre innstilling til kollegaer, i det minste.

Det er derimot ingenting som skjer, og jeg er så lei. Er det noe jeg kan gjøre, annet enn å selv prøve å få til et mer positivt arbeidsmiljø?

Svar: I utgangspunktet er det arbeidsgiver som skal sørge for at bestemmelsene i arbeidsmiljøloven (aml.) overholdes. Dette følger direkte av aml. § 2-1. Arbeidstaker har imidlertid en medvirkningsplikt iht. aml. § 2-3.

Dersom arbeidsgiver imidlertid ikke vil eller ser behovet for å iverksette tiltak for å bedre arbeidsmiljøet, kan det være en mulighet å sende inn et anonymt tips til Arbeidstilsynet. Vår anbefaling er imidlertid at du prøver å ta opp problemstillingen med tillitsvalgte, verneombud eller arbeidsmiljøutvalget før du går til Arbeidstilsynet.

De vil også kunne komme med gode råd og veiledning i en slik situasjon, i tillegg til å ta opp spørsmålet for arbeidsgiver på vegne av de ansatte.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS