– Folk flest ser på sunnhet i et bredt perspektiv. Vi vet at balanse mellom jobb og privatliv er viktig for at folk skal ha det bra, men mange ledere glemmer dette i en hektisk hverdag og bidrar til en arbeidskultur der dette skillet flyter ut, sier HR–rådgiver Nina Nygård Olsen i Stamina. Hun har en master i helsefremmende arbeid og helsepsykologi.
Slik kan du bidra til balanse hos medarbeiderne i jobbhverdagen:
Vær tydelig på forventningsavklaringer når det gjelder respons etter arbeidstid:
-
Dette kan med fordel gjøres på personnivå, da arbeidstakere er forskjellige og er i ulike livsfaser
-
I tillegg kan enkelte arbeidsplasser ha sesongpreget arbeid som krever ekstra aktivitet i perioder. I så fall er det viktig å avklare dette
Sørg for tydelige ansvarsområder og rolleavklaring
- Tydelige roller er viktig for å bidra til opplevelse av kontroll og mestring i arbeidshverdagen
Hjelp til med prioritering:
-
Prioriteringer er et lederansvar
-
Vær oppmerksom på arbeidstakere som har utfordringer med dette. Bidra til gode rutiner som avslutter arbeidsdagen
-
Forventningsavklaring er viktig. Ofte ser man gap mellom faktiske forventninger og arbeidstakers tanker om hva som er forventet
-
Hjelp arbeidstaker med å definere hva som skal være gjort, hva som bør gjøres og hva som er fint blir gjort
Unngå å sende mail sent på kveld eller natt:
- Jobber man sen ettermiddag eller kveld er det en god vane å bruke «utsett levering» på epost, slik at den går ut neste morgen.
Bry deg:
-
Sett ord på det: Uttrykk at du ser ansatte som ofte jobber etter arbeidsdagen slutt
-
Jobber den ansatte mer enn nødvendig hjemmefra, si ifra om dette
-
En leder bør også gi uttrykk for at det er viktig at ansatte kan fokuserer på annet enn jobb
-
Ved sykefravær – spør om det er arbeidsrelatert
Kilde: Stamina / Jobbhelserapport