Ledelse

NHH gjeninnfører sitt tidligere nedlagte tiltak for å øke kvinneandelen.

Jentekveld for lederspirer

I 2014 avviklet NHH kvinnetiltaket sitt. Året etter sank kvinneandelen. Nå blir det jentekveld for å få kvinnene tilbake på handelshøyskolen.

Publisert Sist oppdatert

Norges Handelshøyskole arrangerte sin siste «jentedagen» i 2014 – arrangementet der de fløy inn jenter til Bergen og viste fram skolen, studenter, forelesere. Jentene skulle bli kjent med hva NHH er, og til syvende og sist få flere jenter til å søke.

Ved avviklingen var kvinneandelen på 40 prosent. Verken i 2015 eller 2016 ble det arrangert noen jentedag, og kvinneandelen gikk ned til 36 prosent i 2016.

– Det er alt for lite. Vi vil øke den til i hvert fall 40 prosent, sier Kristin Beate Risvand Mo, kommunikasjonssjef ved NHH.

Nå gjenintroduserer NHH kvinnetiltaket sitt, i ny drakt: Jentekvelden, i Oslo.

– Skape en arena

Foto Kommunikasjonssjef ved NHH, Kristin Beate Risvand Mo (Foto: NHH)

Tanken er å lage et sted for jenter som er interessert i økonomi, men som kanskje ikke kjenner til NHH, og som lurer på hvordan det er å studere her, forklarer Risvand Mo.

– Vi vil skape en arena der nysgjerrige søkere kan bli kjent med NHH, med hverandre, med foreleserne, og med studenter som allerede går her. Vi håper at det skal bidra til at flere jenter får opp øynene for NHH og hva økonomifaget innebærer, sier hun.

Det vil bli innlegg fra to nåværende studenter om hvordan skolen er, og fra to tidligere studenter om hvordan de har brukt utdannelsen sin i ettertid. Alle jenter, så klart. Og det blir faglig opplegg med en av årets forelesere, kåret av Morgenbladet, Inger Stensaker.

Fallende interesse

Risvand Mo forklarer at de har sett kvinneandelen gå ned de siste årene, og mye av nedgangen skjedde etter at den tidligere jentedagen ble avviklet. NHH hadde gode erfaringer med jentedagen, men så ikke lenger behovet for å fortsette med den i 2015.

– Det var flere grunner til det. Kvinneandelen hadde gått opp til 40 prosent. Det var målet. I tillegg ble det etter hvert vanskeligere å rekruttere kvinner til jentedagen. Dessuten var det ganske kostbart for oss, da vi betalte både flyreiser og opphold, forklarer Risvand Mo.

– Bringer NHH til Oslo

Den nye jentekvelden bygger på en litt annen strategi.

– Det er den gamle jentedagen i et nytt og kortere format. Nå har vi en litt annen strategi, med et åpent arrangement for de som er interesserte, forklarer Risvand Mo.

Det er alt for lite. Vi vil øke kvinneandelen til i hvert fall 40 prosent

Årets jentekveld vil også bli avholdt i Oslo i stedet for på NHH i Bergen.

– Vi bringer NHH til Oslo. Oslo har tradisjonelt vært et godt marked for oss. Vi rekrutterer mye fra herfra, sier Risvand Mo, og legger til at det kan bli satt opp tilsvarende arrangementer andre steder i landet neste år dersom responsen er god.

Aktive på sosiale medier

I tillegg til jentekvelden satser NHH også på en økt tilstedeværelse på sosiale medier.

– Nå er det mange andre kanaler enn studiebrosjyren som er viktige for rekrutteringen. Vi skal for eksempel kjøre fire live-arrangementer på sosiale medier de neste fire fredagene, der man møter studenter og forelesere, og får et innblikk i hvordan livet er innenfor NHH-veggene, forteller Risvand Mo, som likevel tror at møter med enkeltstudenter og forelesere vil være det viktigste.

Powered by Labrador CMS