Ledelse

Etterlat deg et godt sisteinntrykk

Førsteinntrykket i en ny jobb er viktig, men sisteinntrykket hos den gamle jobben er kanskje like viktig. Her er det du må tenke på.

Publisert Sist oppdatert

Flere ganger i karrieren vil man sannsynligvis stå overfor et bytte av jobb. Kanskje har man allerede fått den nye jobben, eller kanskje har man bare fått et intervju. Førsteinntrykket er uansett viktig.

Men hva skjer med inntrykket man etterlater seg? Uansett hvilken måtte dette skjer på – om det foregår en avsluttende samtale, eller om man bare pakker ned sakene sine og går ut døren – det er i både bedriftens og den ansattes interesse å skilles uten større komplikasjoner. Det skriver det danske Djøfbladet.

Felles interesse

En avsluttende samtale kan være en viktig brikke for å sementere et godt inntrykk, og også for å lære mer om hvorfor arbeidsforholdet gikk mot slutten, for begge parter, skriver Djøfbladet.

For bedriften kan dette være viktig for å vite hvorfor den ansatte sluttet, og hva de eventuelt kan gjøre annerledes for å holde på arbeidskraften. Hvilke faktorer var det som gjorde at den ansatte tok den endelige avgjørelsen, og hva kunne eventuelt lokket den ansatte tilbake?

For den ansatte er det også viktig ikke å snuble på vei ut døren fra gamle jobben. Det mener Fredrik Iuel, sjefskonsulent i Djøf Karriere.

– Kanskje vil du vende tilbake til virksomheten en gang, eller kanskje kommer du til å jobbe sammen med sjefen eller kollegene dine igjen i en ny sammenheng. Tar du farvel på en konstruktiv måte så vil det forsterke ditt inntrykk som en dyktig og profesjonell medarbeider, sier han.

Det er også et godt tidspunkt for å reflektere rundt hva man har lært og oppnådd i den gamle jobben, og hva man ønsker av den nye.

Den gode avskjeden

Iuel understreker viktigheten av inntrykket man etterlater seg, og definerer noen punkter for hva man bør tenke over når man er på vei ut:

  • Bruk tiden til å reflektere over hva som har vært bra og mindre bra, hva du har oppnådd, og hva du savnet.

  • Husk at de du forlater er en del av ditt framtidige nettverk, og verdt å ta vare på.

  • Det gir et godt og profesjonelt inntrykk dersom du er villig til å gi noe tilbake til virksomheten. Blir du invitert på en avsluttende samtale, si ja takk, og forbered deg godt.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS