Ledelse

Gründernes fire merkeligste råd

Glem konkurrentene og fortell folk hva som irriterer deg, er to av tipsene fra ledere i oppstartbedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Det er vanskelig å si hva som gjør en gründer vellykket. Det er veldig mange ulike veier å gå – mange av dem fører til ulykke, men mange også til suksess.

Jenna Abdou leder podcasten «Beyond the Headline», der hun snakker med entreprenører om sine historier. Hun har gjennomført over 300 intervjuer med ulike gründere, og til Fast Company oppsummerer hun fire av deres beste, men også merkeligste råd.

1) Overspesialisering

– Spesialiser deg i flere ting enn du føler du må

Når man starter opp sin egen virksomhet blir man ofte rådet til å velge seg et par områder, og kutte ut resten. Deretter skal man delegere oppgaver, og selv fokusere mer på strategi og beslutninger.

Abdou skriver imidlertid at flere av dem hun har snakket med anbefaler det motsatte – å bli flink til så mye man klarer. Man bør identifisere hvilke egenskaper man mangler, og lære seg disse, og videreutvikle dem man allerede kan.

Spesielt viktig er dette i oppstartbedrifter, da man aldri vet hvor den neste muligheten ligger, og hva den neste utfordringen blir.

2) Del dine skavanker

– Forklar hva som plager deg

Alle har noe de ikke takler når de jobber sammen med andre, og andre ting man setter pris på. Flere av Abdous gjester har uttalt viktigheten av å avklare disse preferansene tidlig i et samarbeid.

Man bør forklare hverandre at «slik type atferd respekterer jeg, og slik atferd irriterer meg. Dette er det jeg presterer, og dette er det jeg forventer av deg».

På denne måten slipper man å gjøre antakelser og gjetninger om hvordan det er å jobbe sammen, spesielt dersom man har vidt ulike bakgrunner, skriver Abdou.

3) Glem konkurransen

– Konkurrentene dine betyr ingenting

Kundene er alt. Mye viktigere enn konkurrentene. Den eneste måten å vinne over konkurrentene på er også å glede kundene. Da er det også disse man må fokusere på, skriver Abdou.

Det er selvfølgelig viktig å tenke på konkurrentene, men ofte skaper det lite konstruktive samtaler. Dersom man heller snakker om kundene, og hva man kan gjøre for å bedre opplevelsen for kundene, får man mer løsningsorienterte samtaler, legger hun til.

4) Ta det rolig

– Ikke tenk at det hele tiden skal skje noe

Det kan være fristende å prøve å ta kontroll over alle situasjoner, og være dirigenten bak all handling. Å tenke at i en oppstartbedrift må det skje noe, hele tiden.

Flere av gründerne anbefalte imidlertid å heller ta et steg tilbake og la ting utvikle seg naturlig, skriver Abdou. På den måten skaper man rom for mer oppdagelse, flere muligheter og tiden til å gripe dem.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS