Ledelse

Bygg en bedriftskultur der folk klarer å si nei

Prioriter hardt. Si nei både til dårlige ideer og til ganske gode ideer ikke når helt opp, råder coach og forfatter.

Publisert Sist oppdatert

Å si ja til nye oppgaver og prosjekter på jobben, er i utgangspunktet positivt. Du viser at du vil bidra. Du vil ikke skuffe den som spør. Men – den som sier ja til «alt», risikerer å forplikte seg til mer enn det er mulig å rekke over.

Bruker tiden «feil»

Når man har sagt ja til for mye, kan man også ende opp i en situasjon der man bruker tiden på pløye igjennom alt man skal gjøre – det gjelder å få huket av alle oppgavene på listen – istedenfor å bruke tid på de tingene som skaper mest verdi, påpeker coach og forfatter Diana Kander i et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review.

Hun poengterer at det å ha en bedriftskultur som er bygget opp rundt det å ville bli godt likt av andre, har en bakside: Hvis folk er redde for å si nei til prosjekter som ikke er gode nok, går det utover innovasjonskraften og andre ideer som skaper mer verdi.

3 tips

Dette er tre av Kanders tips til ledere som vil bygge en kultur der det er greit å si nei til ideer som ikke er gode nok, for heller å si ja til de virkelig gode ideene:

  • Lag et system for å måle verdi
    Kander anbefaler å rangere alle nye initiativ på en skala fra 1 til 10, der eksempelvis kostnader, antall kunder som vil bli involvert og inntekter kan være en del av vurderingen. Hvis du har et system for å vurdere prosjekter, er det lettere å prioritere det som har mest verdi og vurderingen blir mindre subjektiv, påpeker coachen.
  • Vær oppmerksom på faresignaler
    Mange har erfart at gode ideer feiler i praksis. Ikke mål bare det som er positivt. Finn fram til noen indikatorer som kan gi svar på følgende to spørsmål, råder Kander: Når vil vi vite det hvis det er slik at dette ikke virker? Og – hvordan vil vi få vite det? Å teste produkter på et tidlig tidpunkt kan være én faktor i en slik tankegang.
  • Å si «nei» kan være en feiring verd
    Å prioritere hardt, kan innebære å si nei også til ideer som er gode – men ikke gode nok, skriver Kander, som på dette området er inspirert av den avdøde Apple-sjefen Steve Jobs. Moralen er at man ikke skal kaste bort tid på ting som ikke skaper nok verdi, og coachen tar til orde for at ledere skal oppmuntre avdelinger og team til å bestemme seg for hvordan de skal prioritere. Videre mener hun at ledere skal observere hvordan dette faktisk påvirker kvaliteten på arbeidet. Kander oppmuntrer til å feire ikke bare de gode ideene man gikk for, men også de mindre gode ideene som man faktisk klarte å si nei til.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS