Samfunn

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

Krever skatteendringer for å stå imot utenlandske nettgiganter

Pengene brenner i lomma på folk etter korona. Men det er ikke sikkert vi vil bruke dem i norske nettbutikker.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidsgiverorganisasjonen Virke har regnet, gjort opp koronastatus, analysert og sett inn i krystallkula.

Flere av deres medlemsbedrifter inne varehandelen har tjent mye penger under korona, og andre kan se fram til vekst etter at samfunnet nå åpner opp igjen.

Mye penger er spart blant nordmenn under pandemien. Forbruket vil øke kraftig neste år, spår Virke i sin siste konjunkturrapport.

Foto Slik vil det bli framover. Iflge Virke i alle fall. Figuren viser vekst i 2020 og hvordan Virke har estimert vekst for 2021, samt spådommen for 2022.

Aldri bruk mer

− Norske husholdninger har aldri brukt mer penger på varer enn vi gjorde i 2020. Samtidig har vi heller aldri hatt mer penger på bok enn vi har nå i 2021. Årsaken er «tvangssparing» under koronapandemien, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Dagligvarebransjen er blant dem som opplevede enorm vekst i 2020. Den veksten tror ikke Virke vil fortsette i år og neste år, når grensehandelen bygger seg opp igjen og stadig flere husholdninger vil spise mer middag på restaurant igjen. Andre bransjer, som fysiske klær- og skobutikker har slitt under pandemien, men kan ifølge Virke se fram til en pen vekst neste år. Dette fordi mange nå vil ta igjen «de utsatte feiringene», og kjøpe seg festklær. Og det gjør man helst i en fysisk butikk, og ikke via nettet, mener Virke.

– Varehandelen vokste enormt under pandemien. Og særlig handel på nett. Her tror vi ikke det er noen vei tilbake. Netthandel av både varer og tjenester fortsetter å vokse, og konkurransen for norske virksomheter skjerpes, sier Horneland Kristensen.

Ulik konkurranse

Men Virke-direktøren er svært bekymret for konkurransesituasjonen for de norske aktørene. Utenlandske nettselskaper tjente 20,1 milliarder kroner på norske netthandelskunder i 2020. Det er for mye, mener Virke, som mener at ulike konkurransevilkår bremser de norske aktørenes muligheter. Horneland Kristensen trekker frem flere eksempler på hvordan utenlandske aktører som selger til norske forbrukere får en tyvstart på norske nettbutikker.

– Norske virksomheter opplever ulike vilkår, blant annet med toll på tekstilvarer, momsunndragelse, selskapsskatt og miljøkrav til produktene som selges til norske forbrukere. Til sammen gir dette utenlandske nettaktører og plattformselskaper en urettmessig konkurransefordel sammenlignet med norske aktører. Det skader virksomheter, arbeidsplasser og hele samfunnet, sier han.

Dette er ikke tiden for å diskutere høyere skatter- og avgifter, men en smartere innretning

Krever skatteendringer

Nå krever Virke at den nye regjeringen tar grep:

− De utenlandske konkurrentene er bare et tastetrykk unna. Da er det viktig at de norske bedriftene har like vilkår som de utenlandske nettbutikkene. Det haster med en gjennomgang av skatte- og avgiftssystemet og hvordan vi fremmer miljøkrav i alle kanaler, sier Ivar Horneland Kristensen.

– Dette er ikke tiden for å diskutere høyere skatter- og avgifter, men en smartere innretning. Skatte- og avgiftspolitikken burde stimulere til innovasjon og grønn omstilling, men i dag er den for ofte til hinder for nettopp dette. Et eksempel er merverdiavgift på reparasjonstjenester. Dette er saker vi vil jobbe tett med en ny regjering om i årene som kommer, sier Virke-direktøren.

Powered by Labrador CMS