Ledelse

Om det regner aldri så mye i Bergen, lar administrerende direktør Jan Valeur i 07000 Bergen Taxi verken seg selv eller selskapet han leder, stoppe.

07000-mannen i hundre

Jan Valeur har ledet det største drosjeselskapet i Bergen gjennom en periode med krevende omstillinger og nye konkurranseplattformer.

Publisert Sist oppdatert

Han har ledet skuten trygt gjennom utfordrende farvann – i både ruskevær og regn. Nå er 07000 Taxi blitt Norges nest største.

Etter at Agder Taxi inngikk en avtale med 07000 Bergen Taxi i høst – og har kunnet legge 07000 til navnet, har de to drosjesentralene til sammen 720 drosjeløyver.

En av hovedarkitekten bak samarbeidet er Bergens ukronede taxi-konge – Jan Valeur.

Skiller seg ut

Kom regn, kom sol. I Bergen er det gjerne det første det kommer mest av. Men uansett vær og vind går det alltid en drosje fra 07000 Bergen Taxi. Et regnskyll er i hvert fall ikke det som stopper daglig leder i Bergens eldste drosjeselskap.

– Vi har arbeidet med å skille oss ut. Et grunnleggende element i vår strategi er merkevarebygging, sier administrerende direktør Jan Valeur til Ukeavisen Ledelse og legger ubeskjedent til:

– Vi er det taxiselskapet som har blitt dyktigst på dette. Alle sier de er en merkevare, men det skal mer til enn en logo og et stempel i pannen.

For Jan Valeur er merkevarebygging noe 07000 Bergen Taxi aldri blir ferdig med. Og det er noe selskapet har bygget systematisk som en del av strategien siden Valeur tok over ledelsen i 2006.

Han sier at for ti år siden var bevisstheten om dem blant publikum lav, selv om alle husket nummeret. Men når de ringte, visste de ikke hvem de kom frem til. Slik Valeur ønsker det skal ikke publikum bare bestille en taxi, men bestille hos 07000 Bergen Taxi.

– Vi har vært veldig bevisst på dette, og det har hatt en effekt på bunnlinjen, så vel som på holdningen blant våre eiere og sjåfører. Merkevarebyggingen er blitt samlende for hele selskapet.

Kjedestolthet

07000 Bergen Taxi er organisert som et aksjeselskap som er eid av løyvehaverne, eller drosjeeierne. Under paraplyen er det rundt 300 eiere og ytterligere 800 sjåfører som ansatt av eierne, i tillegg til 65 ansatte på sentralen og i fellesadministrasjonen.

I 2015 hadde 07000 Bergen Taxi 1,7 millioner oppdrag til en verdi av 530 millioner kroner.

Jan Valeur innrømmer gjerne at det har vært en overgang å få samlet alle eiere under en felles plattform.

Tidligere har han ikke turt å snakke om det å være en kjede, og han kan fremdeles risikere bli kalt blåruss fra noen av drosjeeierne. Holdningen var litt, «du må ikke komme her og komme her, dette kan vi», bemerker Valeur.

– Men i dag er alle stolte over å være en kjede. Det betyr at vi har fått 300 eiere til å jobbe i samme retning. 300 frivillige aktører som har bidratt og innordnet seg en felles tankegang.

Synlig

– Vi har brukt, og bruker fortsatt, mye ressurser på å bygge intern stolthet. Odd Reitan kan alene begeistre og fortelle hvordan hans kjede skal være. Men det går ikke for oss med 300 frivillige eiere, forteller Jan Valeur.

Over de 10 årene som Valeur har sittet i sjefsstolen for 07000 Bergen Taxi, har selskapet styrket sin posisjon i markedet og blitt den kanskje mest synlige aktøren i Bergen. Valeur har hele tiden holdt fast i fire områder som har styrt utviklingen.

De fire områdene er selskapets visuelle profil, hvordan selskapet leverer, hva selskapet sier, og som siste område, atferden til selskapet. Til sammen er det en pakke som har gjort taxiselskapet har stått seg bra i overgangen til en ny virkelighet med økt konkurranse og flere aktører i markedet.

– Fra dag én har vi jobbet med profilen vår. Det handler om synlighet og om å fremstå som ett selskap. Vi har jobbet med den visuelle profilen både internt og eksternt. Det går på alt fra å ha utviklet ny logo til at alle biler skal være sølvfarget, fra uniformene til sjåførene til at vi ikke skal ha fremmedreklame på bilene, forteller Jan Valeur.

– Når det gjelder det andre området, hva vi leverer, går det på selv tjenesten. Der har vi satset veldig på de nye, teknologiske mulighetene.

07000 Bergen Taxi har vært først med å ta i bruk nye muligheter. Kundene kunne for eksempel allerede i 2007 bestille drosje ved hjelp av SMS.

Selskapet var videre først med å ta i bruk egen app, noe som skjedde i 2011. Og det var også først med å en såkalt resepsjonsløsning der alle hotellene i byen har et lesebrett som gjestene selv kan bestille drosje fra.

Utadvendt

I forhold til det andre området, hva selskapet sier, innrømmer Valeur at verken han eller 07000 Bergen Taxi har vært vant med eller turt å være utadvendt og for eksempel tenkt på mediekontakt.

Selskapet trengte hjelp utenfra og innledet et samarbeid med Nor PR.

I dag er tilnærmingen tvert om. Selskapet har gått fra absolutt taushet til bevisst å være synlig for eksempel i media ifølge Valeur.

Hvis en avis eller TV ønsker et intervju, er Valeur alltid tilgjengelig. I dag er det faktisk slik at mediene tar kontakt når det er spørsmål om bransjen og de trenger en kommentar.

Dersom vi ikke har behovsprøving, blir inngangsbarrieren til å kjøre taxi veldig lav. En ender opp med å få konkurranse fra enhver som har en bil

– Dette var veldig uvant til å begynne med, men nå er jeg så trygg på organisasjonen at jeg tar det på sparket. Noe av dette handler også om at vi prøver å fortelle mediene om de gode historiene fra bransjen, og hvis noe går gale, er vi også tilgjengelige, sier Valeur til Ukeavisen Ledelse.

– Vi må stå oppreist selv om vi kan få dårlig omdømme og bølgene går høyt.

Ifølge Jan Valeur er atferd – det siste av de fire kjerneområdene i strategien – både det viktigste og vanskeligste i merkevarebyggingen.

Hvert eneste møte med selskapet må bli en positiv opplevelse for kunden. Det gjelder fra kontakt med kundesenteret til de 12–13 minuttene kunden sitter taxien.

Det siste går på alt fra kvalitet på bilen, samhandlingen mellom kunde og sjåfør, kjørestil og også noe så banalt som enkel og rask betalingsløsning.

07000 Bergen Taxi jobber derfor mye med kompetanseutvikling. En sjåfør må kunne snakke med kunden, han eller hun må kjenne sin by og så må han eller hun kjøre behagelig.

Frustrasjon over politikere

Også klagebehandling er en del av selskapets bevissthet omkring atferd. Ifølge Valeur går taxiselskapet ut med at de vil ha klager når en kunde ikke er fornøyd. Enhver klage er en mulighet til å lære noe nytt og til å forbedre seg påpeker han.

– Vi har brukt modellen med de fire strategiske områdene i ti år nå. Jeg er opptatt av at den må være forankret i organisasjonen. Og så må den være konsistent. Vi kan ikke forandre strategien hele tiden, selv om selvsagt tiltakene vil endre seg, bemerker Jan Valeur.

Er det noe som frustrerer ham, er det de politiske diskusjonene om frislipp som har pågått i bransjen over de siste årene. Valeur peker på at næringen er delvis konkurranseutsatt og delvis regulert.

Foto SERVICEORIENTERT: Sjefen for 07000 Bergen Taxi, Jan Valeur, diskuterer nye brukervennlige plattformer med leder for kundeservice, Gro Heidi Skarstein. (Foto: Otto von Münchow)

– Jeg er overbevist om at næringen trenger behovsprøving. Det vil for det første sikre publikum taxitjenester overalt og til enhver tid, poengterer han.

– Dernest, dersom vi ikke har behovsprøving, blir inngangsbarrieren til å kjøre taxi veldig lav. Det ser vi fra andre land. En ender opp med å få konkurranse fra enhver som har tilgang til en bil.

Det vil øke tilbudt kapasitet og tvinge prisen opp fordi det blir mer tomgangstid uten oppdrag ifølge ham. For Valeur er det siste allerede en stor utfordring.

I dag klarer en bil bare å hente inntekter 35 prosent av tiden en sjåfør sitter i bilen. Å jobbe med å få ned tomgangstiden, er det viktigste effektivitetstiltaket påpeker Valeur.

Hans største frustrasjon med politikerne er at drosjeselskapene i dag ikke selv kan styre hvem som skal bli med i organisasjonen.

Nye løyver deles ut etter ansiennitetsprinsippet. Valeur er klar på at selskapene må kunne velge de beste. Det går på dyktighet og yrkesstolthet.

Nest størst i landet

Nå har altså det bergenske taxiselskapet tatt spranget utenfor byens grenser ved å innlede et samarbeid med Agder Taxi. Valeur forteller at det har vært en dialog mellom de to selskapene i mange år.

I fjor høst ble samarbeidet forankret. Og omstillingen mot en felles profil har pågått siden. Det betyr blant annet at Agder Taxi har skiftet teknologi og bruker i dag det samme utstyret som kollegaene i Bergen.

07000 Agder Taxi har også etablert en ny profil ved å anvende de samme fire strategiske områdene som den bergenske partneren har gjort i ti år.

– Vi har ikke gått inn på eierskap, men en franchiseavtale med Agder Taxi, forteller Valeur.

Han legger til at det er en fornuftig løsning å kunne fremstå likt for alle kunder.

– Jeg blir litt stolt når jeg reiser til Kristiansand og kan bruke den samme appen. Det er akkurat som når jeg tar taxi i Bergen, bortsett fra at alle bilene er hvite.

På spørsmål om når det blir 07000 Oslo Taxi, ler Jan Valeur og sier at han ikke vet om det blir noe av det. Men han kjenner Oslo Taxi godt bemerker han.

En av fordelene ved samarbeidet mellom Bergen og Agder er at en får flere løyver å fordele utviklingskostnadene på.

Det gir stordriftsfordeler og en god synergieffekt ifølge Valeur. Med samarbeidet blir 07000 Taxi det nest største taxiselskapet i landet med 420 biler i Bergen, 180 i Hordaland for øvrig og 120 biler i Agder.

Jan Valeur

  • Født: 1960 i Bergen
  • Bosted: Blomsterdalen, Bergen
  • Sivilstand: Skilt, to gutter på 25 og 26 år.
  • Yrkeskarriere: Administrerende direktør i 07000 Bergen Taxi, Business Developer/Client Service Manager/Product Manager i Bergen Energi, daglig leder i J. Teigland AS – Møllergruppen, markedssjef i Nordbye Engros.
  • Utdanning: Siviløkonom ved Bedriftsøkonomisk Institutt, Oslo, MBA ved University of Wisconsin, Madison, USA med markedsøkonomi som spesialisering
  • Hobby: Glad i sjøliv, skiaktiviteter, friluftsliv, ikke-profesjonell golfspiller, aktiv i skole/nærmiljø, fotball/håndballaktiviteter, innimellom er jeg «hektet» på tøffe svettende spinningtimer på treningssenteret, vært aktiv sprangrytter i unge år.
Powered by Labrador CMS