Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Kan jeg si opp en «udugelig medarbeider» i prøvetiden?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er arbeidsgiver for en butikkmedarbeider som ble ansatt i september (han har prøvetid på 6 mnd. i kontrakten). Han har nå jobbet hos oss i ca. 3 måneder, men jeg synes dessverre ikke at han fungerer i jobben sin, rett og slett fordi han er helt udugelig lat.

Når han får tildelt arbeidsoppgaver drøyer han med gjennomføringen til de grader. Jeg må komme med påminnelser og «mase» på han jevnt og trutt for at han faktisk skal gidde å gjøre oppgavene sine.

Jeg er veldig lei av å følge han opp og jeg merker at de andre medarbeiderne føler på det samme. Flere har kommet og klagd til meg om at de får mye tyngre arbeidsbyrde når han er på vakt. Kan jeg si han opp?

Svar: Adgangen til å si opp en arbeidstaker som er ansatt på bestemt prøvetid følger av aml. § 15-6. Oppsigelsen må begrunnes i ett av tre følgende alternativer; (1) arbeidstakers tilpasning til arbeidet, (2) faglig dyktighet eller (3) pålitelighet. Bygger oppsigelsen på andre forhold enn de overnevnte, nyter arbeidstaker fullt stillingsvern etter aml. § 15-7 og det oppstilles en høyere terskel for oppsigelse i slike saker.

Hva angår terskelen for oppsigelse i prøvetid, har Høyesterett uttalt at «terskelen for oppsigelse i slike tilfeller er noe – ikke helt ubetydelig – lavere enn det som ellers gjelder». Videre skal domstolen være mer tilbakeholdne i sin prøving av en prøvetidsoppsigelse enn andre oppsigelser. Dette av hensyn til at domstolene må unngå å etterprøve arbeidsgivers skjønnsmessige vurdering av hvordan arbeidstaker fungerer i stillingen, så lenge det faktum oppsigelsen bygger på må anses bevist og relevant.

Som nevnt kan oppsigelse i prøvetid bygge på tre ulike grunnlag. Arbeidstakers manglende tilpasning til arbeidet innebærer at arbeidstakeren ikke kan eller vil klare å komme inn i arbeidsoppgavene og løse disse på en tilfredsstillende måte.

Mangler ved faglig dyktighet kan skyldes manglende formelle eller reelle kvalifikasjoner. Arbeidstaker kan ha «solgt seg inn» med kvalifikasjoner som er overdrevne eller ikke sanne. Da er vi over i neste alternativ, pålitelighet.

Alternativet pålitelighet knytter seg til tilliten til arbeidstakeren. Både misrepresentasjon av kvalifikasjoner, illojal opptreden ved å ikke følge arbeidsgivers instruks eller manglende opprettholdelse av etiske standarder i samsvar med arbeidsplassens krav, kan falle under denne kategorien. Arbeidstaker kan også sies opp i prøvetid basert på en kombinasjon av overnevnte grunnlag.

Det er ikke opplyst at dere har gitt noen tilbakemeldinger til den ansatte som ikke fungerer i jobben. Etter rettspraksis vil et viktig moment i totalvurderingen vil være om arbeidstaker har fått tilstrekkelige tilbakemeldinger i prøvetiden, og deretter blitt gitt tid til å forbedre seg.

Har slik tilbakemelding ikke funnet sted, vil det være mer krevende å sannsynliggjøre at oppsigelsen skal anses gyldig ved en eventuell rettssak. Dere må gjennom oppfølgingen kunne sannsynliggjøre at arbeidstaker er gitt anledning til å komme seg inn i stillingen, at vedkommende har fått tilstrekkelig opplæring og at det likevel er svakheter ved tilpasningen, dyktigheten eller påliteligheten.

Vår anbefaling er derfor at dere gir tilbakemeldinger til den ansatte om forbedringspunkter. Dette bør dere i utgangspunktet følge opp mer enn en gang. Hvis det fortsatt skulle vise seg at den ansatte ikke fungerer i jobben og ikke klarer å korrigere punkter til forbedring, så kan det være mulig grunnlag for oppsigelse.

Dette beror imidlertid på en helt konkret vurdering, og det er derfor ikke mulig å gi et mer konkret svar per nå. Ta gjerne kontakt med en advokat for å få en vurdering av saken.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS