Annonse
Foto: rawpixel.com / Unsplash.
Lederverktøy

Jobbhelserapport​– Balanse mellom jobb og privatliv viktigst

– Folk flest ser på sunnhet i et bredt perspektiv. Vi vet at balanse mellom jobb og privatliv er viktig for at folk skal ha det bra, men mange ledere glemmer dette i en hektisk hverdag og bidrar til en arbeidskultur der dette skillet flyter ut, sier HR–rådgiver Nina Nygård Olsen i Stamina. Hun har en master i helsefremmende arbeid og helsepsykologi.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Slik kan du bidra til balanse hos medarbeiderne i jobb­hverdagen:

Vær tydelig på forventningsavklaringer når det gjelder respons etter arbeidstid:

  • Dette kan med fordel gjøres på personnivå, da arbeidstakere er forskjellige og er i ulike livsfaser

  • I tillegg kan enkelte arbeidsplasser ha sesongpreget arbeid som krever ekstra aktivitet i perioder. I så fall er det viktig å avklare dette

Sørg for tydelige ansvarsområder og rolleavklaring

  • Tydelige roller er viktig for å bidra til opplevelse av kontroll og mestring i arbeidshverdagen

Hjelp til med prioritering:

  • Prioriteringer er et lederansvar

  • Vær oppmerksom på arbeidstakere som har utfordringer med dette. Bidra til gode rutiner som avslutter arbeidsdagen

  • Forventningsavklaring er viktig. Ofte ser man gap mellom faktiske forventninger og arbeidstakers tanker om hva som er forventet

  • Hjelp arbeidstaker med å definere hva som skal være gjort, hva som bør gjøres og hva som er fint blir gjort

Unngå å sende mail sent på kveld eller natt:

  • Jobber man sen ettermiddag eller kveld er det en god vane å bruke «utsett levering» på epost, slik at den går ut neste morgen.

Bry deg:

  • Sett ord på det: Uttrykk at du ser ansatte som ofte jobber etter arbeidsdagen slutt

  • Jobber den ansatte mer enn nødvendig hjemmefra, si ifra om dette

  • En leder bør også gi uttrykk for at det er viktig at ansatte kan fokuserer på annet enn jobb

  • Ved sykefravær – spør om det er arbeidsrelatert

Kilde: Stamina / Jobbhelserapport

Annonse

Slik kan du bidra til balanse hos medarbeiderne i jobb­hverdagen:

Vær tydelig på forventningsavklaringer når det gjelder respons etter arbeidstid:

  • Dette kan med fordel gjøres på personnivå, da arbeidstakere er forskjellige og er i ulike livsfaser

  • I tillegg kan enkelte arbeidsplasser ha sesongpreget arbeid som krever ekstra aktivitet i perioder. I så fall er det viktig å avklare dette

Sørg for tydelige ansvarsområder og rolleavklaring

  • Tydelige roller er viktig for å bidra til opplevelse av kontroll og mestring i arbeidshverdagen

Hjelp til med prioritering:

  • Prioriteringer er et lederansvar

  • Vær oppmerksom på arbeidstakere som har utfordringer med dette. Bidra til gode rutiner som avslutter arbeidsdagen

  • Forventningsavklaring er viktig. Ofte ser man gap mellom faktiske forventninger og arbeidstakers tanker om hva som er forventet

  • Hjelp arbeidstaker med å definere hva som skal være gjort, hva som bør gjøres og hva som er fint blir gjort

Unngå å sende mail sent på kveld eller natt:

  • Jobber man sen ettermiddag eller kveld er det en god vane å bruke «utsett levering» på epost, slik at den går ut neste morgen.

Bry deg:

  • Sett ord på det: Uttrykk at du ser ansatte som ofte jobber etter arbeidsdagen slutt

  • Jobber den ansatte mer enn nødvendig hjemmefra, si ifra om dette

  • En leder bør også gi uttrykk for at det er viktig at ansatte kan fokuserer på annet enn jobb

  • Ved sykefravær – spør om det er arbeidsrelatert

Kilde: Stamina / Jobbhelserapport

Annonse