Ledelse

Illustrasjonsfoto: Studien The Work Ahead viser at europeiske selskaper tjener tusenvis av milliarder kroner på å være i forkant med å ta i bruk ulike digitaliseringsverktøy.

Store inntektshopp med digitalisering

Europeiske selskaper rapporterer om en samlet inntektsøkning på fem prosent i fjor. Økningen, som tilsvarer 1200 milliarder kroner, kom som følge av at de tok i bruk digitale verktøy og teknologier.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer frem i en ny studie fra Cognizant, gjort i samarbeid med Roubini Global Economics. Studien viser at europeiske selskaper har mulighet til å hente ut enorme digitale verdier.

Svarene fra selskapene som deltok i undersøkelsen tyder på at den totale inntekten kan øke med inntil 4900 milliarder norske kroner innen 2018, dersom de europeiske selskapene i større grad utnytter digitale verktøy og teknologier på tvers av sine forretningsprosesser.

– For å gjøre det nødvendige digitale skiftet, er ledelsen nødt til å være proaktiv og forberede selskapet for fremtidens arbeidsliv. Trege innovasjonssykluser, og en uvilje mot å eksperimentere, vil drepe selskapers evne til å utnytte de digitale mulighetene som er rundt dem. Å mestre den digitale økonomien er avgjørende. Men dersom din første prioritet på agendaen ikke er å utvide, styrke eller forbedre din digitale tilstedeværelse, så følger du gårsdagens spilleregler, sier Euan Davis i Cognizant, leder for selskapets Centre for the Future of Work i Europa.

Studien, kalt The Work Ahead, baserer seg på en omfattende undersøkelse hvor over 2000 ledere og mellomledere fra hele verden, inklusive Norge, har besvart spørsmål om hvordan digitale teknologier påvirker deres forretningsprosesser.

I tillegg har Cognizant laget en egen rapport som kun gjelder for europeiske selskaper, hvor inntektspotensialet ser ut til å være aller størst.

Funnene fra studien viser at at europeiske selskaper samlet sett kan skape nye inntekter til en verdi av hele 4900 milliarder kroner (578 milliarder dollar) ved å utnytte digitale teknologier- og verktøy på en mer effektiv måte.

Det avhenger imidlertid av at selskapene makter å implementere ny teknologi som programvareroboter, Big Data-analyse og Internet of Things på tvers av sine forretningsprosesser.

Dersom selskapene ikke griper mulighetene som ligger fremfor dem nå, risikerer de derimot å gå glipp av enorme inntekter og kostnadsreduksjoner de neste par årene.

Cognizant hevder at studien også er svært relevant for norske selskaper, som i varierende grad har lyktes med sine første steg mot å digitalisere sine prosesser. Potensialet er enormt, mens risikoen for ikke å ta nødvendige grep kan bli fatale.

Totalt har 800 personer i lederstillinger fra europeiske selskaper deltatt i studien The Work Ahead – Europe’s Digital Imperative.

Den globale studien hadde totalt 2450 respondenter, der hensikten er å forstå de skiftende arbeidsformene som den digitale tidsalderen medfører.

Resultatene viser at dersom selskapene skal klare å utnytte det enorme inntektspotensialet og etablere Europa som en digital drivkraft på verdensbasis, er lederne nødt til å bli mer proaktive når det gjelder å smelte sammen fysiske og virtuelle verdener.

Her ligger inntektsmulighetene

Dagens ledere ser ut til å forstå at neste generasjons IT, som kunstig intelligens (AI), Big Data og blockchain, vil stå bak nye forretningsmodeller, nye inntektskilder, nye former for kundeforhold, og lavere kostnadsstruktur.

Faktisk kan respondentene allerede rapportere om en inntektsøkning på fem prosent fra de digitale investeringene de har gjort så langt (ifjor, red.anm.).

Respondentene forventer også at hele den potensielle inntekten fra implementering av digitale teknologier kommer til å øke med 8,4 prosent innen 2018 i Europa.

Det viser seg at digitale løsninger og prosesser fører til både større kostnadseffektivitet og økte inntekter.

For eksempel kan selskaper redusere middle- og backoffice-kostnader ved å implementere Intelligent Process Automation (IPA) – programvareroboter som tar seg av bestemte rutineoppgaver.

Den globale studien avslører at den totale innvirkningen av digital transformasjon, når det gjelder genererte inntekter og kostnadsbesparelser i alle kartlagte bransjer (salg, finanstjenester, forsikring, produksjon og livsvitenskap), beløper seg til hele 7900 milliarder kroner på verdensbasis innen 2018.

Basert på svar fra de 160 nordiske selskapene som deltok i studien, ligger inntektspotensialet i denne regionen alene på 581 milliarder kroner de neste to årene.

Slik økte europeiske selskaper inntektene med 1200 milliarder kroner

Ledelsen i europeiske selskaper forventer at det totale inntektspotensialet vil øke med 8,4 prosent de neste to årene, på grunn av nestegenerasjons IT, som for eksempel kunstig intelligens (AI), Big Data og blockchain
  • Dersom selskaper på verdensbasis ikke tar systematisk i bruk digitale verktøy og teknologier på tvers av forretningsprosessene, risikerer de samlet sett å gå glipp av inntil 6900 milliarder kroner i inntekter innen 2018.
  • Flere personer i lederstillinger hevder at et effektivt, utøvende lederskap er mangelvare, og at det fører til uklarhet (37 prosent) og treghet (35 prosent), når det gjelder å drive digital transformasjon.
  • Digital økonomi vil drives frem av data, algoritmer, programvareroboter og tilkoblede enheter.

Høy pris for etternølere

Europeiske ledere ser i dag en digital økonomi som er drevet av data, algoritmer, programvareroboter og tilkoblede enheter.

Da respondentene ble spurt om hva slags teknologi de trodde ville påvirke arbeidslivet i størst grad innen år 2020, ble Big Data rangert øverst (99 prosent) på listen.

Noe mer overraskende var det kanskje at kunstig intelligens havnet like bak (97 prosent), noe som understreker at respondentene åpenbart mener at AI er mer enn bare en hype.

Faktisk ser det ut til at det kan komme til å spille en svært sentral rolle i fremtidens arbeidsliv i Europa.

Samtidig viser analysen at eventuelle digitale etternølere, samlet sett over hele kloden, vil kunne forvente å gå glipp av hele 6900 milliarder kroner i inntekter så snart som i 2018.

En tredjedel av respondentene svarer at de ikke tror de har den riktige sentrale ledelsen på plass i dag for å kunne levere digitale strategier.

Enda verre er det at toppledelsen i mange selskaper ikke ser ut til å være klar over hva som må gjøres: 30 prosent av respondentene hevder nemlig at ledelsen i deres selskap ikke investerer nok i nye teknologier, mens 29 prosent av topplederne virker motvillig til å finne nye og bedre arbeidsmetoder.

Undersøkelsen belyser også de største hindringene et selskap møter i digitaliseringsprosessen, inklusive frykt for sikkerheten (24 prosent), budsjettbegrensninger (21 prosent) og manglende kompetanse i selskapet (14 prosent).

Lønnsom digitalisering

Studien The Work Ahead viser at europeiske selskaper tjener billioner av kroner på å være i forkant med å ta i bruk ulike digitaliseringsverktøy. Ukeavisen Ledelse har snakket med både private og statlige bedrifter som forteller om sine erfaringer med å implementere digitale løsninger, og om hva dette har gjort med virksomhetene deres.

  • Prioriter, prioriter, prioriter. Gjør det som må til for å forbedre ditt digitale nærvær. Det er avgjørende i dagens scenario å samle det fysiske og det virtuelle.
  • Generer din egen «digitale dividende». Legger selskapet ditt pengene på bordet? Smarte ledere bruker oppsparte midler fra prosessautomasjon, AI (kunstig intelligens) og nettskytjenester til å finansiere fremover.
  • Match ord med handlinger. Dersom selskapet ditt ikke ser på analyser, fortolkninger, kunstig intelligens (AI) eller plattformer, risikerer selskapet å bli avlegs. Tilpass budsjettet slik at selskapet ditt har en sjanse til å konkurrere.
  • Still inn en ny dynamikk for makt og beslutningstaking. Er det de rette personene som sitter på toppen? Kommando- og kontrollstrukturer, lange beslutningssykluser og silobasert tankegang vil drepe digitaliseringen. En digital reorganisering er den mest sannsynlige utviklingen du står overfor.
  • Bygg sterkt lederskap gjennom hele organisasjonen. Organisasjonen din trenger modig lederskap. Et omfattende digitalt program krever en tilrettelegging for folk til å kunne lede seg selv.
Powered by Labrador CMS