Annonse
Er hun den rette til å ta beslutningen om å bygge hus eller tårn i barnehagens lego-by? Foto: Dreamstime.

– Ledere tar beslutninger utenfor sitt kompetanseområde

Da it-konsulentselskapet Miles ble opprettet i 2005, var det om å gjøre å rekruttere de rette folkene. Siden den gang har konkurransen om hodene stadig blitt hardere. Nå vil større deler av næringslivet slå kloa i teknologene, som før var forbeholdt it-selskapene.

Strategien til Miles har vært å skape en «fremragende arbeidsplass».

– Slik ville vi rekruttere de beste folkene, og samtidig utvikle og beholde dem, sier medgründer i Miles og selverklært konserntjener Tom Georg Olsen.

Tillitsledelse

I dag har Miles 170 ansatte i Bergen, Oslo, Stavanger, Mumbai og Johannesburg.

Medarbeiderne er høyt utdannede folk, som er selvstendige og har tilstrekkelig innsikt til å ta beslutninger, ifølge Olsen

– Spørsmålet er hvordan leder vi dem?

Tom Georg Olsen mener svaret er tillitsbasert ledelse.

Det er mange somforsøker å definere hva tillitsledelse er. For Miles-gründeren handler det om å tilrettelegge for at de ansatte skal kunne gjøre en best mulig jobb, og fjerne unødvendig byråkrati og prosedyrer som er til hinder for dem.

– I bunn og grunn handler tillitsledelse om å flytte beslutningsmakt.

Se video

Se hele videoen med Tom Georg Olsen her.

Flere videoer og utdypende artikler finner du i vårt lederbibliotek.

«Kollektiv klokskap»

– Vi ledere har god oversikt, men vi har ikke alltid så god innsikt i ulike problemstillinger. Det har medarbeiderne. Hvilke beslutninger krever oversikt og hvilke krever innsikt?

Det vil si, hvilke beslutninger bør lederen ta og hvilke beslutninger kan den ansatte ta. Olsen er opptatt av å utvikle en kultur der folk, uansett om de er ledere eller medarbeidere, ikke tar beslutninger på områder de ikke er kompetente på. Han kaller det «kollektiv klokskap».

Olsen viser til forfatterne av boka «Smart Trust» Greg Link og Stephen M. R. Covey. De skiller mellom to former for tillit:

  • Tillit til person
  • Tillit til kompetanse

– Selv om jeg er en leder du stoler på, trenger du ikke å ha tillit til at jeg tar de beste beslutningene på alle områder. Hvis jeg beveger meg utenfor mitt kompetanseområde og begynner å blande meg i hvordan du utvikler software-løsninger, trenger du ikke lenger å ha tillit til at jeg tar den beste beslutningen på det bestemte området, eksemplifiserer Olsen.

LES OGSÅ: Tillit oppstår ikke på samme måte som før

Deleger beslutningsmakt

Miles-sjefen oppsummerer:

– Det handler om å delegere beslutningsmakt til folk som har de beste forutsetninger for å ta beslutningene.

I Miles´ organisasjonshåndbok står det følgende: «Vi har tillit til at du tar beslutninger til det beste for kunden og selskapet». Og så kommer en setning, som Olsen mener er vel så viktig: «Vi har tillit til at du spør om råd dersom du er i tvil».

– Det må ikke gå prestisje i å ta en beslutning alene.

Annonse
Annonse