Ledelse

Bli en effektiv problemløser

Det er flere måter å benytte tiden din mer effektivt på enn du tror, hevder gründer.

Publisert Sist oppdatert

Gründer, forretningsrådgiver og markedsføringsekspert, Murray Newlands, forteller til Entrepreneur at han har innført en rekke endringer i måten å drive forretninger på.

Hensikten har vært å finne de mest effektive måtene å drive business på. Under arbeidet med jakten på effektivitet fant Rowlands ut at myten om at det bare finnes to måter å benytte tiden sin mer effektivt på (håndtere en større mengde oppgaver raskere eller å delegere dette) ikke stemmer. Nøkkelen til effektiviseringen har likevel mye med delegering å gjøre.

Her er tipsene til en mer effektiv hverdag. Disse kan bidra til at du både ser problemene du står overfor tydeligere, og til å løse dem mer effektivt:

Jobb smartere, ikke hardere:

  • Når du står overfor et problem, er ikke løsningen alltid å få det unna i en fei
  • Hemmeligheten er å jobbe smartere, ikke nødvendigvis raskere eller hardere
  • Fremfor å prøve å dytte steinen opp bakken, bør du se etter andre løsninger: Kan den rulles nedover til en annen bakke? Er det en vinsj i nærheten? Kan du betale andre for å gjøre det?
  • Ved å vurdere alle alternativer du kan komme på, kan du ha kommet på innovative løsninger selv før du har startet et prosjekt

Start med det kritiske oppdraget:

  • Husk analogien om at dersom du skal bygge en bil, bør du først ha bygget et skateboard, deretter en sykkel og så en bil
  • Denne tankegangen er lurere enn å bruke tid og penger på å starte direkte med å bygge bilen
  • Still deg spørsmålet om hvilke oppgaver som er kritiske for din virksomhet for å komme til neste nivå, og for å løse problemet du virkelig ønsker å løse
  • Du kan ende opp med å løse et transportproblem, fremfor bare å bygge en bil, dersom du tenker stort

Ingen er gode til alt:

  • Som leder er du nødt til å treffe selverkjennende og kritiske beslutninger: Hva er du god til, og hva kan du delegere til andre folk som kan gjennomføre det bedre og raskere?
  • Det er fornuftig å la folk som har mer kompetanse på området ta seg av saker som du ikke behersker i samme grad

Ikke vær problemet:

  • Det beste du kan gjøre som leder er å ansette folk som er dyktige til å identifisere og prioritere saker som må løses, og som kan gjøre dette uten din innblanding
  • De bør rapportere til deg, men trenger å likevel å kunne fungere uavhengig av deg
  • Du må slippe taket, og la det skje. Gjør du ikke det, er det du som blir flaskehalsen og problemet

Lister bør integreres:

  • Det finnes effektive måter å styre oppgavelistene dine. Du trenger ikke å ha alt i hodet ditt, og det bør du heller ikke ha
  • Uansett om du bruker Excel, Outlook eller et kundeoppfølgingssystem, bør du finne måter å få listene ut av hodet ditt og til et sted der de kan bli styrt og fulgt opp
  • Du trenger ikke en gang å ha din egen liste. Du kan bruke en assistent eller en virtuell assistent som kontrollerer listen på vegne av deg

Ha klart for deg hva du ikke skal gjøre:

  • Å vite hva du ikke skal prioritere eller bruke tid på er nesten like viktig som det du skal fokusere på
  • Bestem deg for hva ditt produkt ikke skal benyttes til, eller hvilken funksjon du ikke skal perfeksjonere
  • Dropp møter du ikke trenger å delta på, og si nei oftere enn du sier ja
  • Stol på magefølelsen din, og på de tingene som er viktige

Kilde: Murray Newlands / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS