Ledelse

De første viktige timene etter et oppkjøp

Atea-sjef Steinar Sønsteby, som har erfaring fra over 50 oppkjøp, forteller om hvordan de møter de ansatte rett etter et oppkjøp. Se video i artikkelen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi introduserer alltid oppkjøpet for de ansatte i det selskapet vi kjøper før vi gjør det noe annet sted. Det er veldig viktig at man treffer i den kommunikasjonen og at man åpner for spørsmål, sier Steinar Sønsteby, toppsjef i it-selskapet Atea.

I Atea er oppkjøp en viktig del selskapets vekststrategi. De omtaler seg selv som en serieoppkjøper. Sønsteby selv har vært med på over 50 oppkjøp. I videoen nedenfor understreker han at så snart kontrakten er signert, så er målet å gi de ansatte god informasjon tidlig. De ansatte er de første som blir informert.

– Det er veldig viktig at man treffer i den kommunikasjonen og at man åpner for spørsmål.

Denne videoen er et utdrag fra en lengre video. Hele videointervjuet finner du nederst i artikkelen.

Spørsmålene kommer – ha tydelige svar

Om man skal omorganisere, om man skal flytte, om man skal legge ned et satsingsområde, starte et satsingsområde eller om man blir kjøpt. Det er mange av de samme mekanismene som slår inn, er Sønstebys erfaring: Den ansatte blir bekymret, fordi det nå kommer en endring.

Atea er en kompetansebedrift, og i et oppkjøp vil menneskene være viktigere for enn maskiner og bygninger. Dermed legger de også opp til å forsøke å fjerne så mye av usikkerheten som de kan så tidlig som mulig etter et oppkjøp. Sønsteby vet at det kommer mange spørsmål fra de ansatte – og er opptatt av å ha tydelige svar.

– Det er utrolig viktig å være konkret og tydelig på de tingene som er bestemt. «Ja, dere må flytte, for eksempel.» Ikke bli utydelig på den typen ting. «Ja, dere kommer til å bli hetende Atea, men det skjer først om 12 måneder.» «Ja, dere må over på Ateas systemer.»

Det er utrolig viktig å være konkret og tydelig på de tingene som er bestemt.

Få tak i dem som ikke er på møtet

Andre spørsmål som går igjen er spørsmål om forholdet til leverandørene og om enkeltselgere mister kundene sine. Også disse tingene bør partene ha tenkt igjennom, og ha et svar på når spørsmålene kommer, mener Atea-sjefen.

– Og så kommer selvsagt de mer personlige tingene, som veldig ofte går på lønn, pensjon og andre goder. Alle disse tingene må man ha gode svar på allerede i den første dialogen.

Sønsteby legger til at det er viktig å få tak i folk som ikke er på det første møtet så fort som mulig. For de har antagelig fått en sms der og da.

– Hvis man ikke får tak i dem, er sjansen stor for at de begynner å tenke alternativer, og det det verste som kan skje i slike prosesser er at de ansatte begynner å tenke: «Hva skal jeg gjøre nå. Men andre ord, jeg skal ikke være med på denne reisen».

– De vanskelige tingene, slik vi opplever det, er å få med hjerter og hjerner hos de ansatte. Vi er jo ikke produksjonsbedrift, hvor mesteparten av driftsmidlene er maskiner og bygninger, vi er en kompetansebedrift. Det betyr at det vi kjøper er menneskene, og da gjelder det å få tak i hjerte, hjerte – og hjerte.

Se hele videointervjuet med Sønsteby her:

Dette videointervjuet ble gjort sommeren 2018. Atea har gjort oppkjøp også etter dette.

Powered by Labrador CMS