Arbeidsliv
Har arbeidsgiver plikt til å ha medarbeidersamtaler med sine ansatte?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg jobber i en butikk som er en del av en kjede som har forholdsvis mange butikker i Norge. I butikken hvor jeg jobber, har vi, etter at vi fikk ny daglig leder, ikke hatt medarbeidersamtaler på to år.
Jeg kjenner et par andre som også jobber i samme kjede, men i andre butikker. De sier at de har medarbeidersamtale årlig og de har inntrykk av at daglig leder er opptatt av å gjennomføre disse samtalene.
Jeg synes det er rart at det skal være ulik praksis mellom butikkene på denne måten, og jeg lurer på om arbeidsgivere egentlig har en plikt til å ha medarbeidersamtaler med sine ansatte etter loven?
Svar: Det er ingen bestemmelse i arbeidsmiljøloven som går direkte på gjennomføring av medarbeidersamtaler med arbeidstakerne – arbeidsgiver har altså ikke en lovbestemt plikt til å gjøre dette.
Arbeidsgiver har imidlertid en plikt til å sørge for medvirkning. Dette innebærer at arbeidsgiver må gi arbeidstakerne mulighet til å medvirke i prosesser og beslutninger som berører dem på arbeidsplassen.
Her er medarbeidersamtaler et godt virkemiddel som det også er bredt anbefalt at arbeidsgivere gjennomfører.
I stedet for, eller i tillegg til medarbeidersamtaler, kan arbeidsgiver også gjennomføre andre tiltak som vil sørge for en viss grad av medvirkning blant de ansatte. Eksempelvis ved å jevnlig ha personalmøter og ved kartlegging av arbeidsmiljøet gjennom medarbeiderundersøkelser.
Medarbeidersamtaler er likevel særlig anbefalt fordi det gjør det enklere for arbeidsgiver å følge opp hver enkelt ansatt, og det er et mer egnet forum for den ansatte for å snakke om egen utvikling, motivasjon, forventninger, målsettinger mv.
Slike samtaler kan gjøre gode utslag på arbeidsmiljøet over tid. Dersom du i jobben din savner medarbeidersamtaler med din leder, er dette noe du kan ta opp med verneombudet eller de tillitsvalgte på arbeidsplassen.