Annonse
Noen organisasjoner tar formålet sitt seriøst og drives og motiveres av det i hverdagen. Andre bare formulerer et formål, et «mission», uten å ta det i bruk, registerer Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole. Foto: Laflor/Istock

Bruk bedriftens formål til å motivere de ansatte

Dét mener Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Og ringvirkningene skal være mange:

– Vi vet fra forskningen at medarbeidere som motiveres av å gjøre noe for andre presterer veldig bra og ofte trives godt på jobb, sier Sandvik, og henviser til den amerikanske forskeren Adam Grant. 

Selv forsker Sandvik på hvordan mission, unike og varige formål, motiverer medarbeidere.

Forskerne råd om hvordan du som leder kan bruke formål som drivkraft i praksis.

Annonse
Annonse