Ledelse

– Jeg tror mange kvinner taper på ikke å bruke energien på å utøve lederrollen framfor å gå på kurs, sier partner og daglig leder Jenny Homme i rekrutteringsbyrået Visindi.

– Lederpraksis er ­viktigere enn kurs

Den viktigste kompetansen får du gjennom å utøve lederyrket, mener rekrutteringsbyråene som er med på å vurdere kandidater for lederstillinger.

Publisert Sist oppdatert

Partner og daglig leder Jenny Homme i rekrutteringsbyrået Visindi har drevet med lederrekruttering i 20 år. Sammen med kundene sine er hun med på å vurdere kvalifikasjonene til hundrevis av søkere til lederstillinger hvert år.

Faglig påfyll for ledere

Dagens Perspektiv har sett nærmere på hva slags kompetanseheving ledere velger og hvilken verdi det har for lederrollen og nye jobbmuligheter.

Ta en prat med deg selv

Hun har lagt merke til at tilbudet av fleksible videreutdanninger ledere kan ta ved siden av jobben har vokst kraftig de senere årene.

Mange har overdreven tro på betydningen av en generell videreutdanning i ledelse, mener hun.

– Alt for mange velger å ta et kurs i ledelse i voksen alder ved siden av jobb, i forhold til hva de får ut av det. Ofte kunne de lært like mye gjennom praktisk erfaring, mener hun.

Mange kvinner taper på kurs

Hennes inntrykk er at det ikke minst er mange kvinner som bruker mye tid på organisert opplæring.

Det bekreftes også av SSBs lærevilkårsmonitor for 2020. Der går det fram at 8 prosent av kvinnelige ledere tar formell videreutdanning (mot 5 prosent blant alle ledere) og 64 prosent av kvinnelige ledere tar kurs og andre former for uformell opplæring (mot 58 prosent blant alle ledere).

– Jeg tror mange kvinner taper på ikke å bruke energien på å utøve lederrollen framfor å gå på kurs, sier hun.

Alt for mange velger å ta et kurs i ledelse i voksen alder ved siden av jobb, i forhold til hva de får ut av det

Det er ikke antall kurs som veier tyngst når Homme skal være med å vurdere en kandidat for en lederposisjon.

– Det er resultatene de leverer som er det absolutt viktigste. Vi ser etter moderne ledere som har innsikt og følger med i tiden, men det behøver ikke bety at de har en mastergrad i ledelse, sier hun.

3 av 4 ledere lærer mye på jobb

– Hva er ditt råd til ledere som vil holde seg faglig oppdatert?

– Det er viktig å følge med i samfunnet og på fagfeltet sitt. Og dessuten å ha gode ledere og fagpersoner rundt deg som kan utfordre deg, mener hun.

Lærevilkårsmonitoren fra SSB viser at fire av ti ledere oppgir at de ikke har deltatt i noen organisert opplæring de siste tolv månedene.

Men hele 76 prosent oppgir at de har et læringsintensivt arbeid, det vil si arbeidsforhold som i stor grad krever at de stadig må lære seg noe nytt. De tilegner seg altså ny kunnskap og ferdigheter gjennom det daglige arbeidet.

Vi ser etter moderne ledere som har innsikt og følger med i tiden, men det behøver ikke bety at de har en mastergrad i ledelse

Gå mer målrettet til verks

Homme presiserer at hun ikke er skeptisk til all organisert opplæring, men mener det er lurt å gå mer målrettet til verks.

– Hva slags faglig påfyll du trenger kommer an på hvilken bakgrunn du har og hvilken rolle du skal inn i. Hvis du har hatt en fagstilling og skal inn i en lederrolle for første gang, kan det selvfølgelig være nyttig å få mer innsikt i hva det betyr å være leder, sier hun.

Det kan også være en type kompetanse som er spesielt aktuell for den jobben man sikter seg inn mot.

– Digitalisering og ny teknologi begynner å bli så inngripende i arbeidslivet at mange ledere vil ha nytte av å heve kompetansen sin der, sier hun.

Digitalisering, prosjektstyring og bærekraft

Et annet tema er prosjektstyring. Homme mener at endringer i organiseringen på mange arbeidsplasser gjør at evnen til å styre en stor prosjektportefølje kan være nyttig å lære seg for mange.

Hun trekker også fram et tredje tema som er stadig mer aktuelt i mange virksomheter:

– Kompetanse om bærekraft og samfunnsansvar er etterspurt i mange lederstillinger nå om dagen, det kan være nyttig å kunne noe om.

Kompetanse om bærekraft og samfunnsansvar er etterspurt i mange lederstillinger nå om dagen

Homme opplever ikke at kundene Visindi jobber for har høyere forventninger til søkernes formelle lederkompetanse enn tidligere.

– Det er ikke den formelle utdanningen innen ledelse som er det viktigste for de som er på jakt etter en ny leder, sier hun, men legger til:

– Lederutdanning fra et spesielt prestisjefylt internasjonalt lærested blir lagt merke til. Da vet man at du har en anerkjent utdanning og i tillegg internasjonal erfaring og språkkunnskap, som er viktig i et stadig mer internasjonalisert arbeidsliv.

Tegn på stor arbeidskapasitet

Styreleder og partner Gro Møllerstad i Hodejegerne er enig med Homme i at kurs eller formell videreutdanning ikke er det viktigste.

Foto – Finn ut hva du mangler av kompetanse. Hva er det du trenger nå for å nå dit du ønsker deg, sier styreleder og partner i Hode­jegerne, Gro ­Møllerstad. Foto: Hodejegerne.

Ledelse er noe praktisk. Det viktigste er å trene, å være på banen, sier hun.

I vurderingen av kandidat for en lederstilling mener hun det er helheten av den erfaringen og den opplæringen man kan vise til som avgjør om man går seirende ut.

Hun mener etter- og videreutdanning teller positivt på to måter:

– Det er aldri feil å ta del i kunnskapen fra andre som har vært ledere eller forsket på ledelse, sier hun og legger til:

– Har du tatt opplæring ved siden av jobb viser du samtidig at du har engasjement og betydelig arbeidskapasitet. Det blir lagt merke til.

Powered by Labrador CMS