Jakten på den neste Steve Jobs

Bjarke Wiegand
Bjarke Wiegand
Publisert: 10. april 2011 kl 15.25
Oppdatert: 8. april 2011 kl 12.35

En tirsdag kveld midt i februar gikk startskuddet for verdens hittil mest målrettede jakt på fremtidens vekstskapere. I en luksusvilla litt utenfor San Francisco var venturekapitalisten John Doerr, partner i Silicon Valley-firmaet Kleiner Perkins, vert for et eksklusivt middagsselskap der gjestene var 15 menn fra den absolutte toppen i USAs politiske ledelse og innovative høyteknologiske industri.

Hadde det falt en bombe i John Doerrs spisestue den kvelden, ville USA vært uten president. Men ikke bare det. Selskapene bak den vestlige verdens mest suksessrike digitale revolusjoner, som Google, Facebook, Twitter og iPad, ville også vært uten toppledere.

For president Barack Obama startet middagsselskapet jakten på den nye innovative klassen, en klasse som har vekstfaktor nok til å gjenopprette den amerikanske økonomien etter krisen. Dette var starten på et oppdrag som skal knekke kodene for vekstoppskriftene til USAs skarpeste innovatører. Siktemålet er å duplisere den til tusenvis av nye amerikanske vekstentreprenører gjennom en intensiv satsing på utdanning, forskning og utvikling, pluss skape nye rammevilkår for innovasjon.

Nøyaktig hva som foregikk rundt John Doerrs spisebord denne torsdagskvelden i februar, er stadig en vel bevart hemmelighet. Men en gjennomgang av middagsselskapets gjesteliste tegner et interessant bilde av hvem rollemodellene for USAs fremtidige vekstsatsing er (se tekstboks).

En klar fellesnevner for gjestene er at alle er både suksessrike og har bidratt til å sette standardene innen morgendagens kunnskapstunge industrier som IKT, biotek og web 2.0.

Enten er de hjernene bak tekniske innovasjoner som de selv har utviklet til globale bestselgere ved å stifte selskaper med seg selv som frontfigurer, som for eksempel programvaregiganten Oracles toppsjef de siste 34 årene, Larry Ellison. Han er hjernen bak selskapets databaseverktøy som i et kvart århundre har vært verdensledende.

Eller de er forretningshjernene som er blitt hentet utenfra for å utvikle en innovativ gründerbedrift til en velsmurt global forretning. Et eksempel på dette er Googles styreformann Eric Schmidt. Han ble plassert i ledelsen for et lovende, men ustrukturert IKT-selskap i 2001, to år etter at datanerdene Sergey Brin og Larry Page hadde stiftet selskapet, og han har siden utviklet Google til en verdensomspennende suksess med 26.000 medarbeidere.

Saken fortsetter under annonsen

I begge tilfellene er det snakk om personer med ekstraordinære evner som entreprenører og personer med en særlig evne til å få gode ideer til å slå gjennom globalt. Og ikke minst har de en særlig nese for økonomisk vekst som omsetter forretningsmuligheter til langsiktige jobber, både i og utenfor USA.

De mest lyssterke av stjernene rundt bordet, satt på hver sin side av Obama. På sin ene side hadde presidenten den bare 26 år gamle Mark Zuckerberg, mannen som har skapt Facebook. På den andre siden satt Apples 30 år eldre toppsjef og grunnlegger, 56 år gamle Steve Jobs.

Førstnevnte er verdens hittil yngste «selfmade» dollarmilliardær. Facebook antas i dag å være verdt 50 milliarder dollar, og Zuckerberg er alene god for 14 milliarder dollar. Milliardforretningen har han skapt fra bunnen av på bare seks år, og han er i dag sjef for over 2.000 medarbeidere. Dette har fått tidsskriftet Fortune til å utnevne ham til «verdens smarteste gründer».

Zuckerbergs styrke er, ifølge Nick O’Neill, amerikansk ekspert på sosiale medier, at han er ekstremt visjonær og ikke minst standhaftig hva angår å innfri visjonene. 

– Hvis det er en lekse enhver gründer kan lære av Zuckerberg, så er det at det å skape og holde fast ved en langsiktig visjon er avgjørende for å oppnå suksess, understreker O’Neill.

En annen av Facebook-gründerens egenskaper er at han har mot til å tenke stort. Zuckerberg lar seg ikke begrense av umiddelbare økonomiske hindre.

– Han tør å treffe forretningsbeslutninger som er basert på visjoner som rekker 20 år frem i tid og som på lengre sikt vil kreve ressurser som her og nå er utenfor rekkevidde, sier O’Neill.

Saken fortsetter under annonsen

Den helt store stjernen i Obamas nye vekstsatsing er imidlertid Steve Jobs. Han er årsaken til at Apple, som i dag har en markedsverdi på 250 milliarder dollar, år etter år topper listene over verdens mest innovative og beundrede selskaper. 

Steve Jobs har nærmest egenhendig sendt såvel Apples omsetning og aksjeverdi som antall medarbeidere inn i en årlig rekordvekst de siste ti årene. Hadde man i 2000 satset 1.000 dollar på aksjer i Apple, ville de i dag hatt en verdi på nesten 43.000 dollar. Omsetningen er steget 12 ganger, fra 5,4 milliarder dollar i 2001 til 65,2 milliarder dollar i 2010. Og antallet ansatte er vokst fra 8.500 ved årtusenskiftet, til over 46.000 i dag.

Steve Jobs har en vekstfaktor som gjør at han står frem som både en global vekstskaper og som leder for Apples 46.000 ansatte. Det har ført til at både nettstedet Marketwatch og tidsskriftet Fortune har kåret han til tiårets toppleder, mens finansavisene Barrons og Financial Times har utropt ham til henholdsvis «verdens mest verdifulle toppleder» og «årets person».

Også president Obama har fremhevet Steve Jobs som det perfekte eksemplet på den amerikanske drømmen.

Når Obama snakker om å skape flere amerikanske arbeidsplasser, mener han ikke bare vilkårlige arbeidsplasser. Det er også flere Steve Jobs-typer han i de kommende månedene vil gå inn for å skape.

Det er ingen enkel jobb den amerikanske presidenten har gitt seg i kast med. Hans hovedstjerne, Jobs, er kjent for å være både sær og opprørsk og ikke på noen måte et A4-menneske. Jobs mener selv at evnen til å skape suksess er noe man enten har eller ikke har, det er ikke noe man kan lese seg til.

– Det er som når noen som ikke er «kule» prøver å være det. Det er direkte pinlig å se på, skal Steve Jobs ha sagt.

Saken fortsetter under annonsen

Steve Jobs’ kvaliteter som banebrytende innovatør er utførlig beskrevet i bokform, signert Carmine Gallo fra BusinessWeek. I boken «The Innovation Secrets of Steve Jobs» forsøker han å dekode hemmeligheten ved at Jobs gang på gang treffer blink med innovasjoner som fullstendig endrer industri og marked innen områder som film, IT, musikk og telekommunikasjon.  Gallo peker på sju prinsipper som Steve Jobs bevisst har benyttet gjennom hele karrieren. Det viktigste er å ha mot og selvtillit nok til å følge sitt hjerte, sin intuisjon og sine interesser (se tekstboks).

Grønn front

I tillegg til å tappe hjernene bak Silicon Valleys største suksesser, har Obama blant annet nedsatt et nytt offensivt råd for «Jobs and Competitiveness» som erstatning for «Economic Recovery Advisory Board» som han nedsatte da finanskrisen toppet seg i 2009. I toppen av det nye rådet har han plassert et annet ikon, 54 år gamle Jeff Immelt, som er toppsjef for GE og således leder et av verdens største konserner.

Immelt er ifølge Omaba god å ha på laget fordi den amerikanske veksten skal skapes på eksportmarkedene.

– For at USA skal kunne konkurrere globalt, må vi eksportere flere varer til resten av verden. Immelt forstår hva som kreves av USA for å konkurrere i den globale økonomien, sa Obama ved opprettelsen av det nye rådet.

En annen ting som har kvalifisert Immelt til jobben, er at han deler – og etter all sannsynlighet har inspirert – Obamas strategi om at fremtidige arbeidsplasser i USA skal være bærekraftige. Immelt er hjernen bak GEs såkalte Ecomagination-strategi, som går ut på å tilby teknologi som kan gjøre andre selskaper grønne, i tillegg til at GEs eget miljøavtrykk i verden fortløpende skal bedres.

Globale actionhelter

Saken fortsetter under annonsen

Obama er imidlertid ikke alene om å hente inspirasjon til en ny nasjonal vekststrategi fra den nye, innovative klassen. Med folk som Jobs og Zuckerberg  i bakhodet er Kina og flere andre nye vekstøkonomier i full gang med å klekke ut sine egne vekstskapere. Bloomberg BusinessWeeks årlige topp 50-liste over verdens mest innovative selskaper viser at særlig Asia er i ferd med å skyve en sann invasjonsstyrke av globale, innovative vekstselskaper i stilling.

Riktignok topper fremdeles Apple listen, men selskapets fortsatte suksess er sterkt avhengig av den kanskje snart utbrente toppsjefen. Og mens amerikanske selskaper de siste fem årene har dominert rankinglistene, ble USA i 2010 for første gang forbigått av selskaper utenfor USA.

I 2006 ble bare fem asiatiske selskaper regnet blant verdens 50 mest innovative. I 2010 var 15 selskaper – nesten hvert tredje av verdens 50 mest innovative selskaper på Bloomberg BusinessWeeks liste – fra Asia. Og det er særlig kinesiske selskaper som står i kø for å komme med. I fjor var det store riket i øst bare representert med IT-bedriften Lenovo Group, på en 46. plass. I år har Lonovo avansert til 29. plass, mens batteri- og bilprodusenten BYD har gjort et kjempesprang opp til åttendeplass. Elektronikkselskapet Haier Electronics er på 29. plass, China Mobile er nummer 44, og det taiwanske IT-selskapet HTC ligger på 47. plass.

Disse selskapene er anført av sterke ledere med globale visjoner og en utpreget nese for innovasjon. Det gjelder for eksempel 45 år gamle Wang Chuanfu, toppsjef i BYD – Build Your Dreams. For få år siden var han en rimelig ukjent aktør på verdens næringslivsscene. I dag fremstår han med de beste kort på hånden til å lede en global revolusjon innen grønn persontransport. Wang har selv bygget opp selskapet fra bunnen og har personlig utviklet den batteriteknologien som selskapet er tuftet på. Og i dag sysselsetter BYD 130.000 ansatte. I likhet med de amerikanske suksessgründerne er han drevet av store drømmer og langsiktige visjoner. Wangs erklærte mål er for eksempel å bli den globale markedslederen innen elbilteknologi.

Hans nese for den globale utviklingen i retning grønn transport har fått frem dollartegn i øynene på superinvestoren Warren Buffett, som på tampen av 2008 skjøt in 230 millioner dollar i BYD. Det er en investering Wang frem til i dag har fått til å yngle til nesten to milliarder dollar. Med en økning i aksjeverdien på innpå 250 prosent og en omsetningsvekst på 50 prosent i 2009, ble BYD i 2010 kåret til verdens beste teknologiselskap av Bloomberg BusinessWeek. Målt etter økonomisk ytelse slo dermed BYD Apple, som måtte ta til takke med andreplassen.

Asiatiske tigre på sprang

Også innen IT begynner Kina å bli leveringsdyktig hva angår fremtidige vekstentreprenører. 

Saken fortsetter under annonsen

En av disse er i dag Kinas rikeste mann, Robin Li. Med en formue på snaue 10 milliarder dollar er han nummer 95 på Fortunes milliardærliste og dermed 15 plasser foran Steve Jobs. Li har skapt sin formue på internettselskapet Baidu, som han dannet i 2000. Baidu er det kinesiske svaret på Google, og sitter i dag på cirka 80 prosent av det enorme kinesiske søkemotormarkedet. Også på verdensbasis er Baidu på sterk fremmarsj og har en rekke nye sosiale netttjenester i støpeskjeen. Ifølge analysetjenesten Alexa er søkemotoren i dag verdens sjette mest populære internettside, like bak nettstedet Live, men foran Wikipedia.

Også hos Robin Li går det i store visjoner:

– Jeg håper at Baidu innen ti år vil være en av de viktigste merkevarer i 50 prosent av alle hjem i verden. Før eller senere vil man se kinesiskbaserte selskaper som for alvor har global gjennomslagskraft. Og jeg tror at Baidu vil være ett av dem, sier Robin Li.

En annen vekstrakett på vei mot den kinesiske high tech-himmelen er 39 år gamle Pony Ma Huateng som i dag blander seg med Mark Zuckerberg, Google-gründerne Sergey Brin og Larry Page og Twitter-gründerne Evan Williams og Biz Stone på listen «40 under 40» i Fortune. Dette er listen over det globale næringslivets nye generasjon av «hottest rising star».

Pony Ma Huateng har stiftet og er daglig toppsjef for Tencent, som målt i markedsverdi er verdens tredje største internettselskap, bare forbigått av Google og Amazon. Tencents hovedprodukt er QQ, et system for instant messaging – direkte kommunikasjon via nettet. Og i likhet med Robin Li fokuserer også Pony Ma Huateng på å utvide butikken med sosiale tjenester.

Det vil i så fall ikke bare gi mer dynamikk og konkurranse i det gigantiske kinesiske nettmarkedet, det vil også være en betydelig utfordring for Facebook. Med over 600 millioner aktive brukere av QQ er nemlig Tencent i dag mer enn en match for Facebook. Og mens Facebook mer eller mindre er bannlyst i Kina, fokuserer Pony Ma Huateng sterkt på hvordan han kan utvide selskapets tjenester til resten av verden. Det vil han blant annet oppnå ved å åpne Tencents IT-tjenester for eksterne programvareutviklere og tjenestetilbydere, i sterk motsetning til vanlig kinesisk lukkethet. Og ikke minst vil han handle hos øvrige globale spillere i web 2.0-markedet. Ma Huateng har allerede kjøpt 10 prosent av Russlands største internettselskap, mail.ru, og dermed eier han også en del av vestlige nettselskaper som Facebook, Groupon og Zynga.

Nerdenes kamp

Og der står vi nå: En verdensomspennende posisjoneringskamp om fremtidens globale arbeidsdeling er i full gang. Det er en kamp mellom selskaper, men også en kamp mellom nasjonene om å skape de beste og mest varige arbeidsplassene. Og flere nasjoner har – i likhet med USA – innsett at veien til det målet går gjennom å ale opp innovative gründere og entreprenører med lang holdbarhet. 

Vurdert etter de nyeste globale målestokker blir det i stor grad en kamp mellom nerdene. Fremtidens stjerner innen business er ikke smarte finansmenn eller tradisjonelle økonomiske kjøpmenn. Det er innovative tenkere som evner å utvikle og utnytte teknologien på en ny måte, slik at den for alvor skaper merverdier for brukerne og generelt sett gjør hverdagen enklere for menneskene.

Kampen står med andre ord ikke bare om å skape arbeidsplasser, men om å skape innovative gründere av arbeidsplassene. Og enhver nasjon gjør klokt i å identifisere sine skarpeste innovatører, dekode deres vekstoppskrift og imøtekomme nye behov for rammevilkår, slik USA har gjort det. På den måten kan de ale opp «fremtidens Steve Jobs».