Ledelse

Færre nye digitaldirektører

Konsulentselskapet Strategy& i PwC stiller spørsmål ved om toppen nå er nådd for ansettelser av nye digitaldirektører.

Publisert Sist oppdatert

Konsulentselskapet Strategy& – et selskap eid av PwC – har kartlagt antallet digitaldirektører i 2500 av verdens største, børsnoterte selskaper.

Funnene viser at i 2018 var det bare 54 selskaper – 2,2 prosent – som hadde funnet plass til nye lederstillinger for digitaldirektører. Til sammenligning var tallene 124 i 2017 og 160 i 2016.

Dermed ser det ut til at 2016 var «topp-året» for opprettelse av nye digitaldirektørstillinger internasjonalt.

Rollen endres

Mange selskaper tror nå ikke at den beste løsningen er å la én person ha ansvar for digital transformasjon, skriver Strategy& på sine hjemmesider. Flere selskaper enn før ser ut til å mene at dette er en strategisk funksjon som er kritisk for selskapet og som bør gjennomsyre all business.

Hos selskapene som allerede har en digitaldirektør, er forventningene til rollen endret, ifølge konsulentselskapet. Digitaldirektøren må tenke helhetlig og bør jobbe på tvers av siloer. Digitaldirektøren bør også ha teknologibakgrunn, all den tid ny teknologi skal innføres. (Tidligere var det mange digitaldirektører som hadde bakgrunn fra marked og salg.)

Her hjemme har Kjersti Berg Danilova ved Norges Handelshøyskole i sin doktorgradsstudie, som tidligere er omtalt her i Dagens Perspektiv, avdekket fem typer spenninger og motsetninger digitaldirektører står overfor. Flere av digitaldirektørene hun har intervjuet forteller eksempelvis om motsetninger mellom eksisterende versus nødvendig kompetanse, og om spenninger mellom digitaldirektøren og eksisterende strukturer.

Tror rollen på sikt vil forsvinne

Digitaldirektørens rolle har neppe vært problemfri i store, globale selskaper heller. Ifølge Strategy& er rundt en tredjedel av dem som tidligere har vært ansatt som digitaldirektører blitt byttet ut som en følge av at forventningene til rollen har endret seg.

Selskapene ønsker seg nå digitaldirektører med både strategi og teknologibakgrunn, ifølge Strategy&. De er på jakt etter folk som kan jobbe på ledergruppenivå, på tvers av siloer og som har evne til å forstå ny teknologi som forandrer hele bransjer.

Det er Pierre Péladeau og Olaf Acker fra Strategy& som har skrevet artikkelen om undersøkelsen på egne hjemmesider. På sikt tror de digitaldirektørrollen vil forsvinne.

De argumenterer med at digital transformasjon vil være kjernevirksomhet, og inngå i ansvarsområdet til alle medlemmene i toppledergruppa. Inntil man kommer så langt tar de imidlertid til orde for at digitaldirektørene bør har perspektiv og ferdigheter til å drive den digitale transformasjonen fremover i selskapene de er ansatt i, både på et dypere plan i enkeltprosesser og i full bredde i organisasjonen.

I snitt – globalt – hadde 21 prosent av selskapene i undersøkelsen en digitaldirektør. I 2016 var andelen 19 prosent.

Setter bort «problemet»

Tale Skjølsvik, professor i teknologiledelse ved Oslomet og Universitetet i Sørøst-Norge, har tidligere uttalt til Dagens Perspektiv at det ikke nødvendigvis er beste organisasjonene som ansetter digitaldirektører i skjæringspunktet mellom strategi og teknologi.

– Noen toppledere kan ikke noe om digitalisering og ansetter en digitaldirektør som alene får ansvaret for det de opplever er «problemet». Da blir digitaldirektørrollen vanskelig, ifølge Skjølsvik.

Hun merker seg at andre toppledere «eier» digitaliseringen, men ikke har kapasitet til å drive med alt selv. Da kan digitaldirektørrollen være en god rolle, ifølge professoren.

Skjølsvik mener – som konsulentene i Strategy& – at de mest modne organisasjonene ikke trenger egne digitaldirektører. De baker den digitale strategien inn i alt arbeidet organisasjonen til enhver tid driver med.

Powered by Labrador CMS