Annonse
Wallmans Oslo-sjef, Hanne Skullerud Alexandersen. Foto: Bård Andersson

– Elsker å se medarbeiderne lykkes

1. september 2012 står hun på scenen. Publikum jubler. Den nyansatte lederen ønsker velkommen til en full sal under show-, mat- og konferansebedriftens årlige premiereforestilling. Hun beskriver det som en surrealistisk opplevelse. En lang og tøff prosess for å kapre drømmejobben var over. Nå kunne hun høste fruktene. Likevel kom den snikende følelsen om at hun ennå ikke fortjente all oppmerksomheten.

På datoen, to år senere, tar hun imot Ukeavisen Ledelses utsendte i bedriftens lokaler ved Mølleparken i Oslo. Den nye forestillingen Miracles har akkurat hatt premiere, og dagen derpå-roen hersker i bedriftens lokaler.

– Det er først nå jeg føler at jeg har fortjent oppmerksomheten, sier hun.

Nå har hun fått oversikt over den komplekse virksomheten hun leder. Den inneholder en stor restaurant med plass til 550 personer. I samme sal går et helaftens underholdningsshow av stabelen hver kveld. Hele året. Omtrent 600 000 gjester har vært innom Wallmans Oslo siden starten i oktober 2000.

– Vi driver to store virksomheter i ett, og medarbeiderne kommer fra vidt forskjellige yrkesområder og kulturer. Det er showavdelingen, med artister og scenearbeidere, men også en restaurant med eget kjøkken av høy standard. I tillegg har vi administrasjonen, forklarer hun.

Fra alle vinkler

Alexandersen forteller at hun har måttet lære seg å se virksomheten med ulike briller, for å få oversikt over driften.

– Jeg må se det vi holder på med fra medarbeideres ulike synsvinkler. Driften er kompleks, og vi får ingen støtte til vår virksomhet. Vi jobber hardt for å holde interessen oppe, siden showet vårt varer et helt år, sier hun.

Wallmans Oslo eies av det svenske milliardkonsernet 2E Group.

– Jeg forholder meg til ledergruppen i Stockholm og til styret. Svenskene er grundige, og beslutninger kan ta lang tid. Det er et spennende samarbeid, men jeg får også føle på kulturforskjellene mellom Norge og Sverige. De viser seg særlig i måten man treffer beslutninger på, utdyper hun.

Hanne Skullerud Alexandersen (44)

  • Stilling: Daglig leder for Wallmans Oslo
  • Bor: Blommenholm i Bærum
  • Sivilstand: Gift, 2 barn og et bonusbarn
  • Hobbyer: Jazzballett, helgeturer, mat og vin
  • Karriereglimt:
    • Flere lederstillinger i Nikita/Raise-gruppen
    • Jobbet med markedsføring og PR i Libra
    • Flere lederstillinger i Dolly Dimples-kjeden
    • Koordinator på Jæren folkehøgskule
  • Utdanning:
    • BI: Master i kommunikasjon
    • NMH: Markedsføring
    • UiO: Ex. Phil.

Talenter

Medarbeiderutvikling, og spesielt det å kunne legge til rette for at unge ansatte kan utvikle seg, er noe Hanne Skullerud Alexandersen er opptatt av.

– Jeg og mine medarbeidere elsker produktet vårt. Vi har fantastisk dyktige, glødende engasjerte medarbeidere. De gjør jobben min enklere. Det er viktig for meg at de lykkes. Mange av artistene har sin første jobb her, og vi gir dem sin første profesjonelle utviklingsarena, forklarer hun.

Hun forteller entusiastisk videre om dagens showansvarlig på Wallmans, som var produksjonsassistent da Alexandersen tiltrådte sin -stilling.

– På to år har han gått veien fra assistent, via en medprodusentrolle, til å være en av dem som innehar hovedansvaret for produksjonen av showet. Å se hvordan medarbeidere tar muligheter, utvikler seg og til slutt lykkes, er utrolig stort for meg. Det er spennende å jobbe med unge mennesker. De er lettere å påvirke, og er samtidig mottakelige for kunnskap i arbeidet med å utvikle seg forteller hun.

– Litt for snill

Alexandersen håper de ansatte ser på henne som en inspirerende og motiverende leder. Hun trekker tidlig frem et forbedringsområde, som hun jobber med: Hun er for snill.

– Jeg kan være litt for snill, og kan bli bedre på å gi konstruktive tilbakemeldinger. Jeg er også litt konfliktsky. Jeg jobber med å utvikle meg, og ønsker å bli både tøffere og tydeligere, uten at jeg tar arbeidsgleden fra mine medarbeidere, forklarer hun.

Ledertype

I oppveksten var hun en markant skikkelse i vennegjengen, med mye driv og vilje. En ledertype som likte å være et midtpunkt, og oppmerksomheten det førte med seg.

– Jeg vokste opp i Bærum, først på Rykkin og deretter på Høvik. Det var en fin oppvekst, forteller hun.

Hun satt flere perioder i elevrådet på skolen, og holdt 17. maitale for 3000 tilhørere i femte klasse.

– Jeg var skoleflink, trivdes og var aktiv. Som elevrådsformann satt jeg også i utvalg med kommunestyret, sier hun.

Moren hennes driver ballettskolen Kirsti Skulleruds Ballett- og Dansestudio, og som syvåring startet hun der. Det skulle vise seg å bli en nyttig erfaring også for andre jobber senere.

– Jeg fikk opptrådt på scenen, og ble vant til publikum. Den erfaringen har vært viktig å ta med seg når jeg skal snakke i forsamlinger, være synlig eller by på meg selv, utdyper hun.

Spilte mot Conradi

Senere begynte hun å undervise på ballettskolen, og fikk pedagogisk erfaring.

I ungdomstiden drev hun fortsatt aktivt med ballett, og etter hvert begynte hun å spille teater.

– Jeg spilte faktisk Solveig i Peer Gynt – mot Kåre Conradi, smiler hun.

I tillegg har hun utdannet seg innen klassisk sang.

– Det ble mye kunst og kultur, men jeg var som ungdommer flest: sosial og sa ikke nei takk til en fest, forteller hun.

Etter hvert begynte Alexandersen å jobbe som teaterinstruktør på Elisabeth Gordings Barne- og Ungdomsteater. I tillegg til undervisningen tok hun forberedende på Blindern, samtidig som hun hadde en servitørjobb.

– I tillegg drev jeg kurs innen helse- og kosthold. Det tok mye tid, og etter hvert fant jeg ut at jeg ikke kom noen vei med studieretningen jeg hadde valgt, sier hun.

Ny retning

Etter en lengre reise til Mauritius, begynte hun å studere på Norges Markedshøyskole. Etter to års studier kom hun over en stillingsannonse i Dagbladet.

– På den tiden var det ikke ofte jeg leste aviser, men en dag satt jeg på en kaffebar og leste Dagbladet. Da kom jeg over et ledig vikariat som internatleder på Jæren folkehøgskule. Jeg var i utgangspunktet ikke kvalifisert for den, men den virket forlokkende. Jeg fikk jobben mot alle odds, forteller hun.

Samtidig fikk hun et annet jobbtilbud som koordinator i Universal Music. Hun valgte imidlertid å flytte til Jæren.

På folkehøyskolen fikk Hanne Skullerud Alexandersen sin første ledererfaring.

– Det var her jeg ble voksen. Jeg var jo ung – omtrent på samme alder som elevene – men siden jeg hadde en lederrolle måtte jeg distansere meg fra dem. Det var uvant. I tillegg hadde jeg -ansvaret for kjøkkenet og andre medarbeidere. Noen av disse kunne vært bestemødrene mine. Det var en spennende og utfordrende jobb, forteller hun.

Hun fikk god sving på renhold, kjøkken og innkjøpsrutiner, og fikk tatt ut sine latente lederegenskaper. Hun gjorde seg noen refleksjoner om ledelse og hvorfor hun lyktes med å få gjennomslag:

– Jeg lyttet og betraktet, og skjønte at det var viktig å ha en god relasjon til mine kolleger. Rektoren og inspektøren satt også i ledergruppen, og jeg følte meg heiet på, både av ledelsen og de ansatte, utdyper hun.

Da vikariatet utløp valgte hun å bli boende på Jæren, og begynte som leder for pizzarestauranten Dolly Dimples på Bryne. Der hadde hun ansvaret for 12 ansatte. Etter hvert var hun også med på å åpne flere restauranter i andre byer.

– I tillegg hadde jeg ansvaret på driftsnivå. Dette innebar en tøff dobbeltrolle, som også innebar renhold og kveldsvakter, forklarer hun.

I denne jobben fikk hun bredere kunnskap om regnskap, budsjettering, avanser, personalkostnader og ikke minst om bunnlinjens betydning.

– Som leder lærte jeg at man må tenke på å tjene penger. Det ble jeg god til, smiler hun.

Etter et par år gikk hun inn i administrasjonen i Dolly Dimples sentralt, og fikk ansvaret for markedsføring og opplæring. Hverdagen gikk med til å åpne nye restauranter og til å gjennomføre markedstiltak.

På TV

Karrieren til Hanne Skullerud Alexandersen skulle komme til å dreie seg stadig mer mot markedsføring og kommunikasjon, men etter et gjestespill i helikopterbransjen, der hun også jobbet med markedsføring, begynte hun i en stilling som tilrettelegger i Aetat, der hun jobbet som ledd mellom bedrifter og arbeidstakere som var blitt friske nok til å ha en mulighet til å komme seg ut igjen i arbeidslivet.

– Det var en spennende jobb. Da vi lyktes med å få personene ut i arbeidslivet, og det fungerte, ga det oss en fantastisk følelse, sier hun.

Parallelt med studiene hadde hun jobbet som kursleder for kursorganisasjonen Libra Helse og Kosthold, og i 2001 fikk hun ansvaret for å få bedriften Libra synlig i media. Bedriften var grunnlagt av Laila Hægh og Wenche Bøysen, og hadde hatt suksess med sitt helse- og kostholdskonsept som går ut på at brukerne spiser små, næringsriktige og sammensatte måltider, bestående av vanlig mat, fem ganger om dagen.

– Laila Hægh er en leder jeg lærte mye av. Noe av det viktigste jeg lærte var at du kan flytte fjell når du har tro på et konsept, og er stolt av produktet du selger, sier hun.

Alexandersen fikk et år på seg til å få Libra synlig, og etter hvert befant hun seg i TV-studioer sammen med leger og medisinske eksperter.

– Det var morsomt at vi etter hvert ble foretrukket fremfor representanter fra Grethe Roede, smiler hun.

Det skulle bli mer TV-tid på Alexandersen. En dag så mannen hennes en annonse for den norske versjonen av The Apprentice, Kandidaten. Reality-programmet gikk ut på at Nikita-gründer, Inger Ellen Nicolaisen rekrutterte en leder som skulle få ansvaret med å bygge opp en helt ny Nikita-kjede, og samtidig ha ansvaret for over 200 medarbeidere. Kandidatene som deltok konkurrerte mot hverandre om jobben.

– Jeg fikk se annonsen dagen før fristen gikk ut, og sendte inn en rask søknad. Da jeg ble kalt inn på den første prøvespillingen fikk jeg høre at det var over 2000 søkere. Jeg kom videre, og kjempet som én av 30 på neste audition om å komme med i programmet. Programcasterne gjorde mye rart for å psyke meg ut, og sa blant annet at de kjedet seg på intervjuet. Så ba de meg synge en sang. Det tror jeg satte dem ut, ettersom jeg faktisk kunne synge, ler hun.

Da hun fikk vite at hun kom med, søkte hun permisjon fra jobben og forberedte seg til programmet.

– Det var morsomt og spennende, men ikke så psykisk tøft som det kunne virke som, sier hun.

Alexandersen røk ut av serien i program nummer åtte, men ble hentet inn igjen i finalen. Hun fikk dessuten jobb i Nikita-konsernet, selv om hun ikke vant konkurransen.

– Det var en stor overraskelse da jeg ble tilbudt jobb dagen etter premierefesten. Jeg trodde det var en tulletelefon fra P4, men det var faktisk et tilbud om jobben som regionsansvarlig og konseptutvikler for Hair Shop, Nikitas nye konsept, forteller hun.

Hun takket ja til tilbudet, noe hun måtte holde hemmelig i nesten fire måneder, på grunn av at programmet fortsatt gikk på TV. Etter dette har hun hatt flere lederstillinger i Nikita-systemet, blant annet som markedssjef og marketingdirektør. Hun var også bedriftens representant i Female Future, NHOs satsing på å styrke likestillingen i arbeidslivet og kvinners representasjon i ledelse og styrer i privat sektor.

Parallelt med dette studerte hun på BI, og tok en master i kommunikasjon. Etter hvert ble hun også kommunikasjonsansvarlig for Nikita/Raise-gruppen.

I april 2012 så mannen hennes en ny stillingsannonse i avisen: Daglig leder i Wallmans Oslo.

– Jeg fikk ikke denne jobben, jeg tok den. Aldri har jeg sett en stilling som har passet meg bedre. Jeg var jobben, og ba om å få komme og bevise det. Etter fem, seks intervjuer og en evaluering av Wallmans’ konsept, var jobben min, smiler hun.

Ledelse

For Hanne Skullerud Alexandersen handler ledelse om tydelige, felles skapte mål samt inspirasjon og motivasjon.

– Begeistring er enormt viktig. Spesielt når man skal selge et konsept som dette. Gjestene våre må føle den samme begeistringen og gleden som vi føler, sier hun.

Hun har ingen tro på hierarkiske organisasjonsformer. Teamarbeid og medbestemmelse er forutsetninger for å lykkes. Alle skal med.

Hun trekker frem sin tidligere sjef Laila Hægh som et lederforbilde. Det samme er Inger Ellen Nicolaisen.

– Nicolaisen er tøff, tydelig og troverdig. Hun forstår at inspirasjon og glade medarbeidere er nøkkelen til suksess, utdyper hun.

Alexandersen har også lært mye om ledelse av sin mann, Thomas Alexandersen, som driver tekstilbedriften Ball Group Norge AS.

– Han er tøff, og tør å ta vanskelige beslutninger, sier hun.

Annonse
Annonse