Annonse
Cocktail Slippers er ute med sitt femte studioalbum «Shout It Out Loud!» Foto: Cocktail Slippers

20-årsjubilanten Cocktail Slippers med nytt album

Bandet har bestandig hatt rykte på seg for å være et forrykende liveband med sing-a-long stadion-rockelåter og ville, visuelle sceneantrekk, og er et av få band som slipper unna med å stjele så og si alle rockeklisjeer som finnes. 

Gjennom de siste to tiårene har bandet vært radiolistet på flere kontinenter, gjestet en rekke tv-programmer og var blant annet sterkt representert i den populære Netflix-serien Lilyhammer. I løpet av karrieren har de høstet erfaringer og røverhistorier fra scenen, backstage, turnébuss og fra utallige opptredener i inn- og utland. Cocktail Slippers har mange gode historier på hjertet.

På «Shout It Out Loud!» finner lytteren et bredt spekter av låter. Cocktail Slippers har fylt dette albumet med en blanding av garagerock og 70-talls glamrock med tydelige spark til andre tidsepoker. Det hele pakket inn av et fyrverkeri av en kvintett, som for øvrig selv har stått for produksjonen av albumet, med Steven Van Zandt og Mike Hartung som co-produsenter.

Cocktail Slippers har aldri vært spesielt opptatt av sjanger eller janteloven for den saks skyld. Drivkraften har alltid vært gleden ved å lage musikk og spille konserter. Og som kvinner i rockeband har de tidvis blitt møtt av en del kommentarer som det motsatte kjønn slipper unna. Cocktail Slippers har alltid laget låter de selv digger, uten noen bekymring for hva anmeldere eller rockepolitiet måtte mene.

Cocktail Slippers presenterte publikummet på Youngs i Oslo for sine nye låter 17. september. Foto: Cocktail Slippers.

– Vi er et rockeband hvor alle er kvinner. Det er ikke alltid så lett. Vi har fått utrolig mange kommentarer opp gjennom årene som for det meste er velmenende, men vi har ofte stilt oss spørsmål ved hvorfor vi som band får så mange «gode råd» til hvordan vi bør se ut, skru lyden på forsterkerne, spille gitarsolo, hvilke låter vi bør covre og så videre, sier gitarist Stine Bendiksen.

– Kommentarer som for eksempel «så flinke dere er!», eller «du er bra på gitar for ei jente å være…» og lignende, kommer også støtt og stadig. I stedet for å ta et surmaga oppgjør med dette valgte vi heller å lage en skikkelig gladlåt som disser «musikk-politiet» litt, utdyper bassist Astrid Waller.

Det er et ganske bredt spekter av både låter, musikksjangre og tematikker på Cocktail Slippers nye album, selv om fellestrekket for hele plata er melodiøse vokallinjer og catchy gitarriff.

Etter å ha fanget øret til Steven Van Zandt på 2000-tallet - interessant nok, flere år før skuespilleren, artisten og impresarioen skulle spille hovedrollen i Netflix-serien Lilyhammer, om en amerikansk gangster i Norge – dro Cocktail Slippers på hans invitasjon til New York og leverte et brennende sett på Underground Garage Festival med Iggy & The Stooges, The Strokes og Bo Diddley. Resten er historie.

Bandet har også kunnet glede seg over flere møter med storheter underveis i karrieren, som et London Calling-sett på plakaten med Paul McCartney og Bruce Springsteen, samt tid brukt med legender som Jimmy Page, Joan Jett og Blondie.

Tidsklemme, barn og pandemi – ingen hindring

Cocktail Slippers er tydelig på at hverken tidsklemme, mammarollen eller alder skal stå i veien for å ha det gøy på scenen. Fredag 17. september spilte de releasekonsert på YOUNGS NEDE der bandet introduserte hjembyen Oslo for sitt nye låtmateriale.

– Den dagen vi ikke har det gøy på scenen og får fullt energikick av både musikken vår, hverandre og publikum – da er det på tide å kaste inn håndkleet, sier gitarist Stine Bendiksen.

Internasjonal gründervirksomhet i pandemiens tid

Bandet har lang karriere som musikere, og ikke minst lang erfaring med gründervirksomhet hvor de har jobbet seg opp på et internasjonalt nivå og ikke minst jobbet målrettet med image, kostyme og design.

Det er mange elementer som skal i boks når man skal slippe et album, spesielt når man jobber med et internasjonalt team, og da pandemien kom måtte plateslippet utsettes. Men pandemien gjorde også Cocktail Slippers enda mer selvdrevne, da de brått sto uten inntekter fra konserter og hadde mange utgifter på innspillinger og utgivelser av singler og plate. Dette gjorde at Cocktail Slippers mer enn noen gang måtte tenke kreativt.

– Vi hadde null penger på bok, og til slutt ble det sånn at vi måtte legge ut litt privat for å få ferdig skiva. Da er det fint lite igjen til markedsføring, musikkvideoer og lignende. Men man kan jo ikke legge seg ned og grine av den grunn! Mener Silje Hope.

– Vi har jobbet målrettet med alle ressurser vi har innad i bandet.

Stine og Sara jobber jo med grafisk design og video, Ann Kristin og Stine er eminente tekstforfattere og Silje er tilnærmet ekspert i markedsstrategi. Og jeg jobber jo til daglig som fotograf, utdyper Astrid Waller.

– Ingen av oss har vært redde for å plukke opp telefonen og be venner om hjelp, booke det som var mulig av konserter. Vi har hatt en skikkelig Korona-dugnad innad i bandet, og det har faktisk vært ganske kult, forteller Sara Andersson.

– Vi har blitt enda bedre kjent med hverandre og alle har nok fått en litt nyfrelst tilnærming til det å jobbe mot et felles mål. Nå har vi for så vidt alltid gjort mye selv, men denne gangen var det helt nødvendig å gi jernet for å nå målene våre! Avslutter Stine Bendiksen.

Annonse
Annonse