Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Arbeidstakere har økt tiden de bruker på digitale møter med to timer i år

Nå utgjør tiden vi bruker på videomøter hele syv timer i uka – nesten en hel arbeidsdag.

Publisert Sist oppdatert

En ny undersøkelse gjennomført av IPSOS på veiene av EPOS, avdekker at yrkesaktive i dag bruker syv hele timer i virtuelle møter hver uke. Det er en økning på to timer sammenlignet med fjoråret.

Undersøkelsen viser også at 53 prosent av ledere forventer at ansatte jobber mer fra kontoret. Selv forventer bare halvparten av de ansatte å gjøre det samme (26 prosent).

Fordelene av hjemmekontorer er etablert og ansatte vil gjerne beholde den fleksibiliteten som fjernkontor byr på.

99 prosent av ledere har også innsett at virtuelle møter er kostnadsbesparende og mye enklere tilrettelegger for kommunikasjon over forskjellige tidssoner.

Ulike forventninger

Når ting begynner å gå tilbake til normalen, har mange ledere forventet å fortsette å nyte godene fra et hybrid arbeidsmiljø.

Samtidig er det store forskjellige i forventningene mellom ledere og deres ansatte når det gjelder å returnere til jobben.

56 prosent globale beslutningstakere forventer at ansatte øker tiden på kontoret, men når vi spør dem selv synker andelen til 26 prosent.

Dette gapet mellom arbeidsgivere og arbeidstakere signaliserer en global trend, der den største forskjellen finnes i USA, hvor 74 prosent av arbeidsgivere forventer at ansatte returnerer til kontoret, med bare 29 prosent av ansatte som vil det samme.

– Disse resultatene tyder på at ledere må samkjøre seg bedre med sine ansatte. Ved å forstå og møte deres behov, kan man lage mer velfungerende hybride arbeidsmiljøer som sikrer fremtidige talenter.

– Noen fremoverlente bransjer har innsett at dette tillater dem å utnytte tilgangen på talenter fra hele verden, og dermed får enda større forretningsmuligheter og kostnadsbesparelser, skriver EPOS i en melding.

Dårlig lyd

Undersøkelsen viser at 89 prosent av brukere opplever problemer under virtuelle møter. Ansatte i alle markeder opplever kritiske problemer som følge av dårlig lyd og video. Det vanligste problemet er:

  • 26 prosent opplever misforståelser om hva som blir sagt i et møte

  • 21 prosent går glipp av viktig informasjon

  • 17 prosent sier de fremstår uprofesjonelle på grunn av dårlig lyd

  • 16 prosent melder at utstyret deres ikke passer til bruken

  • 13 prosent rapporterer om vanskeligheter med å se detaljer på skjermen

Over tid kan slike negative erfaringer påvirke ansattes produktivitet ved å svekke fokus, engasjement og deltakelse.

Heldigvis har ledere innsett at dårlig lyd kan skade bedriften deres og ansattes velvære. 88 prosent av dem sier det har medførte utfordringer det siste året.

77 prosent tror at riktig teknologi vil kunne overvinne utfordringene med samarbeid og er villige til å investere i nytt utstyr og infrastruktur.

– Vellykkede bedrifter vil defineres av deres evne til å støtte mennesker med de riktige teknologiløsningene, skreddersydd for behov og forventninger. Teknologiløsninger i dag tilbyr en klar måte å bygge bro mellom forskjellige forventninger og prioriteringer: integrerte audiovisuelle løsninger av høy kvalitet har potensial til å bringe det beste fra begge verdener til post-pandemisk arbeid.

– Videre, ved å bidra til å eliminere distraksjoner, forbedrer samarbeidsteknologi både menneskelig interaksjon og øker profesjonaliteten - og hjelper bedrifter til å nå en gullstandard for hybrid arbeidsplassen, sier Erik Wasa, CCO i PeBeCom, distributør av EPOS i Norge i en melding.

Powered by Labrador CMS