Arbeidsliv

Det er en klar sammenheng mellom innflytelse på egen arbeidssituasjon og trivsel på jobben.

Innflytelse på jobben er bra, og det kan ikke bli for mye av det gode

Medbestemmelse er viktig for å trives på jobben, men fører for mye medbestemmelse til nedsatt trivsel? Nei, det gjør det ikke, ifølge ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Mye forskning har vist at det er en klar sammenheng mellom innflytelse på egen arbeidssituasjon og hvor bra vi har det på jobb. Hvis vi opplever at vi har vi innflytelse og medbestemmelse, så styrker det trivselen og den psykiske helsen.

I diskusjon om arbeidsmiljøet har det imidlertid vært et spørsmål om det kan bli for mye av det gode, ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i Danmark. Risikerer man å sette trivselen over styr hvis man har for mye innflytelse?

Dette spørsmålet har forskningssenteret forsøkt å finne svar på. Det er gjort gjennom en undersøkelse av sammenhengen mellom innflytelse på arbeidet og medarbeidernes velbefinnende i fire ulike typer jobb.

Ikke nedsatt trivsel

Konklusjonen er at høye nivåer av innflytelse ikke er forbundet med nedsatt trivsel, forteller NFA i en omtale av undersøkelsen på sine nettsider.

– Vi har hele tiden hatt god forskning på at innflytelse på arbeidet fremmer psykiske velbefinnende, men det har vært en diskusjon – både blant forskere og praktikere – om at innflytelsen også kan bli for mye av det gode. Dvs. at medarbeidere med et høyt nivå av innflytelse ikke opplever innflytelse som en ressurs i arbeidet, men snarere som en belastning som kan føre til mistrivsel, sier seniorforsker Thomas Clausen ved NFA.

– Den diskusjonen går vår forskning inn i. Og resultatene peker klart i retning av at innflytelse er en viktig ressurs i det psykososiale arbeidsmiljøet som bidrar til økt trivsel og psykisk velbefinnende blant medarbeidere i forskjellige typer jobber, også dem som svarer at de har høy innflytelse på arbeidet, forteller han.

Ulik betydning

Sammenhengen mellom innflytelse og trivsel er sterkest for dem som har begrenset innflytelse.

– I våre analyser ser vi en sterkere sammenheng mellom innflytelse og psykisk velbefinnende hos deltakere som svarer at de har en lavere grad av innflytelse på arbeidet enn blant deltakere som svarer at de har en høyere grad av innflytelse på arbeidet, sier Clausen.

– Derfor anbefaler vi at man ser på hvordan man kan øke innflytelsen på arbeidet i grupper av deltakere som har lav innflytelse. Vår undersøkelse tyder på at det er den gruppen der man vil få mest ut av en innsats, sier han.

Kan få ned sykefraværet

Økt medbestemmelse kan gi gevinst både for den enkelte og for hele arbeidsplassen, ved at det kan få ned sykefraværet, påpeker den danske forskeren.

– For det første tyder undersøkelsen på at økt innflytelse på arbeidet vil føre til en forbedring av medarbeidernes trivsel. For det andre tyder forskning på at høy grad av innflytelse på arbeidet henger sammen med lavere risiko for for eksempel langvarig sykefravær. Så ved å interessere seg for innflytelse på arbeidsplassen kan man muligens også redusere risikoen for at medarbeidere får langvarig sykefravær, sier han.

– For det tredje kan økt innflytelse på arbeidet gjennom delegering av relevant beslutningskompetanse til medarbeiderne også bidra til at medarbeiderne blir mer effektive i sin oppgaveløsning. Hvis medarbeideren skal spørre sjefen om lov hver gang vedkommende skal treffe beslutninger medarbeideren selv er kompetent til å treffe, spiller man jo både medarbeiderens og lederens tid, konstaterer Thomas Clausen.

Fem gode råd til ledere

Seniorforsker Thomas Clausen gir følgende fem gode råd for hvordan ledere kan øke medarbeidernes innflytelse og trivsel:

  • Snakk med medarbeiderne om hvorvidt de har innflytelse på de riktige tingene i arbeidssituasjonen.
  • Lag klare avtaler om hva medarbeideren selv treffer beslutninger om og når det er en god idé å rådføre seg med sjefen.
  • Sørg for at det er klare rammer rundt beslutningene medarbeideren skal fatte og forholdene medarbeideren har innflytelse på.
  • Vær klar på at det er ok å gjøre feil.
  • Trekk medarbeidernes erfaringer inn i beslutninger som har relevans for hvordan de gjennomfører sine arbeidsoppgaver.
Powered by Labrador CMS