Ledelse

Kom opp på dine medarbeideres nivå

Det er ikke romslige kontorer eller goder som gjør medarbeiderne dine mest fornøyde.

Publisert Sist oppdatert

I en studie om jobbtilfredshet, utført av Glassdoor, kom det frem at bedrifter som skårer høyt ofte fokuserer mer på karrieremuligheter og bedriftskultur enn på goder til de ansatte, skriver Entrepreneur.

Respektfull behandling av ansatte (65 prosent) og tillit mellom ansatte og ledelse (61 prosent) var de viktigste indikatorene for jobbtrivsel.

I stedet for å tilby romslige kontorer og unødvendige goder for å holde på sine ansatte, bør ledelsen heller fokusere på å utvikle enda bedre forhold med sine ansatte.

Gründer og administrerende direktør i bedriften Lemonlight, Hope Horner, skriver at autentiske forhold mellom ledere og ansatte bygger på både tillit og gjennomsiktighet.

– Enten det handler om redigering, design eller en markedsføringsidé, forteller jeg mine ansatte om dette direkte, fremfor å maskere hvorfor en beslutning treffes. Målet er alltid å handle på en løsningsorientert og støttende måte, hevder hun.

Horner anbefaler følgende tips, dersom du ønsker å bryte barrierer og legge til rette for et mer åpent og produktivt arbeidsmiljø:

Legg til rette for utlufting av frustrasjon:

  • Ikke vent på at klagene skal komme
  • Legg til rette for at de ansatte skal kunne dele det de tenker på
  • Vær tilgjengelig for de ansatte, og få dem til å føle at de kan snakke med deg

Håndter konflikter direkte:

  • Forhold bygget på tillit, gjennomsiktighet og kommunikasjon blokkerer for passiv-aggressive reaksjoner
  • Utforsk løsninger og håndter problemer som oppstår direkte
  • Når ansatte føler at de blir hørt, føler de seg samtidig verdsatt
  • Å unngå konflikter leder til en kunstig harmoni, som igjen – ironisk nok – leder til bitterhet
  • Å legge opp til konstruktiv uenighet, derimot, fører til at teamet får takhøyde for ulike meninger

Legg vekk egoet ditt:

  • Styrer du etter egoet ditt, er muligheten større for at personlige fornærmelser, hevede røster, avbrytelser, øyerulling og rykter preger samtalene mellom de ansatte etter at et møte er over
  • Minn alle på hensikten med samtalen, og oppmuntre dem til å skille mellom perspektiver og følelser
  • Som leder må du lære å gjennomføre dette selv, før du kan forvente at dine ansatte kan få noe utbytte av det. Du må opp på de ansattes nivå

Kilde: Hope Horner / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS