Ledelse

Lerø om Per Axel Koch: Flinkhetens bakside

Publisert Sist oppdatert

Medaljer har sin bakside. Per Axel Koch har en skinnende forside. Han er flink, kjører på, får resultater og fikser det meste. Baksiden er at han ikke alltid får folk med seg, han løper først, godt foran de andre. Han vet hvor han vil. Om de andre blir hengende etter, er deres problem. Han sier det ikke slik. Men det er det inntrykket han etterlater hos en del som ikke er like raske på foten og like klare i hodet som han selv.

Per Axel Koch er sterk på å prestere, levere resultater (8 poeng – se tabellen på side 15) og gjennomføre omstillinger (7,5). Koch arbeider med det han har, den organisasjonen, de pengene som er til disposisjon. Han kan analysere, beregne, organisere og strukturere så det holder. Men noen nytenker er han ikke (6). Koch har det hodet. Han verker ikke med sprø og dristige ideer i magen.

Koch har jobbet i McKinsey. Der får man ikke bli i tre år uten at man kan sakene sine og kan koste unna oppdrag raskt og effektivt. McKinsey-konsulentene har gjerne ord på seg for å være ensporete, kategoriske og hensynsløse. Deres jobb er å legge sannheten på bordet, gi krystallklare tilbakemeldinger og tydelige anbefalinger. Dette mestrer Koch til fulle. Men noen pedagogisk meter er han ikke. Han sliter en del med å kommunisere sine tall, perspektiver og strategier til de som skal følge opp i hverdagen (6).

Koch er ikke en sjef som banker igjennom egne visjoner. Han skyter ikke fra hofta, og har ikke noe behov for å markere at han er sjefen. Det er saken som teller. Når tallenes virkelighet, markedets krav og ressursene er gjennomgått, da er Koch fast i fisken. Han kan dunke folk i hodet med tall og nødvendigheter. Slikt blir det beslutningskraft av (8).

Koch kan snakke for seg. Han opptrer skikkelig, korrekt og gjennomtenkt. Få har noe å utsette på hans integritet. Han er ikke en mann som kutter svingene. Koch er til å stole på og er opptatt av å opptre i samsvar med kravene til verdiorientert ledelse (7,5) Han opptrer med troverdighet i offentligheten og fremstår som en brukbar omdømmebygger (7).

Det er den sosiale teften, nærheten til menneskene rundt ham det skorter på (4,5). Mennesker som ikke har utviklet eller ikke prioriterer å ta inn tilbakemeldinger via sine sosiale antenner, blir gjerne dårlige konfliktløsere (5).

Det Koch er dårligst på er å motivere og å bygge team. Her inntar han bunnplassering sammen med Trond Giske (4,5) Giske har noe av den samme flinkheten som preger Koch. Men de får det ikke til å gro skikkelig rundt seg. Men de klarer seg likevel godt, fordi de selv har så stor kapasitet.

Noe av det Koch ikke har klart, er å få Kanal24 i pluss. Nå var ikke det hans idé, men han ble den første styreformannen og opptrådte med sedvanlig sikkerhet med hensyn til hvordan tingene skulle gjøres. Til slutt måtte styret i Adresseavisen sette en stopper for hvor mange millioner det skulle puttes ned i det tapssluket Kanal24 var blitt. Men katastrofe ble det ikke. Kåre Valebrokk og TV2 forbarmet seg over kanalen.

Koch er også den toppsjefen som synes å ha dårligst sosial teft. Med unntak av John Fredriksen da. Han slår Fredriksen med et poeng.

Koch er et talent. Men han har bygget seg et image som gjør at han per i dag ikke stiller i første rekke til en god del toppsjefjobber.

Koch er sørlending. Men det er ikke mye av sørlendingens lune, slentrende omtrentlighet som preger ham. Han kan med god samvittighet gire ned, leve noen ukers slaraffenliv blant sørlendinger i håp om at han får bedre teft for det som rører seg blant menneskene, ikke det som er oppi hodene på folk, men det som bor i hjertene.

Koch er rasjonalitetens fanebærer. Skal han få tatt ut hele sitt potensial som leder, må han forstå mer av hvordan emosjonene styrer både hva som skjer på arbeidsplassen og i business.

Det sies om Koch at den sosiale teften er oppadgående. Hvis den stiger like mye som aksjekursen der han engasjerer seg, kan dette bli riktig bra til slutt.

Powered by Labrador CMS