Arbeidsliv

Dersom arbeidsgiveren vurderer en lavere aldersgrense skal dette drøftes med de tillitsvalgte.

Kan jeg sette egne aldersgrenser for hvor lenge ansatte kan stå i jobb?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er daglig leder i en fysisk krevende virksomhet, og vi har et stort behov for at alle arbeidstakerne har fysiske evner til å bidra med de tunge løftene.

På bakgrunn av dette har jeg lyst til å etablere en aldergrense for hvor lenge arbeidstakere kan jobbe hos oss. Har jeg mulighet til det?

Svar: Arbeidsmiljøloven åpner i § 15-13 a. for at arbeidsgivere kan bringe arbeidsforhold til opphør når arbeidstakeren fyller 72 år. Dette er hovedregelen for aldergrenser som arbeidsgivere normalt må forholde seg til.

I enkelte tilfeller kan det likevel fastsettes en lavere aldersgrense, men ikke under 70 år, dersom nærmere bestemte vilkår er oppfylt. Dette følger av bestemmelsens tredje ledd.

For det første må arbeidstakerne gjøres kjent med denne aldergrensen. Det kan ikke komme som en overraskelse mot slutten av arbeidsforholdet. I forlengelsen av dette må det også være en ordning som praktiseres konsekvent. Arbeidsgiver kan følgelig ikke bruke denne bestemmelsen som en unnskyldning i enkelttilfeller.

Det er også en forutsetning at arbeidstakeren har rett på en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning. Dette er oppstilt som et krav for å unngå situasjon hvor arbeidstakere rammes urimelig hardt av ordningen.

Dersom arbeidsgiveren vurderer en lavere aldersgrense skal dette drøftes med de tillitsvalgte. Dette følger av loven, og arbeidsgiver må derfor drøfte aldersgrensen før en beslutning tas.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS