Næringsliv

På sporet av overskudd

Guard Systems-sjef Tore Paulsen har avsluttet en vellykket snuoperasjon som endelig viser overskudd. Nå står etablering i Baltikum for tur.

Publisert Sist oppdatert
FAKTA

Det Larvik-baserte teknologiselskapet ble etablert i 1992 og slet i mange år med store underskudd og hyppige bytter i sjefsstolen. Helt til Tore Paulsen overtok som administrerende direktør for tre og et halvt år siden. Han snudde trenden.

Paulsen satte i gang en treårig restrukturerings- og konsolideringsprosess som ble vedtatt i desember 2001. Guard Systems, som i mange år har utviklet sporingssystemer, har sørget for å få flere ben å stå på. Nå tilbyr selskapet tre produkter til privat- og bedriftsmarkedet: TrackGuard, PositionGuard og FleetGuard. TrackGuard har siden oppstarten vært selskapets hovedprodukt og er en sikringsmodul for biler, båter, motorsykler, campingvogner og lignende. Position Guard er et GPS-basert system for privatpersoner. Det sørger for at privatpersoner når som helst kan logge seg på selskapets nettbaserte løsning og ta ut informasjon. FleetGuard er i første rekke rettet mot bedriftsmarkedet og er et system som gir full oversikt over hvor eiendeler som biler, lastebiler, anleggsmaskiner og annet utstyr befinner seg fysisk.

UNIKT

- En slik nettbasert tjeneste er det ingen andre i Europa som har. Tjenesten har vært veldig populær, sier Paulsen.

Han sier kundene etterspurte flere tjenester enn bare TrackGuard og mener det tidligere var en svakhet for selskapet at de ikke hadde hele produktspekteret. Seiling har blitt publikumssport ved hjelp av ny sporingsteknologi. Alle de 160 båtene som seilte tomannseventyret Watski Skagerrak TwoStar i juni ble utstyrt med sporingsutstyr, GPRS og GPS, slik at alle kunne følge båtene på nettet. Guard Systems, som leverte utstyret, er foreløpig alene om å levere denne typen teknologi. Det er første gang i seilsportens historie at et så stort felt følges i nåtid på nettet.

INN I BALTIKUM

Guard Systems har nylig etablert seg i Estland og vil i løpet av kort tid opprette salgskontorer også i Latvia og Litauen. Frem til i dag har selskapet hatt kontorer i Skandinavia og Polen. Guard Systems hentet nylig inn 35 millioner kroner i en rettet emisjon mot eksisterende aksjonærer. Nå er målet å kapre de baltiske landene. På sikt står flere europeiske land for tur. Paulsen har store forventninger til Baltikum med tanke på relasjonen til Norge og Sverige. Mange biler og båter som blir stjålet havner nettopp i Baltikum. Paulsen mener etableringen gjør det enklere for selskapet å spore opp enda flere forsvunne objekter.

- De baltiske landene begynner å ligne mer på Norden. Det er potensial for vekst på forbrukermarkedet. I byene i de baltiske landene er det mye velstand og fine biler. Men det viktigste er å demme opp for tyverier over landegrensene, sier han.

Paulsen sier at etablering i land som Frankrike og Tyskland kan bli aktuelt på sikt. Han ser et stort potensial i disse landene.

- I de store markedene i Europa er vårt produktspekter veldig spennende, men vi må ha støtte og rykkdekning for å etablere oss der. Derfor etablerer vi oss først i Baltikum, sier han.

Selskapets to kundegrupper er personkunder og bedriftsmarkedet. På bedriftsmarkedet finnes kunder som banker, pengetransport, busselskaper og entreprenørselskaper. I tillegg jobber Guard Systems tett opp mot forsikringsselskaper og bilforhandlere. Kunder som vil forsikre dyre biler får rabatt på forsikringen fra forsikringsselskapet ved å montere sporingssystemet TrackGuard. Paulsen viser til at selskapet gjør tre søk i uka og har funnet ni av ti forsvunne objekter hittil i år.

SKAL BLI VEKSTMASKIN

Guard Systems forventer å omsette for 40-41 millioner kroner i 2005, opp fra 28 millioner i fjor. Paulsen tror omsetningen vil fortsette å stige til rundt 60 millioner i 2006. Guard Systems runder 15.000 abonnenter i løpet av juni. For å gå med overskudd måtte selskapet ha en base på rundt 11.000 abonnenter. Den er nådd med god margin. Hver abonnent betaler 1625 kroner i årsavgift.

I løpet av Paulsens fartstid i selskapet har 30-35 selskaper prøvd å kopiere Guard Systems’ sporingsteknologi uten å lykkes. De fleste har bare klart å overleve noen få måneder på grunn av labert salg, ifølge Paulsen.

- Det har vært mange useriøse aktører i vår bransje. Jeg er bare glad det kommer konkurrenter, men de får ikke fotfeste. De kan ikke leve av å selge 300-400 enheter. Det nytter ikke å lage en dårlig kopi, sier han.

Tore Paulsen er optimist med tanke på selskapets fremtidsutsikter. Han tror det er fullt oppnåelig å få en omsetning på 100 millioner kroner innen et par år og en margin på rundt 20 prosent på bunnlinjen. Selskapet holder fast ved muligheten for en notering på Oslo Børs hvis denne målsetningen nås. Det ble bråstopp for planene om børsnotering rundt årtusenskiftet, men Paulsen mener det er naturlig å jobbe mot en notering for å skape verdier og en bedre markedsplass for aksjonærene.

Innen fire år mener han det kan være mulig å omsette for 200-300 millioner kroner. Paulsen viser til at denne veksten først og fremst skal skje organisk, men ser også etter potensielle oppkjøpskandidater. Men hvis Guard Systems klarer å opprettholde den ambisiøse veksttakten, kan selskapet selv være en oppkjøpskandidat for andre selskaper, hovedsakelig amerikanske.

Guard Systems omsettes på den unoterte listen og er verdsatt til rundt 80 millioner kroner.

Guard Systems
Tall i millioner kroner

10 største aksjonærer

2004 2003 Endring
Driftsinntekter28,223,221,8 %
Driftsresultat1,9-1,0-
Årsresultat0,5-1,2-

MTU Telecom AS (S. Matre) 20,5 %
Borea AS15,3 %
Atlantis Vest AS10,6 %
Jan-Åge Rønnestad6,0 %
Areapagos5,1 %
General Communic AS5,1 %
Fritz Rieber3,6 %
Einar Rønnestad3,2 %
Åge Børresen2,6 %
Askeladden Invest2,4 %

Eierandeler per 1. juni 2005

Ikke lur nok

Jan Erik Larsen testet «Guard-systemet» i et Autofil-program. Han «stjal» en bil i Oslo sentrum, og prøvde å gjemme seg for Guards søkemannskap som var ute og søkte etter 15 minutter. Ingen i Guard visste hvor Jan Erik Larsen kjørte bilen, men etter 30-45 minutter var han sporet opp, med en margin på 1 meter.

Powered by Labrador CMS