Annonse
Nylig kom meldingen om at Travis Kalanick, grunnleggeren av Uber, trekker seg som administrerende direktør for selskapet. Ifølge New York Times trakk han seg etter press fra investorene. Kalanick er blant annet blitt anklaget for å ha skapt en dårlig selskapskultur der man ser mellom fingrene med mobbing og trakassering. Kalanick fortsetter i styret i Uber. Foto: REUTERS/Danish Siddiqui/File.

Lederskifter ​Flere toppsjefer enn før ryker på etikk

Verst er det i Norden. Her gikk 8,5 prosent av de toppsjefene som sluttet i årene 2007-2016 av etiske årsaker. Snittet i Vest-Europa var 5,1 prosent.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Toppsjefer og etikk

 

5 trender som gjør at  toppsjefer i større grad  blir ansvarliggjort for uetisk adferd:

Flere toppsjefer har de siste årene måttet gå av etiske årsaker, viser lederskifteundersøkelsen til Strategy&. Konsulentselskapet har ikke funnet data som peker i retning av at toppsjefene er mer uetiske enn før. Ifølge deres analyse fører imidlertid flere trender i samfunnet til at toppsjefer som oppfører seg uetisk – eller har ansatte som gjør det – oftere blir stilt til ansvar for uetiske handlinger og dermed må gå av.

1 Lavere tillit i offentligheten
Etter finanskrisen og nedgangstiden som fulgte, har tilliten til store selskaper og toppsjefer falt. Omgivelsene er blitt mer mistenksomme, mer kritiske og er mindre villige til å tilgi for dårlig adferd fra næringslivshold.

2 Strengere lover og reguleringer
Den økende kritikken mot toppsjefer og selskaper i offentligheten, har resultert i flere lover og regler. Selskaper i USA og mange andre land har nå en tilnærming til dårlig adferd fra toppsjefene som nærmer seg nulltoleranse

3 Markedene selskapene opererer i 
Selskapene satser i økende grad på vekst i land med umodne markeder der det er økt etisk risiko, for eksempel knyttet til muligheten for bestikkelser og korrupsjon. Selskapene lener seg også i større grad på utvidede, globale verdikjeder - noe som øker motpart-risikoen.

4 Digital kommunikasjon 
Bruken av e-post, tekstmeldinger og sosiale medier har gjort det mer risikabelt å opptre uetisk. Et selskaps digitale kommunikasjon kan inneholde bevis på dårlig adferd. Bevisene øker sannsynligheten for at en toppsjef vil bli holdt ansvarlig for uetisk adferd.

5 Nyheter hele døgnet 
For noen tiår siden kunne de fleste toppledere og selskaper holde en lav profil i offentligheten. I dag sørger en lynrask strøm av web-baserte finansnyheter og data for at negativ informasjon sprer seg raskt og vidt om.

Kilde: Strategy&


Annonse

Toppsjefer og etikk

 

5 trender som gjør at  toppsjefer i større grad  blir ansvarliggjort for uetisk adferd:

Flere toppsjefer har de siste årene måttet gå av etiske årsaker, viser lederskifteundersøkelsen til Strategy&. Konsulentselskapet har ikke funnet data som peker i retning av at toppsjefene er mer uetiske enn før. Ifølge deres analyse fører imidlertid flere trender i samfunnet til at toppsjefer som oppfører seg uetisk – eller har ansatte som gjør det – oftere blir stilt til ansvar for uetiske handlinger og dermed må gå av.

1 Lavere tillit i offentligheten
Etter finanskrisen og nedgangstiden som fulgte, har tilliten til store selskaper og toppsjefer falt. Omgivelsene er blitt mer mistenksomme, mer kritiske og er mindre villige til å tilgi for dårlig adferd fra næringslivshold.

2 Strengere lover og reguleringer
Den økende kritikken mot toppsjefer og selskaper i offentligheten, har resultert i flere lover og regler. Selskaper i USA og mange andre land har nå en tilnærming til dårlig adferd fra toppsjefene som nærmer seg nulltoleranse

3 Markedene selskapene opererer i 
Selskapene satser i økende grad på vekst i land med umodne markeder der det er økt etisk risiko, for eksempel knyttet til muligheten for bestikkelser og korrupsjon. Selskapene lener seg også i større grad på utvidede, globale verdikjeder - noe som øker motpart-risikoen.

4 Digital kommunikasjon 
Bruken av e-post, tekstmeldinger og sosiale medier har gjort det mer risikabelt å opptre uetisk. Et selskaps digitale kommunikasjon kan inneholde bevis på dårlig adferd. Bevisene øker sannsynligheten for at en toppsjef vil bli holdt ansvarlig for uetisk adferd.

5 Nyheter hele døgnet 
For noen tiår siden kunne de fleste toppledere og selskaper holde en lav profil i offentligheten. I dag sørger en lynrask strøm av web-baserte finansnyheter og data for at negativ informasjon sprer seg raskt og vidt om.

Kilde: Strategy&


Annonse