Ledelse

Sindre Ræder er Business Development Manager i Lindorff. Han forteller at samskapingsprosessen om papirløse fakturaløsninger med Vipps og DNB har vært fruktbar for selskapet.

– Det er slik man må jobbe i 2016

Faktura- og inkassoselskapet Lindorff deltok i en samskapingsprosess med Vipps og DNB om papirløse fakturaer. Det har vært fruktbart for selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere gikk det ut over 160 millioner papirfakturaer årlig i Norge – et av verdens mest digitaliserte land.

Etter at Vipps nylig lanserte Vipps faktura er dette i ferd med å forandre seg. Ambisjonen til selskapet er å gjøre papirfakturaen overflødig i løpet av to år.

Da muligheten for et samarbeid med DNB og Vipps dukket opp, var ikke Lindorff vonde å be, og selskapet bestemte seg for å ta en kritisk titt på sin egen verdikjede for å ligge i forkant av utviklingen.

Business Development Manager i Lindorff, Sindre Ræder, forteller at det var en lærerik erfaring for selskapet å kunne delta på innsiden i en slik prosess.

– Det gikk fort med Vipps. Allerede før Vipps faktura ble lansert, hadde vi gjennomført et pilotprosjekt med Vipps og DNB. Da vi hørte at Vipps faktura skulle lanseres, ønsket vi å se på mulighetene det ville gi for oss, sier han.

Verdikjeden

Ræder forteller at samarbeidet kan innebære forandringer i selskapets verdikjede. De måtte hoppe på toget, og kunne ikke si nei.

– Vi har en modig ledelse, som støttet oss i beslutningen om å se på mulighetene for et samarbeid om fakturaadministrasjon med DNB og Vipps, sier han.

Vipps faktura er en fakturerings- og betalingsprosess som skal være mer forbrukervennlig enn tidligere løsninger.

Når det er tid for å betale en regning, får man en beskjed på telefonen eller nettbrettet. Når du betaler, stryker du fingeren over skjermen. Fingeravtrykket ditt identifiserer at det er rett person som betaler regningen.

– En rekke overflødige ting blir fjernet fra fakturaprosessen ved bruk av denne metoden, forklarer Ræder.

Gode tendenser

Selv om Lindorff ikke har brukt denne teknologien lenge, har selskapet allerede merket positive utslag av systemet. Vipps faktura ble lansert i november. Tendensen er at det virker som om flere betaler regningene sine, og at de blir betalt raskere.

– Vi vet ennå ikke om færre saker går til inkasso, men er ganske sikre på at det kommer til å bli en klar nedgang for noen grupper, sier han, og forteller samtidig at samarbeidet med Vipps ikke innebærer løsninger innen inkassoadministrasjon.

Noen måneder etter at Lindorff gikk i dialog med DNB og Vipps, var løsningen oppe og gikk. Slike strategiske samarbeid, i en verden preget av økende digitalisering, er viktige, mener Ræder:

– Pilotprosjektet var kontrollert, men med et høyt tempo. Vi må imidlertid teste løsningen over en enda lengre periode før vi kan presentere tall på hvor effektivt det er for oss. Det er imidlertid klart at alle slike samskapingsprosjekter innebærer en investering, også for oss, sier han.

Samskaping

Samskapingsprosesser mellom bedrifter, kunder og interessegrupper er nyttige, mener han. Når flere fagmiljøer samarbeider om utvikling av produkter, tjenester eller løsninger blir resultatene ofte enda bedre.

– Vi trakk veksler på hverandre. Kunnskapsmiljøer samles, og fruktbare løsninger blir til. Vi lærte at Vipps holder et meget høyt tempo i sitt arbeid. Da måtte vi gjøre vårt beste for å følge opp. Samarbeidet har vært meget godt, utdyper han.

Ræder forteller at Lindorff har flere erfaringer fra samskapingsprosesser, og at dette er en viktig del av selskapets innovasjonsstrategi.

– Det er en del av innovasjonsstrategien vår. Erfaringen viser at det ofte utvikles bedre tjenester på denne måten. Det er slik man må jobbe i 2016.

I forbindelse med lanseringen av Vipps faktura bekreftet Lindorffs administrerende direktør, Anette Willumsen, overfor Finansavisen at Lindorff kunne registrere gode resultater på sine tester av løsningen.

Som medutvikler sammen med DNB om Vipps-løsningen for fakturaer og inkasso kjørte Lindorff sine egne tester, og registrerte da en langt lavere andel av folk som glemmer å betale innen fristen.

– Vi håndterer årlig fakturaer for 30 milliarder kroner, og møter klare forventninger fra våre kunder om å få forenklet håndteringen av disse, sa hun til avisen.

Hun la til at Lindorff forventer bedre likviditet for sine kunder, men også at både kundene og deres kunder vil bli mer tilfredse med betalingsopplevelsen.

Willumsen forventer at andelen som glemmer å betale regninger i tide vil synke.

– Betaling via Vipps gjør selvsagt ikke noe med kundenes betalingsevne, men dette vil bety at det blir enklere å betale og vanskeligere å glemme, sa hun.

Powered by Labrador CMS