Arbeidsliv

Hvordan lager man en arbeidsplan for de som arbeider i turnus?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg har nylig overtatt mellomlederansvar fra en tidligere kollega.

Som en konsekvens av dette skal jeg nå utarbeide en arbeidsplan for de som arbeider i turnus.

Jeg har ikke gjort dette før, og lurer derfor på om det er noen bestemt måte jeg må gå frem i utarbeidelsen av denne?

Svar: En arbeidsplan må utarbeides dersom arbeidstakere arbeider til ulike tider på døgnet, og hvor det skal fremgå når den ansatte skal arbeide og når den har arbeidsfri.

Krav om utarbeidelse av arbeidsplan følger av arbeidsmiljøloven § 10-3, hvor det også fremgår at planen skal vise "hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide".

Planen skal således gi den ansatte god oversikt over sin arbeids- og fritid, og dette kravet kan etter vårt syn best oppfylles ved at du tydelig angir arbeidstidenfor hele perioden som planen omfatter.

For å oppnår dette bør planen også gjøres tilgjengelig for de ansatte i god tid før arbeidet skal iverksettes, for å gi de ansatte anledning til å planlegge fritiden rundt arbeidstiden.

Ved utarbeidelse av planen stilles det også krav til fremgangsmåte, ved krav om samarbeid og drøfting med de tillitsvalgte.

Dette innebærer i praksis at tillitsvalgte skal delta i prosessen, og sørge for at de ansattes interesser ivaretas på en forsvarlig måte.

Selv om loven forutsetter at arbeidsplanen skal fastsettes ved samarbeid mellom partene, vil ikke denne plikten kunne strekkes lenger enn en drøftingsplikt.

Dersom man ikke skulle bli enige vil det således være opp til arbeidsgiver å ta den endelige beslutningen om fastsettelse arbeidsplanen, med mindre noe annet følger av tariffavtale.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS