Ledelse

Ikke bli venn med dine ansatte

Det kan være både fordeler og ulemper, knyttet til å inngå personlig vennskap med dine ansatte. Likevel utveier ulempene fordelene, mener ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Å inngå personlige vennskap med dine ansatte kan utvikle seg til å bli problematisk for det som leder, skriver Jayson DeMers i Entreprenur.

Forskning viser riktignok at ansatte blir værende lenger i jobben, dersom de har fått personlige venner på jobben. De blir også mindre utsatte for stress, og har lettere for å være ærlige.

Likevel er det mange og viktige grunner at en sjef ikke bør knytte for tette vennskapsbånd med sine ansatte, havder DeMers.

Her er noen av de viktigste grunnene:

Favorisering:

  • Selv om ledere inngår vennskap med noen ansatte, kan de sjelden bli venner med alle ansatte
  • Det kan føre til at ansatte blir redde for at sjefen skal favorisere de ansatte som regnes som venn med sjefen

Følelsesmessig uryddighet:

  • En tøff dag på jobben kan lede til krangler som kan ødelegge vennskapet
  • Personlige uenigheter utenfor kontoret kan påvirke samarbeidet på jobben

Tøffe beslutninger:

  • Du må treffe tøffe beslutninger som kan påvirke dine personlige og profesjonelle forhold til de ansatte
  • Hvordan håndterer du for eksempel at vennen din har vært uærlig mot firmaet?
  • Vil du sparke vennen din?
  • De tøffe beslutningene blir enda hardere å treffe, når dine personlige venner er involvert

Ordrenekt:

  • En personlig venn kan kanskje ikke føle det samme behovet for å lyde alle ordrer
  • En tett sammenkobling med sjefen kan lede ansatte til å tro at de har en egen autoritet
  • Dette kan forstyrre bedriftens produktivitet

Sensitiv informasjon:

  • Som sjef er du sårbar når du deler sensitiv informasjon, for eksempel i sosiale medier
  • Informasjonen kan bli brukt mot deg, og undergrave din autoritet

Nærhet:

  • Avstanden til de ansatte kan bli for liten til at du får gjort jobben din skikkelig

Kilder: Entrepreneur / Jayson DeMers

Powered by Labrador CMS