Ledelse

Anita Myklemyr.

– Ikke betenkelig

De ansatte i TV2 får muligheten til å selge inn sine sterke sider, i samråd med sine nærmeste ledere. Årsaken til at de reagerer har mer med manglende tillit til ledelsen å gjøre enn frykt for hvordan kompetansen kartlegges, mener NHH-professor.

Publisert Sist oppdatert

Ledelsesprofessor ved Norges Handelshøyskole (NHH), WIlliam Brochs-Haukedal, medgir at kartlegging av kompetanse er et komplisert tema.

Han forteller at de fleste ledelsesforskere definerer kompetanse som en kombinasjon av kunnskap og ferdigheter.

– Men begge disse gruppene kan deles opp i en rekke områder. De viktigste skillene går mellom teoretisk kunnskap og den kunnskapen du tilegner deg på jobben, forklarer han.

Den sistnevnte typen kunnskap er som regel den viktigste for bedriften. Problemet oppstår ofte når bedrifter skal omstille seg. Da kan den praktiske kunnskapen allerede være utdatert.

– Det kan bli problematisk. Vi ser at bedrifter som TV2, NRK, Aftenposten og Telenor sliter med dette nå. Det er i høyeste grad også et problem for arbeidstakeren. Arbeidstakerne har jo bygget kompetanse som er skreddersydd for arbeidsplassen gjennom mange år. Plutselig er den utdatert. I TV2 i dag kan de ansatte ha fått følelsen av at den psykologiske kontrakten med ledelsen er brutt. De mener nok at arbeidsgiver burde ha ansvaret for å oppdatere dem, utdyper Haukedal.

– Reagerer ikke

Williams Brochs-Haukedal reagerer ikke nevneverdig på TV2-ledelsens beslutning om at de ansatte skal kartlegge sin egen kompetanse, i samråd med sin nærmeste leder.

– Jeg reagerer ikke så sterkt på det. De ansatte får muligheten til å selge inn sin egen kompetanse. Vi må huske på at det er svært vanskelig å måle kompetanse uansett. Grunnen at de ansatte reagerer har nok mer å gjøre med at de frykter at ledelsen har en skjult agenda, eller at de ikke har tillit til at ledelsen vil håndtere dette på en skikkelig måte, sier han.

Han presiserer at man ikke kan måle kompetanse isolert sett. Kompetansen må kobles opp mot handling og atferd får at den skal kunne måles. Motivasjon er også viktig i dette regnestykket.

– Det er greit at man vil levere, men spørsmålet er om man er i stand til det. Generelt sett er det både dyrt og vanskelig å måle kompetanse. Det er nok en av grunnene til at TV2 har valgt sin løsning, sier han.

Når det gjelder kvaliteten man får ut av måling av kompetanse er Haukedal usikker på om det finnes noen gode metoder for dette.

De ansatte får muligheten til å selge inn sin egen kompetanse

– Jeg ville ikke ha veddet huset mitt på at en kompetansemåling som TV2 nå gjennomfører vil ha et høyt presisjonsnivå. Samtidig finnes det ingen gode, eksakte målingsmetoder for dette, påpeker Haukedal.

Han forteller at det tidligere var en debatt om humankapital, og om denne burde kartlegges og offentliggjøres sammen med selskapers børstall.

Det ble for krevende, blant annet fordi det er vanskelig å måle dette helt presist.

– Man kan telle opp antall års erfaring, mastergrader og prosjektresultater og lignende. Men det blir uansett bare en omtrentlig kartlegging, sier NHH-professoren

Powered by Labrador CMS