Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Hva er reglene for oppsigelse i prøvetid?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er daglig leder i en mindre virksomhet, og for noen måneder siden ansatte jeg en ny selger. Etter hvert som tiden går merker jeg imidlertid at denne arbeidstakeren ikke svarer til mine forventinger.

Selgeren fungerer rett og slett dårlig i sin stilling. Vi har forsøkt å veilede selgeren og gi tilbakemeldinger, men dette har ikke gitt ønsket effekt. Ved ansettelsen avtalte vi prøvetid på 6 måneder. Betyr det at jeg fritt kan si opp vedkommende så lenge dette gjennomføres innen prøvetiden?

Svar: Selv om arbeidstakeren er i prøvetid innebærer ikke dette at du som arbeidsgiver kan gjøre akkurat som du vil. Arbeidstakeren har fortsatt stillingsvern, og en eventuell oppsigelse må være saklig begrunnet. I prøvetiden er det derimot en noe lavere terskel for å anse oppsigelsen som saklig, såfremt begrunnelsen er knyttet til noen nærmere bestemte forhold.

I henhold til arbeidsmiljølovens § 15-6 er formålet med prøvetiden at arbeidsgiver skal få muligheten til å vurdere arbeidstakerens tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet og pålitelighet i en begrenset periode. Som det fremgår her er terskelen kun lavere dersom oppsigelsen skyldes den manglende tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet og pålitelighet.

Meningen med dette er å gi arbeidsgiver en noe romsligere adgang til oppsigelse enn det som ellers gjelder når oppsigelsen er begrunnet i forhold som prøvetiden skal avklare. Dersom du vil si opp på grunn av andre forhold må dette vurderes etter et ordinært nivå for hva som er saklig.

Før du eventuelt går til en oppsigelse i prøvetiden må du også sørge for at du som arbeidsgiver har gitt vedkommende tilstrekkelig god opplæring og oppfølging. I spørsmålet ser jeg at dere i alle fall har sørget for noe oppfølging, men det er vanskelig å vurdere om dette er tilstrekkelig uten nærmere detaljer.

Hva som skal til må nemlig tilpasses arbeidstakeren konkret. Eksempelvis vil en erfaren arbeidstaker med god grunnleggende kunnskap om arbeidet trenge mindre veiledning enn en nyutdannet arbeidstaker uten tidligere kunnskap om området.

Før det tas en beslutning om oppsigelse, er det viktig at arbeidstakeren innkalles til et drøftelsesmøte der du forklarer hvorfor dere vurderer å gå til oppsigelse, og arbeidstakeren mulighet til å gi sine kommentarer til dette.

Dere bør skrive et referat fra dette møtet, som signeres/aksepteres av begge parter. En endelig beslutning om oppsigelse kan først tas etter at et slikt møte er avholdt og dere har vurdert arbeidstakerens kommentarer.

Avslutningsvis gjør vi oppmerksom på at det er viktig at selve oppsigelsesbrevet oppfyller alle formkravene i arbeidsmiljøloven § 15-4, og at oppsigelsen må være kommet frem til arbeidstakeren innen utløpet av prøvetiden for at de spesielle reglene over skal gjelde.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS