Ledelse

Innovasjon som faktisk fungerer

Data fra 3.5 millioner medarbeidere viser hva som egentlig ligger bak god innovasjon.

Publisert Sist oppdatert

Salg og markedsføring har gått fra å være udefinert artisteri til å bli satt i oversiktlige systemer hvor man vet forholdet mellom hva man investerer og hva man får ut av det. Salg og markedsføring kan i dag oversettes til tall og data.

Men hva med innovasjon? Kan det oversettes til konkrete modeller? Ja, ifølge et nytt, stort forskningsprosjekt fra Kellogg School of Management. Her har førsteamanuensis Dylan Minor analysert innovasjonsdata fra 154 virksomheter og over 3.5 millioner medarbeidere. Felles er at alle har brukt et idémyldringssystem kalt Spigit – en slags sosiale medier-plattform hvor ansatte kan legge ut ideer, kommentere på og dele andres ideer, og holde oversikten over hvilke ideer som blir satt til live.

Fire drivkrefter

Minor har sammen med Spigit-direktør Paul Brook og strategiekspert Josh Bernhoff analysert denne dataen, og hos Harvard Business Review forklarer de funnene sine.

De har sett på hvordan virksomhetene oppfordrer til innovasjon, hvor mange av de ansatte som faktisk foreslår nye løsninger, hvor mange ideer som blir foreslått per person, hvor stort engasjement en idé skaper, og hvor mange ideer som blir gjennomført.

De finner at det er de samme fire faktorene som er drivkraften bak et vellykket innovasjonstiltak, uavhengig av både bransje, virksomhetens størrelse og til og med hvilken type innovasjon det er snakk om.

Skala

For å fungere må mange personer delta i innovasjonsprosessen. En stor gruppe vil alltid generere flere og bedre ideer enn en liten gruppe. En virksomhet gjør det derfor lurt i å engasjere flest mulig mennesker i prosessen.

I snitt oppstår det én god idé per fjerde deltaker.

Hyppighet

Jo flere ideer, desto større er sannsynligheten for å finne en god idé. En virksomhet bør derfor oppfordre til innovasjon med jevne mellomrom. Minor og kollegene foreslår blant annet å sette i gang kampanjer eller idékonkurranser.

I snitt er hver femte idé verdt å gjennomføre.

Engasjement

Det er ikke nok at mange folk foreslår ideer – man trenger også medarbeidere som evaluerer ideene og kommer med konstruktive tilbakemeldinger på dem. Et godt innovasjonssystem sørger for at det er enkelt å komme med innspill og feedback på ideene, skriver Minor og kollegene.

Mangfold

Variasjon er viktig, også i hvilke mennesker som bidrar med ideene sine. God innovasjon avhenger av innspill fra hele organisasjonen, ikke bare ingeniørgruppa, skriver Minor og kollegene. Spesielt viktig er det å få med seg medarbeiderne som er ute i det operasjonelle, blant annet i salg , kundeservice eller produksjon.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS