Annonse
Nordensjef for hotellkonsernet Rezidor, Thomas Engelhart, ­jobber for å øke andelen kvinnelige toppsjefer på Rezidors hoteller. Foto: johan@annerfelt.com

– Kvinner hever ­kompetansen, kreativiteten og resultatet

Hotellkjeden The Carlson Rezidor Hotel Group inkluderer mer enn 1300 hoteller i drift eller under etablering. Kjeden har hoteller i over 100 land, og har rundt 88 000 ansatte. I februar i år tiltrådte Thomas Engelhart stillingen som Nordensjef i Rezidor, og nå leder han hotellkonsernets nye initiativ Women in Leadership i Norden. Dette er et program som har som mål å øke andelen kvinnelige toppledere i konsernet.

– Initiativet kom fra en workshop med våre medarbeidere, som konsernledelsen så som veldig viktig å satse på, sier Engelhart til Ukeavisen Ledelse.

Han forteller at Rezidor, ved å rekruttere flere kvinnelige toppledere, får flere talenter å velge mellom. Det skaper også en bedre balanse i ledelsen, som igjen vil gi utslag på bunnlinjen, forklarer han:

– Flere kvinner inn i ledelsen bidrar til en bedre balanse. En jevnere fordeling mellom menn og kvinner bidrar til mer kompetanse, kreativitet og et bedre resultat. Dette har ingenting med kvotering å gjøre, og vi gjør dette fordi vi mener det er den beste beslutningen forretningsmessig, sier han.

Programambassadører

Engelhardt forteller at flere enn halvparten av studentene ved verdens hotellskoler er kvinner, men at andelen kvinnelige toppledere i hotellbransjen er langt fra tilfredsstillende. Dette ønsker han nå å gjøre noe med. Akkurat nå ansetter kjeden 14 programambassadører, kalt WiL Champions, som skal arbeide med å sørge for at kvinnelige ansatte skal føle seg komfortable med å diskutere arbeid og karrieremål. For Engelhart er dette en hjertesak, og han har allerede kommet langt på vei. Tre av hans siste rekrutteringer til Rezidors nordiske ledergruppe har vært særdeles kompetente og erfarne kvinner. 

Ett av de fremste konsernmålene med initiativet Women in Leadership er å øke kvinneandelen i senior lederstillinger  i konsernet fra 16 til 30 prosent før 2016. 

Engelhart kjenner ikke til lignende satsinger på kvinnelig lederskap i Norden i dag, men det er andre hotellkjeder i Europa som også jobber med å få opp kvinneandelen.

– I Norden har vi kommet lenger med åpenheten i dialogen og med å legge til rette for kvinner i ledende stillinger. Vi ser at både lønnsomheten og resultatene blir bedre, sier han.

– Må håndtere barrierene

Mange kvinner faller fra på veien opp til topplederstillingene. Kvinner i avdelingslederstillinger tar ikke steget opp og blir hotelldirektører. Det er flere grunner til dette, ifølge Engelhart.

– Vi mister kvinner på vei opp til topplederstillingene. Det finnes mange barrierer som må håndteres for å få lagt til rette for dette. I vår bransje handler det blant annet om å finne balansen mellom jobb og familie. En hotelldirektørs har til tider en 24/7-jobb, og det er ikke bare å flytte familien til andre land over natten, forklarer han.

Bransjen er også både konservativ og tradisjonell. I Europa tar ikke menn pappapermisjon som i Norden.

– Vi har andre utfordringer i Norden. I min gruppe har vi nå passert 30 prosent kvinnelige ledere, men min ambisjon er 50 prosent. Jeg jobber for å legge forholdene til rette og motivere kvinner til å ta seg videre i sine karrierer, og er blant annet krystallklar på at det å få eller ha barn ikke skal være noen hindring for karriere, utdyper han.

Engelhart presiserer også at Rezidor ønsker å bli enda mer attraktiv som arbeidsgiver, i tillegg til å få inn mer kompetanse og en større talentpool å velge ut i fra.

– Vi jobber for å bli en mer moderne bedrift, og for å distansere oss fra det konservative inntrykket man lett kan få av hotellbransjen, sier han.

Ingen tapere, bare vinnere

Ifølge Engelhart har tiltaket blitt godt mottatt av alle, også blant menn i Rezidor. Et høyt antall mannlige søkere om å få bli programambassadører vitner om dette.

– Alle ser at bedriften forbedres. Selv merker jeg tydelig at jeg blir en bedre leder av å ha kvinnelige ledere rundt meg. I dette prosjektet er det ingen tapere, bare vinnere, understreker han.

Han har også bitt seg merke i at han har mye å lære av kvinners måter å lede på. De har egenskaper som menn mangler, påpeker han:

– En av de beste lederne jeg har hatt var kvinne. Hun ledet på andre premisser, blant annet ved å ta i bruk intuisjon. Det ser ut som kvinner som ikke bare har menn som forbilder blir sterkere av dette. Dette arbeidet er viktig, og jeg er glad for at vi har fokus på det. Vi kommer til å lykkes med å få opp andelen, og jeg håper vi inspirerer andre til å gjøre det samme, sier Engelhart.

Thomas Engelhart har jobbet i lederstillinger i over 15 år. Han er tidligere administrerende direktør i First Hotels Sverige, og SVP Commercial Operations i Scandic. 

Han har også jobbet med markedsføring og merkevarebygging som VD i Coop Marked og med financial service i American Express for EMEA. Han kommer fra stillingen som Chief Consumer Business ­Officer ved den raskest voksende betalingstjenesten, Klarna i Sverige. Hans tidligere karriere har i stor grad vært preget av internasjonal innsats, som nå gagner han i rollen som Nordensjef i Rezidor.

 

 

Moderne ledelse med flere kvinner

Forskning fra Grant Thornton viser tydelige regionale forskjeller i ledelsespraksis i hotellbransjen. I Asia, Stillehavslandene og Latin-Amerika har man et mer modernistisk syn på ledelse, mens europeiske ledere i hotellnæringen holder seg til mer tradisjonelle ledelsespraksiser. Disse forskjellene speiles av antall kvinner i lederstillinger, ifølge studien.

The Grant Thornton International Business Report (IBR) fra 2013, Women In Business, viser at hotellene i disse fremvoksende økonomiene har et annet syn på ledelse fordi de også har flere kvinner i topplederstillinger. Leder for Grant Thornton globalt, Francesca Lagerberg, utdyper i rapporten om de to ulike ledelsesfilosofiene:

I fremvoksende markeder som Brasil, Filippinene, Thailand og Vietnam er det et større antall av det vi kaller modernistiske ledere. De er åpne for coaching, verdsetter kreativitet og bruk av intuisjon. Det viser seg at det er en høyere sannsynlighet for at de modernistiske lederne er kvinner, eller at disse lederne har et tett samarbeid med kvinner i ledende posisjoner, sier hun. I rapporten trekkes det frem at ledere i europeiske økonomier, som Frankrike, Tyskland, Spania og Storbritannia, har et tradisjonelt og konservativt syn på ledelse.

– Det er mindre sannsynlighet for at de tar i bruk en coach, de verdsetter ikke kreativitet eller bruk av intuisjon. Det er mindre sannsynlig at disse lederne er kvinner, sier Lagerberg.

Kvinnelige toppledere i hotellnæringen:

  • Sørøst-Asia: 32 prosent
  • Stillehavslandene: 29 prosent
  • BRICS (Brasil, Russland, India, Kina og Sør-Afrika): 28 prosent
  • G7-landene: 21 prosent
  • EU: 22 prosent
  • Norden: 30 prosent
  • I Russland er det en kvinnelig topplederandel på 43 prosent, mens det i Tyskland var 67 prosent av hotellene som ikke hadde noen kvinnelige seniorledere.

Kvinnelige styremedlemmer i hotellnæringen:

  • BRICS: 26 prosent
  • G7-landene: 19 prosent

Kilde: The Grant Thornton International Business Report (IBR) fra 2013: Women In Business

 

Annonse
Annonse