Annonse
Alistair Wayte fra Skottland er en av de internasjonale gründerne som etablerer sin virksomhet i Oslo. Foto: Oslo International Hub

– Lettere å starte bedrift i Norge

Den skotske gründeren fra Glasgow hadde fem års erfaring fra utvikling av løsninger innen digital markedsføring, da han brått måtte se seg om etter ny jobb.

– Alt var topp i Storbritannia på 2000-tallet, og bedriftene innen min bransje vokste. Da finanskrisen rammet oss ble det imidlertid tøft, og mange små- og mellomstore bedrifter gikk overende, forteller han.

Wayte hadde besøkt Norge tidligere på slutten av 1990-tallet, og hadde fått et godt inntrykk av landet. Da han begynte å se etter arbeid ble Norge et naturlig sted å søke, forteller han.

– Jeg kom likevel hit for å besøke venner i 2010. Vennene mine snakket om bedriftene de hadde startet opp, noe som motiverte meg. Tilfeldigvis satt en av vennene mine på Oslo International Hub med sitt prosjekt. Det var slik jeg kom i kontakt med miljøet, sier han.

Digital markedsføring

Sammen med kameraten etablerte han bedriften Oslo Digital Marketing, en bedrift som blant annet utvikler nye markedsføringsløsninger innen cloud computing (i nettskyen, red.anm.).

Ifølge Alistair Wayte er digital markedsføring økende i omfang og kompleksitet.

– Omni-markedsføring, som handler om å administrere store, sammenhengende digitale strategier, er både raskt voksende og en nødvendighet for alle organisasjoner, sier han.

Wayte forteller at målet til Oslo Digital Marketing er å gi kundene et tydelig, men omfattende veikart for digital suksess. Personene i bedriften har til sammen ni års erfaring med digital markedsføring i Storbritannia og andre europeiske land.

– Vi har satt sammen et bredt team med kompetanse innen betalt søkemotormarkedsføring, sosiale medier og bredere markedsføring, utdyper han.

Alistair Wayte har hatt to ledende stillinger i byråer i Storbritannia, og har jobbet med en rekke kunder – fra store merkevarebedrifter til små- og mellomstore virksomheter.

– Mine styrker er først og fremst kreativitet, teknisk kunnskap og kampanjehåndtering. De har gitt meg muligheten til å levere innovative løsninger, gi god avkastning på investeringer og praktisk innsikt, sier han.

Vil bli først i Skandinavia

Oslo Digital Marketing fokuserer mye på Google Adwords, men jobber nå for å styrke sin posisjon innen cloud computing.

– Vi prøver å bli de første i Skandinavia som kan tilby løsninger til våre kunder om å bruke nettskyen i sin digitale markedsføring. Målgruppen vår er andre oppstartsbedrifter, som ennå ikke er fastlåst i medieplaner. Gründerbedrifter er fortsatt fleksible nok til å forandre både taktikk og målsetning. Vi ønsker å hjelpe dem til å fokusere på dette, fremfor på andre dyrere løsninger, utdyper han.

– Positivt overrasket

Wayte forteller at han er svært overrasket over forholdene for gründere i Norge.

– De er mye bedre enn i Storbritannia. Jeg ble overrasket over at det er færre barrierer for oppstarter her, og at det fantes så mange og gode inkubatormiljøer, sier han.

Det var imidlertid tøft i tiden før han bestemte seg for å starte bedrift. Han hadde problemer med å skaffe seg jobb, og opplevde vanskeligheter med språket.

Når det gjelder det norske systemet, og hvordan det er lagt til rette for arbeidsliv og næringsliv, opplever han det som ganske likt Storbritannias.

– Det er mer eller mindre like komplisert som i Storbritannia, selv om det kanskje er flere styrende organer å forholde seg til her, forklarer han.

Annonse
Annonse