Annonse
Foto: Shutterstock.com

Bygg en tydelig sosial profil før jobbjakten

Mange bruker fremdeles sosiale medier hovedsakelig til privat bruk, men i økende grad leser man om personer som skaffer seg drømmejobben gjennom sosiale medier, at sosiale medier skaper nye jobber eller løfter fagfolk opp og frem i sine yrkesgrupper.

Astrid Valen-Utvik
Astrid Valen-Utvik, rådgiver innen sosiale medier gjennom firmaet Valen-Utvik, sier at det levner liten tvil om at en potensiell arbeidsgiver vil sjekke deg ut på de ulike kanalene. Da er det viktig å ha en gjennomtenkt profil med en klar identitet.

– Sosiale medier trenger ikke by på den hele og fulle sannheten om deg, men de utsnittene som vises, bør være noe du kan stå for, sier Valen-Utvik, som i 2012 ble kåret til en av Norges mektigste kvinner innen media og kommunikasjon og har bakgrunn fra rekrutteringsbransjen.

Sosiale medier gir hver og en av oss en unik mulighet til å ha en offentlig stemme, ifølge Valen-Utvik.

– Kanalene legger til rette for at vi alle kan bruke dem som vår scene til å vise frem vårt talent, vår kunnskap, vår person, sier hun og legger til at man her får sjansen til å vise seg frem på en god måte, til et publikum som er viktig og relevant for deg.

Hvilken kanal er best?

Flere typer sosiale medier gjør at bruken av kanalene differensieres mer. Hvilken kanal som er viktigst for deg, avhenger av hvilken jobb du ønsker. Dersom du jakter på jobb på nettet kan det ifølge fagfolk fra rekrutteringsbransjen lønne seg å tilpasse sin oppførsel, kanal og bruk til en viss grad etter hvilken jobb du ønsker deg, selv om din personlighet bør henge sammen på tvers av kanalene.

LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram og Pinterest kan alle egne seg til å bygge din identitet, om enn på en noe ulik måte.

Silje Løken
– Tilpass stilen din til det som preger de ulike sosiale mediene, anbefaler rådgiver for Employer Branding og Sosiale medier i Experis Konsulent og Rekrutteringsselskap, Silje Løken.

Også Even Sandvold Roland

Even Sandvold Roland
, Kommunikasjonssjef i rekrutteringsbyrået Adecco, mener bruken bør starte med hvilken bransje du søker jobb innen og at du bør tilpasse innholdet etter hvem du ønsker å være på nett.

– Skal du for eksempel bli konsulent eller advokat er LinkedIn klart viktigst, mens hvis du skal jobbe med mote eller interiør kan Pinterest og Instagram være nyttige kanaler, sier Roland.

Han legger til at det finnes en rekke nisjenettsteder for designere og andre kreatører, hvor du kan dele arbeidsprøver og vise frem porteføljen din.

LinkedIn for din profesjonelle profil

LinkedIn er den sosiale kanalen som blir stadig viktigere på tvers av bransjer, ifølge flere fagfolk. Tradisjonelt brukes LinkedIn mer profesjonelt med en høyere grad av faglig innhold, sammenlignet med Facebook hvor det tåles mer personlig informasjon.

Valen-Utvik sier LinkedIn er særdeles viktig i en jobbsøkerprosess, fordi dets primære funksjon er nettopp å portrettere vår profesjonelle rolle. Hun råder deg til å bruke tid på å skape en bra profil som viser frem relevante erfaringer og som viser deg frem på en god måte.

– LinkedIn brukes av mange profesjonelle rekrutterere, men den brukes også for å anbefale folk til konkrete stillinger, sjekke nærmere potensielle kandidater som en slags første fase, og av mange; til å ta den første kontakten, sier hun.

Kvitre deg opp og frem

Twitter er en kanal som kan brukes aktivt til å bygge seg opp som relevant fagperson, og her kan det lønne seg å investere litt tid, råder Valen-Utvik.

– Vi ser at personer som viser at de kan mye om en spesiell sak, et tema eller et fag, ofte hentes inn som såkalte eksperter, og dermed får uttale seg i aviser, på tv eller som foredragsholdere, sier Valen-Utvik og legger til at dette særlig gjør seg gjeldende for mennesker som tar en aktiv og tydelig rolle på Twitter.

– Dette er en kanal som mange journalister og mediefolk bruker, og her kan man bygge seg opp som en relevant fagperson, om man er bevisst på hva man deler og hvilke diskusjoner man melder seg på, råder den erfarne kvitreren.

Også Løken fra Experis mener Twitter gir en unik mulighet til å vise seg frem.

– Tweet om ting som engasjerer deg, og vis at du deltar på konferanser, frokostmøter og i samfunnsdebatten, sier hun.

Til tross for at stillingsannonser i aviser og på nett eller direkte kontakt med arbeidsgivere fremdeles er den vanligste måten å søke jobb på, er bruken av sosiale medier en viktig kilde til potensielle arbeidstakere, ifølge fagfolkene fra rekrutteringsbransjen. Manpower Group sin siste undersøkelse, gjennomført av Opinion Perduco fra 2013, viste at kun 14 prosent av de spurte oppgir at de vil bruke sosiale medier for å finne ny jobb, men tallene er i konstant utvikling.

Ifølge Adecco brukes sosiale medier i økende grad for å supplere papirbunkene av jobb­søknader.

– De fleste hodejegere googler kandidater. ­Bruker du sosiale medier vil disse være en viktig del av søkeresultatene, sier Roland.

Begynn i går

Å bygge en identitet er ikke gjort på dagen, og kan ikke gjøres i det øyeblikket du ønsker en ny jobb.

– Begynn tidlig. Det tar tid å lage profiler, fylle de med relevant innhold og bygge et nettverk. Når søknaden er sendt er det for sent å tenke sosiale medier, oppfordrer Roland.

 

Slik bygger du din ­profesjonelle profil på nettet

Dette er ekspertenes beste tips:

Astrid Valen-Utvik

  • Bruk tid på å oppdatere din LinkedIn-profil. Fokuser på det som er mest relevant i forhold til type jobb du ønsker for fremtiden
  • Skaff anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere, samarbeidspartnere eller studieveiledere på LinkedIn
  • Vær bevisst det du kommuniserer i sosiale medier, og styr unna ekstreme, bastante meningsutvekslinger og bilder. Din profil kan være lukket og kun vist for dine venner, men noen kjenner noen som kjenner den som ansetter, og slik kan innholdet likevel bli tilgjengelig for flere enn man ser for seg
  • Invester tid på Twitter. Det er en ypperlig kanal for å få informasjon og inspirasjon, for å knytte bånd og skape relasjoner med viktige meningsbærere og med relevante mennesker innen den bransjen eller bedriften du ønsker deg inn i
  • Les deg opp på temaer som er relevante for bransjen eller jobben du ønsker, og del av din kunnskap. Diskuter aktivt på Twitter og vær tydelig på temaer du engasjerer deg i

Silje Løken, Experis

  • Vær bevisst på din identitet, tenk på hva du vil oppnå og hva målet ditt er
  • Sørg for at det er konsistens mellom profilene: Det må være sammenheng mellom deg som privat person på sosiale medier som din Facebook-profil og deg som profesjonell person på sosiale medier, som din LinkedIn-profil. Mange firmaer sammenligner din Facebook- og LinkedIn-profil
  • Bruk gjerne samme elementer som eksempelvis profilbilde, navn og brukernavn på tvers av kanaler slik at du fremstår med en stemme og en identitet
  • Vær aktiv, bygg nettverk, delta i grupper på LinkedIn, følg firmaer som interesserer deg
  • Vær personlig, men ikke privat
  • Ha en jevnlig ryddesjau av dine profiler, og slett gammel informasjon som du ikke lenger vil skal synes på din profil. Her kan du kontakte den aktuelle nettsiden og be dem slette informasjon eller din profil

Even Sandvold Roland, Adecco

  • Unngå ironi og personangrep i sosiale medier. Her er det lett å bli misforstått. Du bør bare legge ut ting du kunne ha stått og ropt ut på Egertorget
  • Husk at på sosiale medier ser vi bare hva du skriver, ikke hvem du er og i hvilket humør du skrev det i
  • Legg ut arbeidsprøver og referanser du er stolt av. Ditt eget selvskryt veier lite i en rekrutteringsprosess, mens relevante eksempler kan fortelle mye om deg. Det samme gjelder referanser og gode tilbakemeldinger fra andre
  • Hjelp andre. Bruk de nye mediene til å bygge nettverk og komme i kontakt med mennesker du ikke ville møtt ellers. Bidra i diskusjoner med nyttige lenker, og skryt av andre når de deler noe du liker

 

Annonse
Annonse