Ledelse

Har du ambisjoner om å bli en god leder for dine ansatte? Vær tilstede.

Publisert Sist oppdatert

Denne oppfordringen kommer fra Rasmus Hougaard og Jacqueline Carter, ledere og konsulenter i konsulentselskapet «Potential Project». I et innlegg på hjemmesidene til Harvard Business Review forteller duoen om en leder de har jobbet med som brukte mye tid på sine ansatte, men som likevel fikk dårlige tilbakemeldinger på lederskapet sitt. Forandringen kom, ifølge konsulentene, da han lærte seg å være mer tilstede i situasjonen når han møtte de ansatte.

Han brukte nå mindre tid sammen med de ansatte, men ble likevel vurdert som en mer engasjerende, hyggeligere og inspirerende leder. Tidligere hadde han, selv om han var i samme rom som andre mennesker, likevel ikke vært helt til stede i situasjonen. Han gjorde andre ting, lot tankene fly og var mest opptatt av sin indre stemme når han lyttet til andre. Han ble oppfattet som fraværende, og folk ble frustrerte. De følte at de ikke ble hørt.

Han gjorde andre ting, lot tankene fly og var mest opptatt av sin indre stemme når han lyttet til andre

I forbindelse med en bok de skal gi ut har Hougaard og Carter gjort en undersøkelse blant over tusen ledere som ifølge konsulentene indikerer at det å være mer oppmerksomhet nærværende og tilstede er en optimal strategi for å engasjere ansatte, etablere bedre relasjoner og forbedre prestasjoner.

Mellommenneskelig varme

Loran Nordgren, førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Kellogg School, tror også at det er en sammenheng mellom relasjoner mennesker har seg i mellom og resultater. Han har imidlertid en litt annen innfallsvinkel enn Hougaard og Carter. I et intervju hos Kellogg Insight tar Nordgren til orde for at det er de lederne som viser mest mellommenneskelig varme som har størst sannsynlighet for å lykkes på sikt.

Han viser til en undersøkelse konsulentselskapet Zenger Folkman har gjort blant 50.000 ledere, som etter sigende viser at mellommenneskelig varme i større grad enn kompetanse predikerer en leders totale effektivitet.

En god leder trenger både kompetanse og mellommenneskelig varme, mener Nordgren, som tror at man kan lære seg å bli en varmere person ved å tenke igjennom hvordan man bygger relasjoner til andre mennesker. Dermed er han kanskje ikke så langt unna tanken til Hougaard og Carter, likevel. Du oppfatter neppe en person som ikke er mentalt tilstede i en samtale som spesielt varm.

Powered by Labrador CMS